Meningen med nosgrimma?

Sv: Meningen med nosgrimma?

Men hallå bettet ska ju verkligen inte behöva en nosgrimma för att ligga stabilt, då är det ju nåt fel på bettstorlek eller form eller hur tränset är inställt tycker jag.
Enda gångerna jag använder nosgrimma är på unghästar som fiddlar massa (fast allt är kollat att det inte är fel med tänder etc. elelr bett.) så att dom itne ska få olat med att lägga tungan över, eller på hästar som försöker komma undran bettet pga. att lydnaden inte är där den ska vara (och då endast till lydnaden är upptränad nog och jag vet att jag kan lita på att hästen lyder, så det är en säkerhets grej.)

ps. oopps glömde visst när jag tävlar också, för då måste jag ju. och ibland bara för att hästen ska vara van vid det så att man kan ha på tävling, men då endast löst.

Ungefär så jag resonerar också.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Men kom igen sluta med hippiefasonerna. Det finns redan femtielva trådar där folk berättar varför de har nosgrimmor. Vi får inga aha-känslor bara för att de kommer fler trådar där det mals om och om igen om detta.
Ja jag rider med nosgrimma som regel en engelsk jag skulle aldrig få för mig att rida utan offentligt.

håller med om att det knappast kanske kommer ingiva några aha känslor men hippafasoner är det ju inte. Då skulle man ju kunna säga samma om folk som tex. inte rider med en graman om man rörde sig i kretsar där alla gjorde det.
Allt är ju relativt liksom och varken en graman eller nosgrimma är nödvändigt för det mesta och bara för att man fattar det så är man väl inte hippe!?
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Man får inte rida utan i vissa tävlingsgrenar, så varför inte vänja hästen vid det? Bara för att man har nosgrimma på så betyder det inte att man drar åt för kung och fosterland.

Säkerhetsskäl.

Estetiska skäl.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Nosgrimma används för att hindra hästen från att undandra sig bettets inverkan genom att gapa. När hästen gapar så blir det bara eftergift i käken, men inte i nacken. Nosgrimman uppmuntrar överkäke och nacke att ge efter för tygeltaget. Nosgrimman kan också i viss mån hindra hästen från att lägga tungan över bettet.

Nosgrimman är inte till för att "stabilisera bettet". Om inte bettet ligger stadigt så finns det bättre sätt att lösa det, t ex genom att välja ett bett med parerstänger eller D-ringar.

Om man har en häst som arbetar bra utan nosgrimma så tycker jag att man ska låta den slippa. Hur kul är det att ha en massa onödiga remmar surrade kring munnen, liksom?
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Nu syftar jag inte på att inte använda nosgrimma för det stör mig inte det minsta. Men att traggla om och om igen i nya trådar där man återigen ifrågasätter detta blir bara fånigt. Det har inte undgått någon förutom den nya användare som startar tråden.
De flesta har inga problem att rida sin häst utan nosgrimma för min del gör det ingen som helst skillnad men jag tycker att det är förbannat fult att rida utan.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

*kl*

"Vi " inom westernridningen får ju inte använda nosgrimma inom tävlan och faktum är att det behövs inte ens.

Om hästen gapar eller håller på med annat så löser man det helt enkelt genom att anpassa utrustningen, tex. kollar bettet osv.

Mina hästar fungerar bättre utan nosgrimma än med.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

KL

Nosgrimmedebatten börjar kännas lite löjlig.. Jag har aachennosgrimma på mina hästar, har alltid nosgrimma eftersom för mig är det en självklar del av tränset.

Och ja, delvis är det för att förhindra hästarna från att gapa. Nej, bettet sitter inte fel och ja, tränset är rätt anpassat likaså resten av utrustningen.

Gapandet är bara ett försvar när det blir jobbigt, och då är nosgrimman bra att ha. Nej, jag känner mig inte som en djurplågare pga nosgrimman.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

historiskt sett har ju nosgrimman fyllt en ganska viktig funktion. tänk dig ett slagfällt fullt med hästar som galopperar omkring, döda kroppar överallt: det är lätt att snubbla och störta med huvudet före. om munnen då är öppen är det ju lätt hänt att hästen bryter käken. alltså nosgrimma.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Men hallå bettet ska ju verkligen inte behöva en nosgrimma för att ligga stabilt, då är det ju nåt fel på bettstorlek eller form eller hur tränset är inställt tycker jag.
Enda gångerna jag använder nosgrimma är på unghästar som fiddlar massa (fast allt är kollat att det inte är fel med tänder etc. elelr bett.) så att dom itne ska få olat med att lägga tungan över, eller på hästar som försöker komma undran bettet pga. att lydnaden inte är där den ska vara (och då endast till lydnaden är upptränad nog och jag vet att jag kan lita på att hästen lyder, så det är en säkerhets grej.)

Du sa det just själv, för att, tex unghästar ska stabilisera munnen och där med bettet.

Du drar den ju inte så hårt att du kniper ihop munnen på dem, utan bara så att de inte fipplar en massa, den är där som stöd.:idea:
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Du sa det just själv, för att, tex unghästar ska stabilisera munnen och där med bettet.

Du drar den ju inte så hårt att du kniper ihop munnen på dem, utan bara så att de inte fipplar en massa, den är där som stöd.:idea:

Jo ok men jag trodde att folk menade stabilisera såsom rent fysiskt liksom ovasett om hästen rör med bettet eller inte. Och att stablilisera munnen är ju med olat att göra snarare än att sabilisera nåt egentligen, man vi är på samma spår ju.

Vad jag menade dock är att jag tycker inte att det är lämpligt att använda nosgrimma för att få bettet att ligga 'bättre', om man gör det så ligger bettet inte bra nog. Om vi nu inte snackar om unghästar eller olatshästar som fibblar med bettet som olat fast inget är fel i varken mun, bett eller ryttarens händer etc.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Det här har jag hört: Remontnosgrimmor och aachenremmar stabiliserar bettet och minskar risken för att gapar och hästen lägger tungan över bettet. Engelsk nosgrimma är till för att hålla hela tränset på plats och minska risken för att sidostyckena ligger och skaver. Pullarnosgrimma håller också tränset på plats, och påverkar luftvägarna minst.
Jag tar ingen ställning till dessa påståenden, förutom att jag tror på att pullarnosgrimman minimerar påverkan på luftvägarna. Däremot tror jag att de flesta rider med nosgrimma av ren vana eller för att det är snyggt. Jag brukar ha engelsk nosgrimma på min häst just för att det är snyggt, men nu på senaste tid har jag upplevt att tränset ligger mer stilla också. Fast det är säkert bara inbillning.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 229
Senast: Badger
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 048
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 865
Senast: Fetaost
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 162
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp