Mens i två veckor

Jag har aldrig sagt att jag litar på läkaren. Men jag fick genast mothugg att jag minsann skulle lyssna på läkaren. Ok, då gör jag det. Men i nästa andetag har läkaren fel. Vad ska jag tro?
Det är ju det som de flesta försökt förklara för dig och som din läkare tydligen har misslyckats med, att förklara varför Primolut skulle kunna hjälpa dig (men det betyder inte att jag har en åsikt om att du ska ta den eller inte).

Är det inte bra om du fattar ditt beslut på korrekt fakta?
 
Det är ju det som de flesta försökt förklara för dig och som din läkare tydligen har misslyckats med, att förklara varför Primolut skulle kunna hjälpa dig (men det betyder inte att jag har en åsikt om att du ska ta den eller inte).

Är det inte bra om du fattar ditt beslut på korrekt fakta?
Så mitt beslut är fel. Bra att veta
Trots att jag baserar det på hur jag mår.
 
Förtydligande @sthu :

Jag tänker så här att om man vet att en medicin bara skjuter fram mensen och inget mer och denna medicinen får en att må dåligt så kanske man inte tycker det är värt att ta den.

Om man vet att medicinen ”startar om” menscykeln så att man snabbare kommer i rätt fas igen så kanske man tänker att de biverkningar man får av medicinen är värda att stå ut med.

(Förlåt för långa meningar)
 
Fast den tar mig helt ur fas, på många sätt. Nej, det är inte värt det. Dessutom är den olämplig om man vill bli gravid. Jag pratade med 1177 som inte tyckte jag skulle ta den om jag vill bli gravid.
 
Fast den tar mig helt ur fas, på många sätt. Nej, det är inte värt det. Dessutom är den olämplig om man vill bli gravid. Jag pratade med 1177 som inte tyckte jag skulle ta den om jag vill bli gravid.
Ja det stämmer att du inte ska ta den när du vill bli gravid, men har du konstant mens så kan du ju inte heller bli gravid. Man tar ju inte Primolut för att allt fungerar som det ska utan för att något är fel. Man vill ju rätta till felet.

Eftersom man inte kan säga exakt hur lång tid det tar att korrigera felet med Primolut så ska man se till att inte bli gravid under behandlingstiden.

Man kanske försöker bli gravid men behöver Primolut av annan orsak än att återstarta mensen, då är det också viktigt att man inte ska ta Primolut samtidigt som man försöker bli gravid.
 
Ja det stämmer att du inte ska ta den när du vill bli gravid, men har du konstant mens så kan du ju inte heller bli gravid. Man tar ju inte Primolut för att allt fungerar som det ska utan för att något är fel. Man vill ju rätta till felet.

Eftersom man inte kan säga exakt hur lång tid det tar att korrigera felet med Primolut så ska man se till att inte bli gravid under behandlingstiden.

Man kanske försöker bli gravid men behöver Primolut av annan orsak än att återstarta mensen, då är det också viktigt att man inte ska ta Primolut samtidigt som man försöker bli gravid.
Ytterligare en grej som inte stämmer då. Läkaren sa att det var ofarligt att bli gravid med primolut.
Ytterligare en anledning till att inte ta dem
 
Ytterligare en grej som inte stämmer då. Läkaren sa att det var ofarligt att bli gravid med primolut.
Ytterligare en anledning till att inte ta dem
Jag vet inte vad läkaren sa till dig. Men nej det är inte en ytterligare anledning att inte ta dem i ditt fall.

Men säg att du försöker bli gravid och tar Primolut på grund av PMS. Då ska du inte ta dem.

I ditt fall skulle du ta dem för att kunna bli gravid sen när du inte tar dem. Ser du skillnaden?
 
Det finns många olika orsaker till att ta/inte ta medicin. Vill du bli gravid ska du givetvis inte använda p-piller. Men har man PCO (och alltså ingen ägglossning) så kan en av de första behandlingarna vara att använda p-piller i tre månader. P-pillerna har då ställt hormonerna rätt och chansen till ägglossning är som störst tre månader efter avslutad p-pilleranvändning. Denna lilla ”ägglossningskick” försvinner efter cirka tre månader. Funkar givetvis inte för alla.
 
Nej jag ser ingen skillnad. Jag slutade med preventivmedel för att bli gravid. Då känns det rätt kontraproduktivt att ta medicin som är olämplig vid eventuell graviditet.

Enligt test har jag ägglossning.
 
Nej jag ser ingen skillnad. Jag slutade med preventivmedel för att bli gravid. Då känns det rätt kontraproduktivt att ta medicin som är olämplig vid eventuell graviditet.

Enligt test har jag ägglossning.
Då håller jag tummarna att du blir gravid och att blödningen rättar till sig på egen hand.
 
@sthu hur är det med din mentala hälsa just nu. Du verkar riktigt nere nu? Då brukar det bli just så att allt känns fel oavsett vad nån säger. Det är nåt som su ska ta med din läkare, eftersom medicinering lär ska kunna påverka det mentala måendet.
Det är ju det jag säger, medicinen får mig att må skit.
 
Nej men alltså nu blir jag faktiskt lite arg på dig. Antingen fortsätter su envist att hävda att läkaren har fel och alla på buke har fel och så skiter du I medicin och fortsätter må urdåligt.

Eller, så ber du en läkare om hjälp att förklara alla alternativ för dig, eftersom du vägrar tro på vad bipacksedeln säger.
Han har ju förklarat alternativen för mig. Den ena är att vänta, det andra att ta mediciner som inte fungerar för mig.
 
Han har ju förklarat alternativen för mig. Den ena är att vänta, det andra att ta mediciner som inte fungerar för mig.
Och du har ju inte ens försökt! Du vet ju inte om den fungerar förrän om flera veckor? Månader?

Hormoner är knepiga. Det finns ingen quick fix. Det tar tid. Och ju mer du hattar (börjar med nån hormon, slutar, tar en annan under en kort period) desto mer snurrigt blir ditt hormonsystem.

Men som sagt, du gör vad du vill, men det är synd att du gör beslut på felaktig information
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 948
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 185
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp