Mens ersatt av bruna flytningar

Jag har fått olika bud om jag har PCOS, PCO eller inte. Men gemensamt för alla gynekologer jag träffat och diskuterat PCO med är att de är eniga om att det finns fördelar med PCO, bl.a. att kvinnor med PCO-äggstockar brukar vara fertilare längre upp i åldrarna, eftersom en kvinna med PCO-äggstockar föds med fler ägganlag. Enligt Jan Holte på Linnékliniken (väldigt duktig på PCO/PCOS) så är det ofta så att kvinnor med PCO kommer i övergångsåldern senare. "Man är alltså genetiskt utrustad med fler äggblåsor, och det innebär också att man oftast är fertil längre upp i åldrarna än andra, och kommer senare I övergångsåldern. " (Sök på fertil - ungefär mitt på sidan - Jan Holte besvarar frågar gällande PCOS).

Grejen är att äggen tar slut tidigare. För att de kommer för ofta. Jag har hört flera olika åldrar beroende på hur allvarligt man har det och när det upptäckts. Jag själv skulle klarat det till 35, min kompis hörde 30 men hon är 37 och gravid så jag har inte koll om det stämmer. Har man PCO tar äggen slut tidigare och man kommer i klimakteriet tidigare därför är vad mina läkare sa till mig...
 
Min gynekolog sa att jag knappast hade det heller, förrän han såg blodprovsresultatet. :idea:
Jag visste inte ens att man kan ta ett blodprov. Gör man det hos gynekologen? Kan man be om det? Hur funkade det för dig?

Ang. din "konstiga" mens förresten, så har jag haft två perioder i mitt liv med "konstig mens". En period hade jag ingen mens på ett halvår och gyn sa att så kan det bli ibland. En annan sväng hade jag konstiga bruna flytningar istället för mens, och det var lika normalt det, sa gyn. Efter ett tag blev det riktig mens igen.

Har för övrigt nästan alltid haft ganska oregelbunden mens, det är först efter 30 som jag tycker att den är hyfsat regelbunden (33 år nu).
 
Jag har fått olika bud om jag har PCOS, PCO eller inte. Men gemensamt för alla gynekologer jag träffat och diskuterat PCO med är att de är eniga om att det finns fördelar med PCO, bl.a. att kvinnor med PCO-äggstockar brukar vara fertilare längre upp i åldrarna, eftersom en kvinna med PCO-äggstockar föds med fler ägganlag. Enligt Jan Holte på Linnékliniken (väldigt duktig på PCO/PCOS) så är det ofta så att kvinnor med PCO kommer i övergångsåldern senare. "Man är alltså genetiskt utrustad med fler äggblåsor, och det innebär också att man oftast är fertil längre upp i åldrarna än andra, och kommer senare I övergångsåldern. " (Sök på fertil - ungefär mitt på sidan - Jan Holte besvarar frågar gällande PCOS).
Coolt! Forskningen går framåt. Det var 15 år sen Jag träffade gynekolog ang detta...
 
Hundar löper hela livet. De hamnar inte i klimakteriet.

Har jag sagt att hundar hamnar i klimakteriet :confused: Mina tidigare tikar har inte gjort det, så jag har ingen kännedom om att hundar skulle göra detta.

Däremot sa jag att min tik har det likadant som ts, dvs bruna flytningar istället för blödningar. Och eftersom hon är äldre så tänkte jag att ts kanske oxå är det.
 
Jag slutade äta p-piller efter 8 års ätande i April. Efter det hade jag två normala menstruationer (dock likadana som jag hade när jag åt p-piller, d.v.s mindre mängd blod och kortare tid än de menstruationerna jag hade innan jag började med p-pillrena). Den senaste menstruationen var väldigt kort och väldigt lite blod, och nu verkar mina "menstruationer" istället bestå av bruna flytningar som behagar dyka upp då och då.

Vad händer? Har tagit cellprov för att utesluta förändringar men det känns som att detta har med mina hormoner att göra? Kan det vara så att min kropp "per automatik" hade två p-pillerblödningar direkt efter att jag slutat och att mina hormoner nu knasat till sig? Har någon varit med om liknande?
På åtta år har det hänt mycket i din kropp, men efter att man slutar med piller fortsätter kroppen automatiskt med samma cykel ett tag. Därför rekommenderar man ofta kvinnor med pcos att äta p-piller för att komma igång med ägglossning och mens.

Bruna flytningar är inte mens, utan spotting.

Det kan ta ett tag innan kroppen kommer igång igen, men det bör inte gå mer än ett halvår.

Vänta och se, kommer du inte igång av dig själv kan du behöva medicinering. Det finns mediciner både för att framkalla mens och ägglossning. Något allvarligt fel är det knappast, snarare hormon knas som brukar reda upp sig förr eller senare.
 
Kolla upp så du intr har PCO, eller liknande. Det bruna är ju levrat blod och känns inte så kul, speciellt om det kommer lite när som. När man har PCO så kommer äggen hela tiden i en snabbare ström än annars och P-piller är ett sätt att spara på dem så du har några kvar om du skulle vilja ha barn efter 35 (typ). Dessutom styr pillren upp din hormoncykel lite eftersom PCO gör att den går bananas...
Nej, man har många ägg som är redo, men de mognar inte som de ska och man lossar därför inte ägg regelbundet.
 
Jag visste inte ens att man kan ta ett blodprov. Gör man det hos gynekologen? Kan man be om det? Hur funkade det för dig?.

Jag gick dit för att kolla pcos, fick berätta om mina symtom (oregelbunden mens, ökad behåring, akne). Gyn gjorde ultraljud för att kolla äggstockarna och sa nja, tveksamt att du har pco-äggstockar. Men jag tryckte på mina symtom och visste ju att det går att kolla på blodprov så gyn lät mig lämna ett. Det är nåt med testosteronet som mäts, hur det binds i blodet eller nåt sånt, minns inte exakt.
Det lönar sig alltid att vara lite tjurig på läkarbesök.
 
Jag hade såna bruna blödningar när jag var runt 20 eller så. Minns inte, kan ha haft det före och efter också. Tror det är rätt vanligt att det kan bli så.
Idrottar du mycket eller mer än du gjort tidigare? Har för mig att jag fick såna under en period då jag var ute och sprang/cyklade mycket.
 
Har du barn nu? För jag är 22 nu och har bruna flyttningar hört om att man inte får barn i framtiden är detta sant?
 
Jag gick dit för att kolla pcos, fick berätta om mina symtom (oregelbunden mens, ökad behåring, akne). Gyn gjorde ultraljud för att kolla äggstockarna och sa nja, tveksamt att du har pco-äggstockar. Men jag tryckte på mina symtom och visste ju att det går att kolla på blodprov så gyn lät mig lämna ett. Det är nåt med testosteronet som mäts, hur det binds i blodet eller nåt sånt, minns inte exakt.
Det lönar sig alltid att vara lite tjurig på läkarbesök.
Skillnaden mellan PCO och PCOS är just hormonerna. Har du PCOS är det PCO med en testosteronförhöjning och har du PCO så har du grunden, äggstockarna, ägglossningen osv. Oftast har den som har PCO(S) få ägglossningar och problem med ägglossningarna som tex att blåsor mognar men inte spricker så ägget släpps. Detta gör att har man PCO(S) har man oftast svårare att bli gravid eftersom man dels inte har regelbunden ägglossning och dessutom är det inte säkert att ägget lossnar. Testosteronet är orsaken till behåring osv.

En person med PCO(S) kommer oftast in i klimakteriet senare, just för att varje cykel är längre eller färre per år, plus då att ofta extra ägg finns.

PCO Diagnos kan man inte få på blodprov enl min gyn, utan endast PCOS Ihop med UL på äggstockarna plus då symptomen.
 
Har du barn nu? För jag är 22 nu och har bruna flyttningar hört om att man inte får barn i framtiden är detta sant?
Menar du mig? Nej, jag har inte barn men har inte försökt få barn heller.
Bruna flytningar är nog rätt vanligt. Du behöver inte oroa dig men kontakta vården om du vill veta säkert. Man kan ”fråga en sjuksköterska” på 1177.se
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp