Meniskskada

turbofling

Trådstartare
Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag för att se mer exakt vad som är trasigt och sen läkartid dagen efter. Läkaren på akuten var väldigt stressad och jag kände att jag fick väldigt lite information men han pratade om 3 månaders läkningtid. Men en vän som är läkare (dock hjärtkirurg) sa att så lång tid tar det inte.

Det finns säkert några här som skadat menisker, kan ni berätta lite om hur det var för er?

2006 slet jag av korsbandet (opererat 2007) och skadade inre ledbandet men meniskerna klarade sig då.
 
Skadade menisken förra vintern. Var hos läkare och rehab, fick rådet att röra mig så mycket som kändes bra. Frågade vid flera besök om det inte var så att jag skulle vila från belastning men nej man kunde röra sig så mycket som kändes bra. Blev aldrig bättre trots rehab utan hade fruktansvärt ont så jag knapp kunde sova på nätterna. Fick ny person på rehab efter över ett halvår, han sa i starka ordalag åt mig att vila knät och jag fick rehabövningar med lite mer belastning. Efter några veckor började jag äntligen känna att det gjorde skillnad.
Såhär i efterhand så önskar jag att jag vilat mer i början så läkningsprocessen inte varit så lång men samtidigt var ju rådet att röra mig efter förmåga. Det är ett bra råd för de flesta personer säger nuvarande fysio men inte för alla, är man oöm, van att köra på och dålig på att känna efter så är det tydligen ett väldigt dåligt råd.

Tog nästan ett år innan det var läkt även om jag fortfarande har känningar i det ibland. Hade jag tagit det betydligt lugnare i början och inte belastat det så hade det antagligen läkt betydligt fortare 😕.

Min minisk skada satt i baksidan av knät.
 
Skadade menisken förra vintern. Var hos läkare och rehab, fick rådet att röra mig så mycket som kändes bra. Frågade vid flera besök om det inte var så att jag skulle vila från belastning men nej man kunde röra sig så mycket som kändes bra. Blev aldrig bättre trots rehab utan hade fruktansvärt ont så jag knapp kunde sova på nätterna. Fick ny person på rehab efter över ett halvår, han sa i starka ordalag åt mig att vila knät och jag fick rehabövningar med lite mer belastning. Efter några veckor började jag äntligen känna att det gjorde skillnad.
Såhär i efterhand så önskar jag att jag vilat mer i början så läkningsprocessen inte varit så lång men samtidigt var ju rådet att röra mig efter förmåga. Det är ett bra råd för de flesta personer säger nuvarande fysio men inte för alla, är man oöm, van att köra på och dålig på att känna efter så är det tydligen ett väldigt dåligt råd.

Tog nästan ett år innan det var läkt även om jag fortfarande har känningar i det ibland. Hade jag tagit det betydligt lugnare i början och inte belastat det så hade det antagligen läkt betydligt fortare 😕.

Min minisk skada satt i baksidan av knät.
Om jag förstod rätt är min skada också i bakre delen av den inre menisken.

Läkaren sa också att det är ok att belasta fullt men vara försiktig i tex trappor.
Jag har även reumatism så jag är van vid att ha ont och bita ihop vid smärta, hushåll, fem barn, fullt program med barnens aktiviteter osv så finns det inte mkt tid till att vila.

På rak, slätt mark kan jag gå hyfsat men ett knästöd men ojämn mark, trappor, vridningar är inte roliga.

På torsdag har jag sjukgymnasttid, inte för knät utan andra problem men ska fråga om hon kan ge mig lite tips om knät också.
 
Har en trasig i mitt knä.
Tyvärr blev jag inte riktigt diagnostiserad utan gick många år med den trasig innan jag träffade rätt läkare. Så ingen rehab för min del.
Hen rekommenderade att inte operera bort den, en trasig gör mer nytta än ingen.
Nu 20 + år sedan kan jag även ut och jogga utan att känna av den.
 
På torsdag har jag sjukgymnasttid, inte för knät utan andra problem men ska fråga om hon kan ge mig lite tips om knät också.
Om du har kvar rehab-övningarna från korsbandsskadan så är det samma eller väldigt lika :) Men självklart bra om du kan få "färska" tips från sjukgymnast!
 
Jag behövde operera min då den dels var trasig och dels lossat från sitt läge och låg fel inne i knät. Detta hade inte setts på röntgen eller ct så läkaren blev lite överrumplad, och jag. Som tur var kunde han laga det där och då. Ta bort hade nog gått snabbare men jag är SÅ tacksam att det inte gjordes. Lååång konvalescens blev det dock för mig. Helt i funktion tog nästan ett år tills knät blev men sen har det hållt för både lidingölopp, off pist-skidåkning mm. 17 år sen nu.
 
Om jag förstod rätt är min skada också i bakre delen av den inre menisken.

Läkaren sa också att det är ok att belasta fullt men vara försiktig i tex trappor.
Jag har även reumatism så jag är van vid att ha ont och bita ihop vid smärta, hushåll, fem barn, fullt program med barnens aktiviteter osv så finns det inte mkt tid till att vila.

På rak, slätt mark kan jag gå hyfsat men ett knästöd men ojämn mark, trappor, vridningar är inte roliga.

På torsdag har jag sjukgymnasttid, inte för knät utan andra problem men ska fråga om hon kan ge mig lite tips om knät också.

Precis vad jag fick höra av läkare + rehab ända tills jag fick min nya fysio i slutet av sommaren. Då hade jag gått nästan 8 månader och haft fruktansvärt ont och levde på värktabletter och hade börjat ge upp ombatt nånsin bli bättre.
Han sa i stränga ordalag åt mig att gå så lite som möjligt för att vila knät.
Rörelse ÄR bra för blodgenomströmning men dels väger jag en del och dels så har jag fått kämpa för att "bara" gå 10-12 000 steg om dagen. Då tyckte jag att jag knappt rörde mig alls men skaffade stegräknare och då kunde jag snabbt se samband melkan antalet steg och smärta. Upp till 10 tusen helt ok, 12 nja uppemot 15 och över innebar att jag sen knappt kunde ta mig fram dagen efter. Läkningen började äntligen när jag drog ner på rörelse och fick lite tyngre rehab övningar. Föregående fysio hade inte tagit med i ekvationen att jag tävlat kraftsport tidigare och som nuvarande fysio sa så låg belastningen alldeles för lågt för att göra skillnad även om övningarna var rätt.
Har man fyra hundar så stegar man på rätt bra + ett fysiskt jobb. Fick också rådet att skaffa rejäla stötdämpande inlägg i skorna
Så 8 månader av att inte ett skit förbättrades och tre-fyra månader med nya fysion och jag kände att jag nästan var tillbaka på samma status som innan skadan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 139
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 047
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp