Mens ersatt av bruna flytningar

Bonita4

Trådstartare
Jag slutade äta p-piller efter 8 års ätande i April. Efter det hade jag två normala menstruationer (dock likadana som jag hade när jag åt p-piller, d.v.s mindre mängd blod och kortare tid än de menstruationerna jag hade innan jag började med p-pillrena). Den senaste menstruationen var väldigt kort och väldigt lite blod, och nu verkar mina "menstruationer" istället bestå av bruna flytningar som behagar dyka upp då och då.

Vad händer? Har tagit cellprov för att utesluta förändringar men det känns som att detta har med mina hormoner att göra? Kan det vara så att min kropp "per automatik" hade två p-pillerblödningar direkt efter att jag slutat och att mina hormoner nu knasat till sig? Har någon varit med om liknande?
 
Jag slutade äta p-piller efter 8 års ätande i April. Efter det hade jag två normala menstruationer (dock likadana som jag hade när jag åt p-piller, d.v.s mindre mängd blod och kortare tid än de menstruationerna jag hade innan jag började med p-pillrena). Den senaste menstruationen var väldigt kort och väldigt lite blod, och nu verkar mina "menstruationer" istället bestå av bruna flytningar som behagar dyka upp då och då.

Vad händer? Har tagit cellprov för att utesluta förändringar men det känns som att detta har med mina hormoner att göra? Kan det vara så att min kropp "per automatik" hade två p-pillerblödningar direkt efter att jag slutat och att mina hormoner nu knasat till sig? Har någon varit med om liknande?
Hur gammal är du?
 
Låter som att klimakteriet inte ligger alltför långt bort?

Det är precis samma sak med min hund som löper just nu, och hon är 10,5 år.
 
Jag slutade äta p-piller efter 8 års ätande i April. Efter det hade jag två normala menstruationer (dock likadana som jag hade när jag åt p-piller, d.v.s mindre mängd blod och kortare tid än de menstruationerna jag hade innan jag började med p-pillrena). Den senaste menstruationen var väldigt kort och väldigt lite blod, och nu verkar mina "menstruationer" istället bestå av bruna flytningar som behagar dyka upp då och då.

Vad händer? Har tagit cellprov för att utesluta förändringar men det känns som att detta har med mina hormoner att göra? Kan det vara så att min kropp "per automatik" hade två p-pillerblödningar direkt efter att jag slutat och att mina hormoner nu knasat till sig? Har någon varit med om liknande?
Kan vara så att p-pillerna efter att du slutade äta dom höll ordning på din ägglossning.

Hur var din cykel innan du slutade med p-piller?

För jag antar att du inte kan vara gravid?
 
Kan vara så att p-pillerna efter att du slutade äta dom höll ordning på din ägglossning.

Hur var din cykel innan du slutade med p-piller?

För jag antar att du inte kan vara gravid?
Har inte haft sex det senaste halvåret så graviditet är inte så sannolikt. Min cykel var relativt oregelbunden innan jag började med pillren, kanske har hormonerna från pillren "släppt" helt först nu?
 
Har inte haft sex det senaste halvåret så graviditet är inte så sannolikt. Min cykel var relativt oregelbunden innan jag började med pillren, kanske har hormonerna från pillren "släppt" helt först nu?
Tja man vet aldrig. Kunde jungfru Maria så skall väl inte du vara sämre :p

Seriöst: ja det är nog så. Här kommer några intima frågor: Har du mycket oönskad behåring? Övervikt? Har någon gynekolog sagt att du har PCO-liknande äggstockar?
 
Har inte haft sex det senaste halvåret så graviditet är inte så sannolikt. Min cykel var relativt oregelbunden innan jag började med pillren, kanske har hormonerna från pillren "släppt" helt först nu?
Jag tror att det mycket väl kan ha med p-pillren att göra. Det med tanke på att din mens var oregelbunden innan du började med p-piller. Ring en gynekolog eller MVC och fråga vettja :) Säkert inget du behöver oroa dig för i alla fall.
 
Jag slutade äta p-piller efter 8 års ätande i April. Efter det hade jag två normala menstruationer (dock likadana som jag hade när jag åt p-piller, d.v.s mindre mängd blod och kortare tid än de menstruationerna jag hade innan jag började med p-pillrena). Den senaste menstruationen var väldigt kort och väldigt lite blod, och nu verkar mina "menstruationer" istället bestå av bruna flytningar som behagar dyka upp då och då.

Vad händer? Har tagit cellprov för att utesluta förändringar men det känns som att detta har med mina hormoner att göra? Kan det vara så att min kropp "per automatik" hade två p-pillerblödningar direkt efter att jag slutat och att mina hormoner nu knasat till sig? Har någon varit med om liknande?
När jag slutade på p-piller senaste gången så tog det ett halvår för mensen att komma tillbaka. Jag bokade tid hos barnmorska men dagen innan mottagningsbesöket fick jag mens, så de tyckte inte att jag behövde utredas vidare :). Tror det kan ta ganska lång tid innan mensen är sig själv efter att cykeln varit påverkad av externa hormoner, men ring och hör med barnmorskemottagningen för säkerhets skull!
 
Kolla upp så du intr har PCO, eller liknande. Det bruna är ju levrat blod och känns inte så kul, speciellt om det kommer lite när som. När man har PCO så kommer äggen hela tiden i en snabbare ström än annars och P-piller är ett sätt att spara på dem så du har några kvar om du skulle vilja ha barn efter 35 (typ). Dessutom styr pillren upp din hormoncykel lite eftersom PCO gör att den går bananas...
 
När man har PCO så kommer äggen hela tiden i en snabbare ström än annars och P-piller är ett sätt att spara på dem så du har några kvar om du skulle vilja ha barn efter 35 (typ). Dessutom styr pillren upp din hormoncykel lite eftersom PCO gör att den går bananas...

Vadå tar äggen slut vid 35års åldern om man har pco...? Aldrig hört någon säga det. Låter otroligt märkligt.
 
Vadå tar äggen slut vid 35års åldern om man har pco...? Aldrig hört någon säga det. Låter otroligt märkligt.
Ja, det jag har läst om PCO(S) säger snarare att man ofta är fertil längre upp i åldrarna. Men det kanske varierar...

/Stereo, som enligt en gynekolog absolut har PCOS och enligt en annan absolut inte kan ha det. :p
 
Vadå tar äggen slut vid 35års åldern om man har pco...? Aldrig hört någon säga det. Låter otroligt märkligt.
Grejen är att äggen tar slut tidigare. För att de kommer för ofta. Jag har hört flera olika åldrar beroende på hur allvarligt man har det och när det upptäckts. Jag själv skulle klarat det till 35, min kompis hörde 30 men hon är 37 och gravid så jag har inte koll om det stämmer. Har man PCO tar äggen slut tidigare och man kommer i klimakteriet tidigare därför är vad mina läkare sa till mig...
 
Grejen är att äggen tar slut tidigare. För att de kommer för ofta. Jag har hört flera olika åldrar beroende på hur allvarligt man har det och när det upptäckts. Jag själv skulle klarat det till 35, min kompis hörde 30 men hon är 37 och gravid så jag har inte koll om det stämmer. Har man PCO tar äggen slut tidigare och man kommer i klimakteriet tidigare därför är vad mina läkare sa till mig...

Hmm, ingen gynekolog har nämnt detta för mig, och hittar ingen information om det på nätet heller. Har iofs bara gjort en snabb googling, ska kolla närmare sen.
 
Ja, det jag har läst om PCO(S) säger snarare att man ofta är fertil längre upp i åldrarna. Men det kanske varierar...

/Stereo, som enligt en gynekolog absolut har PCOS och enligt en annan absolut inte kan ha det. :p

Min gynekolog sa att jag knappast hade det heller, förrän han såg blodprovsresultatet. :idea:
 
Första gången jag slutade med p-piller efter ca 7-8 år, så tog det 8 månader innan jag fick mens. Sedan kom den några gånger har jag för mig och därefter började jag med piller rätt fort och åt ett par år till för att sedan sluta igen. Då kom mensen sjukt oregelbundet, första efter var en pillerblödning, sedan hade jag typ 4 mån till nästa, två i rad, 3-4 mån uppehåll osv. Lagom när den kom varje månad några gånger blev jag gravid, ett år efter uppehållet.
På KUB-testet upptäcktes 2 enorma cystor från ena äggstocken. Kan kanske haft med det hela att göra...
 
och nu verkar mina "menstruationer" istället bestå av bruna flytningar som behagar dyka upp då och då.
Jag hade såna bruna blödningar när jag var runt 20 eller så. Minns inte, kan ha haft det före och efter också. Tror det är rätt vanligt att det kan bli så.
Idrottar du mycket eller mer än du gjort tidigare? Har för mig att jag fick såna under en period då jag var ute och sprang/cyklade mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp