Mens i två veckor

sthu

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig!
Nu har jag haft mens sen den 29 augusti. Dvs i mer än två veckor. Och det är inga små mängder heller, blöder igenom menskopp+binda på några timmar. Det har lugnat sig lite men fortfarande krävs både hängslen och livrem för att inte blöda igenom kläderna..

Den 29 augusti tog jag ut hormonspiral (Mirena) och satte in p-piller (Azalia).
Sen dess har det varit konstant blodbad.

Idag köpte jag tranexamsyra i hopp om att minska eländet lite. Bara tagit två tabletter än så länge och märker ingen skillnad. Läste i bipacksedeln att man ska märka effekt efter en dags användning.

Är det här normalt verkligen? Vad kan det bero på?
 
Kan inget om hormonspiral men jag hade mens i ett halvår (väntade med att söka vård för tänkte att det slutar väl nån gång, fick järnbrist och då berättade jag för den läkaren "jag tror det är för att jag haft mens ett halvår") och behövde få några tabletter utskrivna som stoppade det.
 
Ring nån annan. Verkar helt orimligt... när jag satte in p-ring hade jag mens i en månad men det var mer i form av nån droppe ibland. Klarades av med trosskydd. Det där låter inte hälsosamt, du lär få järnbrist...
Ja om jag bara hade haft nån annan att ringa..

Får väl ringa igen imorgon och försöka förklara. Antar att det är kvinnohälsovården jag ska ringa i första hand? Eller vanlig allmänläkare?
 
Jag håller på att bli tokig!
Nu har jag haft mens sen den 29 augusti. Dvs i mer än två veckor. Och det är inga små mängder heller, blöder igenom menskopp+binda på några timmar. Det har lugnat sig lite men fortfarande krävs både hängslen och livrem för att inte blöda igenom kläderna..

Den 29 augusti tog jag ut hormonspiral (Mirena) och satte in p-piller (Azalia).
Sen dess har det varit konstant blodbad.

Idag köpte jag tranexamsyra i hopp om att minska eländet lite. Bara tagit två tabletter än så länge och märker ingen skillnad. Läste i bipacksedeln att man ska märka effekt efter en dags användning.

Är det här normalt verkligen? Vad kan det bero på?
Ang tranexamsyra, jag måste ta tre tabletter var 8.e timme då kan de hjälpa lite efter ca 12 timmar och lite mer efter 3-4e omgången tabletter. Dock när jag blöder som mest är det helt hopplöst kopp och menstrosor í kombination är mina livräddare. Jag får tömma koppen flera gånger i timman när det är som värst och det rinner alltid såpass mycket att det rinner undertiden jag tömmer koppen så det kommer alltid blod i trosorna. :arghh:

Fråga när du ringer ang tabletterna också så du får lite mer råd. Det är väldigt olika svar!
 
Kollade Azalia på fass och det verkar vara minipiller. Jag blöder varannan vecka på minipiller. Blöder en vecka, blödningsfri en vecka, blöder igen och så håller det på så jag kan inte ha minipiller. Kan det vara så även för dig? Att minipiller inte funkar.
 
När jag behövde använda Cyklokapron så hade jag den här doseringen: 2-3 tabletter 3-4 gånger daglig efter behov i 3-4 dygn. Tas först når riklig blödning har startat. Vid mycket stora blödningar kan dosen ökas till 2 tabletter sex gånger dagligen.

Det brukar stå att man ska vänta tills man har en riklig blödning, för bästa effekt tyckte jag dock att man behövde börja så fort mensen kommit igång men inte riktigt hunnit bli riklig.

Givetvis med läkarens godkännande. Det är också därför det kan vara bra att få dem utskrivna, då läkaren kan justera dosen (kan ju vara mindre bra att experimentera på egen hand).
 
Senast ändrad:
När jag behövde använda Cyklokapron så hade jag den här doseringen: 2-3 tabletter 3-4 gånger daglig efter behov i 3-4 dygn. Tas först når riklig blödning har startat. Vid mycket stora blödningar kan dosen ökas till 2 tabletter sex gånger dagligen.

Det brukar stå att man ska vänta tills man har en riklig blödning, för bästa effekt tyckte jag dock att man behövde börja så fort mensen kommit igång men inte riktigt hunnit bli riklig.

Givetvis med läkarens godkännande. Det är också därför det kan vara bra att få dem utskrivna, då läkaren kan justera dosen (kan ju vara mindre bra att experimentera på egen hand).
Ja absolut. Jag tar 3x3 i tre dagar, sen kanske 2 x 3 I en dag och resten utan.
 
Ang tranexamsyra, jag måste ta tre tabletter var 8.e timme då kan de hjälpa lite efter ca 12 timmar och lite mer efter 3-4e omgången tabletter. Dock när jag blöder som mest är det helt hopplöst kopp och menstrosor í kombination är mina livräddare. Jag får tömma koppen flera gånger i timman när det är som värst och det rinner alltid såpass mycket att det rinner undertiden jag tömmer koppen så det kommer alltid blod i trosorna. :arghh:

Fråga när du ringer ang tabletterna också så du får lite mer råd. Det är väldigt olika svar!
Så har jag också. Senast jag beskrev detta på buke påstod ungefär alla att det inte är fysiskt omöjligt. Det är lite skönt att veta att jag inte är ensam.
 
Fast myom hämmas ju av vissa preventivmedel och dämpar symptomen. Är otroligt vanligt med myom. De flesta har det utan att veta om det men de blöder mycket vilket inte är normalt. Jag skulle gå till gyn om jag vore du.
Ja jag får väl göra det.

Det värsta är nog ändå att det hållt på så länge!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 940
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 077
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp