Mens i två veckor

Ursäkta mig men WTF?

Finns det ett receptfritt läkemedel som kan hjälpa om man blöder mycket?
Ska på semester och har oro för jag vet hur det brukar bli, tampong + bindor + shorts och sova på handduk för att inte få blod på lakanen på hotellet.
För att inte tala om att jag har järnbrist titt som tätt för att jag blöder rikligt. :banghead::banghead::banghead::banghead:

Snälla sig att det kan hjälpa mig?
Det finns! Tror det heter cyklo-f om det inte bytt namn. Fråga apotekespersonalen ☺️
 
Jag ringde och "klagade". Fick en annan tablett som jag ska äta i tio dagar, uppehåll 18, sen 10 dagar osv i tre månader. Sen kanske det är normalt igen.

Jag orkar inte. Jag kan inte leva ett normalt liv, jag måste hela tiden ha nära till en toalett och är hela tiden rädd att det ska blöda igenom..

Finns det verkligen ingenting mot sånt här?
Går det inte stoppa mensen på något sätt?

Provera/medroxiprogesteronacetat ?

Jag fick ett helt nytt liv med det. Det finns en metod också där man äter provera utan avbrott så ska det inte bli någon mens alls, men det fungerade inte för mig, blödde hela tiden istället.

Äta 10 dagar från första mensdagen, uppehåll 16 dagar etc, gör jag. Blöder undefär 1/4 del så mycket som innan, och har ont bara lite ibland.

Cyklo-f /tranexamsyra finns receptfritt men man kan också få det utskrivet, det blir mycket billigare så, speciellt i längden. För mig, så måste jag panga på med maxdos direkt (3 tabletter) annars händer det ingenting.
 
Provera/medroxiprogesteronacetat ?

Jag fick ett helt nytt liv med det. Det finns en metod också där man äter provera utan avbrott så ska det inte bli någon mens alls, men det fungerade inte för mig, blödde hela tiden istället.

Äta 10 dagar från första mensdagen, uppehåll 16 dagar etc, gör jag. Blöder undefär 1/4 del så mycket som innan, och har ont bara lite ibland.

Cyklo-f /tranexamsyra finns receptfritt men man kan också få det utskrivet, det blir mycket billigare så, speciellt i längden. För mig, så måste jag panga på med maxdos direkt (3 tabletter) annars händer det ingenting.
Ja precis, Provera. Jag hoppas verkligen det funkar.. och att det funkar snabbt och bestående.

Tre tabletter hur ofta och hur länge? Hur snabbt ser du effekt?
 
Ja precis, Provera. Jag hoppas verkligen det funkar.. och att det funkar snabbt och bestående.

Tre tabletter hur ofta och hur länge? Hur snabbt ser du effekt?

Provera funkade för mig första mensen efter första omgången av tabletter. Dvs först en normal mens, sen tabletterna, sen nästa mens blev mycket bättre.

Cyklo-f/tranexamsyra tyckte jag att jag fick effekt av efter ett par timmar, typ 4-6 timmar. Hur ofta står på förpackningen. Då tar jag mensens värsta dagar, brukar bli runt 3 dagar. Om jag inte har tagit cyklo-f, vilket jag iofs inte behöver längre med provera, så kunde jag störtblöda i 5-6 dagar, sen ytterligare 3 dagar sparsamt. Med Cyklo-f, så blev det oftast 3 dagar med medicin, sen runt 2 dagar med lite blödning.

Men allt är väldigt individuellt.
 
Provera funkade för mig första mensen efter första omgången av tabletter. Dvs först en normal mens, sen tabletterna, sen nästa mens blev mycket bättre.

Cyklo-f/tranexamsyra tyckte jag att jag fick effekt av efter ett par timmar, typ 4-6 timmar. Hur ofta står på förpackningen. Då tar jag mensens värsta dagar, brukar bli runt 3 dagar. Om jag inte har tagit cyklo-f, vilket jag iofs inte behöver längre med provera, så kunde jag störtblöda i 5-6 dagar, sen ytterligare 3 dagar sparsamt. Med Cyklo-f, så blev det oftast 3 dagar med medicin, sen runt 2 dagar med lite blödning.

Men allt är väldigt individuellt.
Hmm undrar hur det blir för mig då, när det inte är någonstans normalt i menscykeln.. Jag har ägglossning nu liksom.

Jag märker ingenting med tranexamsyra. Verkligen noll effekt..
 
Hmm undrar hur det blir för mig då, när det inte är någonstans normalt i menscykeln.. Jag har ägglossning nu liksom.

Jag märker ingenting med tranexamsyra. Verkligen noll effekt..

Tar du den högsta dosen då, flera dagar i sträck? Jag märkte absolut ingen skillnad när jag tog mindre. Då var det störtflod som vanligt.

Provera mitt i menscykeln har jag inga positiva erfarenheter av, tvärtom tyvärr. Men det är inte lika för alla.
 
Tar du den högsta dosen då, flera dagar i sträck? Jag märkte absolut ingen skillnad när jag tog mindre. Då var det störtflod som vanligt.

Provera mitt i menscykeln har jag inga positiva erfarenheter av, tvärtom tyvärr. Men det är inte lika för alla.
Jag tar som läkaren rekommenderat. Och dessförinnan enligt bipacksedeln.

Låter ju inte bra att det inte funkat bra att börja mitt i cykeln.. Det låter inte som att jag kan förvänta mig någon önskad effekt.
 
Jag tar som läkaren rekommenderat. Och dessförinnan enligt bipacksedeln.

Låter ju inte bra att det inte funkat bra att börja mitt i cykeln.. Det låter inte som att jag kan förvänta mig någon önskad effekt.

Jag tror det är snarare så att jag fick mot all förväntan inte önskad effekt. Men det rätade ut sig månaden efter i alla fall, så ha förtröstan :)
 
Jag tror det är snarare så att jag fick mot all förväntan inte önskad effekt. Men det rätade ut sig månaden efter i alla fall, så ha förtröstan :)
Jag vill inte ha det så här en hel månad till :arghh:Att det är oregelbundet bryr jag mig inte om, jag vill bara inte ha mens hela tiden..
 
Kan det göra så stor skillnad på 2 extra tabletter per dag? För jag hade verkligen noll effekt av 3 ggr per dag.

Den andra tabletten var gulkroppshormon och ska hjälpa kroppen att "bli normal" och regelbunden mens.
Men grejen är att jag vill att det ska sluta blöda nu. Inte om tre månader...
Ja skillnaden för mig på två eller tre per gång är stor, dessutom tar jag med 6h mellan varje i början för att det lugnar sig inte förrän efter x omgångar. Dock blir jag inte blödfri, men det blir mer hanterbart även om det fortfarande är att tömma koppen ofta mm.
 
Tar du den högsta dosen då, flera dagar i sträck? Jag märkte absolut ingen skillnad när jag tog mindre. Då var det störtflod som vanligt.

Provera mitt i menscykeln har jag inga positiva erfarenheter av, tvärtom tyvärr. Men det är inte lika för alla.
jag tar också det och det funkar bra när jag börjar direkt eller gärna strax innan om jag kan räkna ut det... Jag tar dock fler än vad doseringen säger...
 
@sthu

Har du tagit cellprov? Jag har en kollega som blödde några månader och det slutade med att hon blev inlagd.
Jag tror att det slutade med att hon hade cellförändringar som påverkade, eller om det var någon de fann medan de gjorde undersökning.
 
Kan det göra så stor skillnad på 2 extra tabletter per dag? För jag hade verkligen noll effekt av 3 ggr per dag.

Den andra tabletten var gulkroppshormon och ska hjälpa kroppen att "bli normal" och regelbunden mens.
Men grejen är att jag vill att det ska sluta blöda nu. Inte om tre månader...
Kom på nu, jag tar alltså 12 tabletter per dygn i början, allt mellan 5-10 dagar sedan trappar jag ner till 9 per dag…. Så det är väl dubbelt fler än 2 st tabletter i tre omgångar som blir 6 totalt per dygn.
 
Vi har landat i att försöka bli fler i familjen, så preventivmedel behövs inte just nu :)
Det gör du/ni rätt i :heart
Nu ska kroppen bara återställa sig efter hormon-eländet, jag hoppas verkligen att din mens börjar bete sig som folk igen.
Förhoppningsvis så är den envisa blödningen en reaktion på hormonerna, dom kan ju ställa till mycket tok i kroppen (det gjorde dom för mig!).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 949
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 212
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp