Mens modell skyfall i 19 dagar

Mirre

Trådstartare
Snälla skjut mig. Nu.
Eller ge mig en kropp som fungerar.

Hade jobbig mens innan och tänkte att jag testar minipiller och ser om det hjälper. Det gjorde det inte. Nu är den ännu värre och vägrar framförallt sluta. Det har hållit i sig i 19 dagar nu och ger det sig inte snart kommer jag garanterat dö av blodbrist snart. Det är helt jädra sinnessjukt, får tömma menskoppen flera gånger i timmen och kan tack vare det inte gå hemifrån. Eller kan och kan, jag vill inte.

Jag och dottern var ut och plockade påskris idag, var på toa 3 gånger innan vi gick ut och ändå fick jag tömma direkt när vi kom hem. Vi var borta kanske 20 min och lämnade inte ens vår gata.

Nu tar jag inte mer minipiller och hoppas att skiten ger sig då. Annars vet jag inte vad fasen jag gör.
 
Vet precis och tipsar om

Tranexamsyra​


Finns receptfritt och jag vet du inte ska gå på min rekommendation men jag fick lov att ta 3 tabletter 3-4 gånger om dagen för att få ner blödandet på hanterbar nivå. Jag har varit inne på att ta ut allting så många gånger pga samma störtblödande och totala låsning som du beskriver.
 
Vet precis och tipsar om

Tranexamsyra​


Finns receptfritt och jag vet du inte ska gå på min rekommendation men jag fick lov att ta 3 tabletter 3-4 gånger om dagen för att få ner blödandet på hanterbar nivå. Jag har varit inne på att ta ut allting så många gånger pga samma störtblödande och totala låsning som du beskriver.
Beställde precis det 👍 Nu tarvdet väl lite tid att gå pga helg men ändå.
 
Jag fick ta tranexamsyra varannan timme för att få någon som helst effekt.
Det som hjälpte för mig var att sluta med minipiller. Tråkigt men det var det enda som hjälpte..
 
Jag fick ta tranexamsyra varannan timme för att få någon som helst effekt.
Det som hjälpte för mig var att sluta med minipiller. Tråkigt men det var det enda som hjälpte..
Ja jag tog minipiller i morse men kommer inte ta mer. Det funkar helt enkelt inte. Det här är ju ren och skär tortyr.
 
Snälla skjut mig. Nu.
Eller ge mig en kropp som fungerar.

Hade jobbig mens innan och tänkte att jag testar minipiller och ser om det hjälper. Det gjorde det inte. Nu är den ännu värre och vägrar framförallt sluta. Det har hållit i sig i 19 dagar nu och ger det sig inte snart kommer jag garanterat dö av blodbrist snart. Det är helt jädra sinnessjukt, får tömma menskoppen flera gånger i timmen och kan tack vare det inte gå hemifrån. Eller kan och kan, jag vill inte.

Jag och dottern var ut och plockade påskris idag, var på toa 3 gånger innan vi gick ut och ändå fick jag tömma direkt när vi kom hem. Vi var borta kanske 20 min och lämnade inte ens vår gata.

Nu tar jag inte mer minipiller och hoppas att skiten ger sig då. Annars vet jag inte vad fasen jag gör.
Om det inte ger sig så se till att få göra en ordentlig gynundersökning och kolla vad det beror på.
Blöder du så mycket kan det också leda till anemi och trötthet.
 
Nån vecka, jag minns inte riktigt.
Ok, har inte ätit minipiller så länge, sedan 4/3, så hoppas att det ska ge effekt hyfsat snabbt att sluta med det.

@caballus Ja jag får göra det.
Det har inte varit så mycket varje gång, men hyfsat ofta ändå. Men nu har det varit helt sanslöst
 
Jag blev likadan på minipiller. Helt sjukt, det går ju inte att få livet att fungera så. :meh: Nu med mirena blöder jag minimalt.
 
Det låter som att du kan behöva hjälp att få stopp på det där. For in till akuten vid ett tillfälle när min kropp hakat upp sig totalt. Tappade närmare en liter på några få timmar. Tror jag räknade ut att det var ~8 dl men det var ju en del som läckte på sidan av menskoppen också 🙈 mådde rätt skit faktiskt 😂 de gav något dropp har jag för mig så eländet stannade av. När jag väl fick åka hem skickade de med mig recept på något som skulle hålla blödningarna i schack.

Var uppmärksam så du inte börjar må fysiskt dåligt bara. En ex-kollega åkte flera gånger ambulans för hennes forsande blödningar som aldrig stannade. Hon fick blod många gånger.
 
Det har åtminstone minskat, hoppas jag så det inte bara är tillfälligt. Så jag hoppas att det ger sig snart. Men ska oavsett kolla upp det. Överväger att be om värmebehandling för att slippa framtida problem
 
Tänkte jag skulle göra en liten update.
Till slut tog eländet slut, efter 25 dagar. Fick till slut tid hos gyn som konstaterade myom, vilket också var det jag själv misstänkte. Bad även om att de skulle ta prov för att kolla järnet vilket de gjorde. Kom fram till att prova p spruta och se om det funkar, myomet satt tydligen så pass att det inte kunde tas bort vilket var väldigt drygt.

Fick provsvaret redan dagen efter på 1177, men har inte hört ett ljud från vc vilket känns lite märkligt med tanke på resultatet. Hb 76 och ferritin 4 så alldeles för lågt precis som jag trodde. Får kontakta dem själv istället.
 
Tänkte jag skulle göra en liten update.
Till slut tog eländet slut, efter 25 dagar. Fick till slut tid hos gyn som konstaterade myom, vilket också var det jag själv misstänkte. Bad även om att de skulle ta prov för att kolla järnet vilket de gjorde. Kom fram till att prova p spruta och se om det funkar, myomet satt tydligen så pass att det inte kunde tas bort vilket var väldigt drygt.

Fick provsvaret redan dagen efter på 1177, men har inte hört ett ljud från vc vilket känns lite märkligt med tanke på resultatet. Hb 76 och ferritin 4 så alldeles för lågt precis som jag trodde. Får kontakta dem själv istället.
Men vad dåligt av gyn, 76 är ju jättelågt! Ring dem så snart du hinner, och fråga varför de inte hör av sig.
Hur kommer det sig att en inte kan operera? Låter märkligt, i värsta fall får en väl göra hysterektomi. Drastiskt, men om du fått de barn du vill ha är det väl kanske en lösning?
 
Men vad dåligt av gyn, 76 är ju jättelågt! Ring dem så snart du hinner, och fråga varför de inte hör av sig.
Hur kommer det sig att en inte kan operera? Låter märkligt, i värsta fall får en väl göra hysterektomi. Drastiskt, men om du fått de barn du vill ha är det väl kanske en lösning?
Ja, för min del skulle de lätt kunna göra det. Jag ska inte ha fler barn nu. Jag ångrar att jag inte tog upp det direkt men det är ju inte för sent än. Den satt tydligen på ett sådant sätt att de inte kan ta bort den.
 
Ja, för min del skulle de lätt kunna göra det. Jag ska inte ha fler barn nu. Jag ångrar att jag inte tog upp det direkt men det är ju inte för sent än. Den satt tydligen på ett sådant sätt att de inte kan ta bort den.
Jag skulle be om en second opinion om den verkligen inte kan opereras. Rent tekniskt är det lättare för dem att ta hela livmodern än ett myom. Min kompis hade ett myom. Hon va 42. De sa att de ville ta hela livmodern för hon skulle väl ändå inte ha barn. Hon sa att hon visst ville det bara för att få behålla livmodern och de tog bort enbart myomet. Hon kunde gå hem samma dag och hade knappt ont. Inga problem efter det.
 
Skrev de ens hur och hur mycket järn du ska äta? tre månader är en ganska kort tid för att få upp järnvärdet till en ok nivå, även om man äter hög dos och äter järnet enligt konstens alla regler. Eller ja, på tre månader hinner du kanske få upp hb och ferritin till referensvärdet, men knappast till en nivå man mår bra på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 463
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp