Johannasvenssonnnn

Trådstartare
Min dotter kom till mig och var lite orolig gällande hennes mens.
Hon är 15 år.
hon har aldrig haft regelbunden mens men hon har haft en riklig mens som pågår i 7 dagar. Hon har alltså haft problem med att hon blödigt mycket.
men sen ändrades allt och hon gick från att ha mens en gång i månaden till att få den var 4 månad och då är de en mycket liten blödning som varar i 2-3 dagar, alltså helt tvärt om, om man jämför med tidigare menstruationer.
Vad tror ni detta kan kan vara?
Vad ska vi göra?
 
Mensen kan påverkas av hur man mår annars. Tex stress. Viktuppgång/viktnedgång.
Börjar man idrotta (mer) kan den minska/komma mer sällan.
Ungdomsmottagningen låter som en bra idé.
 
Kost och motion kan i vissa fall påverka cykeln, beroende på hur känslig man är. Men en duktig gynekolog kan hon vända sig till om det är stora besvär.
 
Den kan göra uppehåll om det är extra spännande i livet också. När jag drog utomlands efter gymnasiet hade jag ingen mens på flera månader. Tyckte det var skönt med en sak mindre att tänka på och förutsatte att det var så kroppen tänkte också.
 
För mig var mensen rätt oregelbunden under nästan hela tonåren. Fick min första mens strax efter jag fyllde 13, hade då ganska långt mellan blödningarna som varierade rätt mycket i storlek. Sedan tränade jag mycket i 14-15-årsåldern och då tog mensen ett uppehåll på 8-9 månader (tror jag vägde för lite) och först när jag var 16-17 hade den stabiliserat sig någorlunda. Från 18-årsåldern har jag haft helt regelbunden mens med undantag för när jag var gravid, såklart. Är 50 nu och tycker det kan räcka, men det tycker visst inte kroppen. :p

Jag uppfattar detta som väldigt normalt och inte särskilt oroväckande, och har sett liknande mönster hos min dotter (med undantag för det långa uppehållet, det har hon inte haft). :)
 
Min dotter kom till mig och var lite orolig gällande hennes mens.
Hon är 15 år.
hon har aldrig haft regelbunden mens men hon har haft en riklig mens som pågår i 7 dagar. Hon har alltså haft problem med att hon blödigt mycket.
men sen ändrades allt och hon gick från att ha mens en gång i månaden till att få den var 4 månad och då är de en mycket liten blödning som varar i 2-3 dagar, alltså helt tvärt om, om man jämför med tidigare menstruationer.
Vad tror ni detta kan kan vara?
Vad ska vi göra?
Det bästa är att ni fixar en tid på Ungdomsmottagningen, dels för att kolla så att allt ser bra ut men även kanske fundera på preventivmedel för att slippa de kraftiga blödningarna.
 
Min dotter kom till mig och var lite orolig gällande hennes mens.
Hon är 15 år.
hon har aldrig haft regelbunden mens men hon har haft en riklig mens som pågår i 7 dagar. Hon har alltså haft problem med att hon blödigt mycket.
men sen ändrades allt och hon gick från att ha mens en gång i månaden till att få den var 4 månad och då är de en mycket liten blödning som varar i 2-3 dagar, alltså helt tvärt om, om man jämför med tidigare menstruationer.
Vad tror ni detta kan kan vara?
Vad ska vi göra?
Oregelbunda menstruationer kan ge problem i framtiden när hon vill bli gravid.
Hur länge har hon haft mens? Har hon precis börjat, i så fall är det rätt vanligt med oregelbunden. Har hon dock haft det länge och alltid varit så då bör det kollas upp.
Blöder mycket, det kan vara tjocka slemhinnor i livmodern som ställer till det.
Jag vet en person som hade i över 15 år oregelbunden och läkarna bara viftade bort det. Tjejen provade med p-piller, dock tålde hon inte hormoner. När det gått nästan 20 år sedan första mensen med oregelbundna typ 4-6 ggr per år och otroligt riklig mens, sa läkaren att hon kunde få förkortad tid när hon skulle ha barn.
Tjejen hade tur vid första barnet, hon var på väg att påbörja en IVF behandling, när de upptäckte att hon blivit gravid på naturlig väg. Dock vid nästa försök så meddelande de inte att tjejen skulle vänta mellan barnen. När tjejen gjorde det och tog kontakt efter halvårs försök så började de med pergotime, men tjejen lämnas utan kontroll i ½ år och sedan gick det ytterligare ett par år, sedan säger fertilitetsläkaren "Du i din ålder, är det princip omöjligt att bli gravid på pergotime" Luften gick ur tjejen och alla utsikter att få till ett syskon var borta. För provrörsbefruktning kostar vid andra försöket och hon var för gammal nu för det också.
Efter första barnet/ enda barnet blev mensen hyfsat regelbunden.

TA kontakt med Barn & Ungdom, se till att en gyn läkare undersöker så snabbt som möjligt!
 
Oregelbunda menstruationer kan ge problem i framtiden när hon vill bli gravid.
Hur länge har hon haft mens? Har hon precis börjat, i så fall är det rätt vanligt med oregelbunden. Har hon dock haft det länge och alltid varit så då bör det kollas upp.
Blöder mycket, det kan vara tjocka slemhinnor i livmodern som ställer till det.
Jag vet en person som hade i över 15 år oregelbunden och läkarna bara viftade bort det. Tjejen provade med p-piller, dock tålde hon inte hormoner. När det gått nästan 20 år sedan första mensen med oregelbundna typ 4-6 ggr per år och otroligt riklig mens, sa läkaren att hon kunde få förkortad tid när hon skulle ha barn.
Tjejen hade tur vid första barnet, hon var på väg att påbörja en IVF behandling, när de upptäckte att hon blivit gravid på naturlig väg. Dock vid nästa försök så meddelande de inte att tjejen skulle vänta mellan barnen. När tjejen gjorde det och tog kontakt efter halvårs försök så började de med pergotime, men tjejen lämnas utan kontroll i ½ år och sedan gick det ytterligare ett par år, sedan säger fertilitetsläkaren "Du i din ålder, är det princip omöjligt att bli gravid på pergotime" Luften gick ur tjejen och alla utsikter att få till ett syskon var borta. För provrörsbefruktning kostar vid andra försöket och hon var för gammal nu för det också.
Efter första barnet/ enda barnet blev mensen hyfsat regelbunden.

TA kontakt med Barn & Ungdom, se till att en gyn läkare undersöker så snabbt som möjligt!
Hur behandlas oregelbundna blödningar?

Liksom varför är det viktigt att kolla upp dem, vad händer sedan?
 
Spontant så tänker jag att 15 år och oregelbunden mens inte behöver betyda särskilt mycket. Är hon däremot sexuellt aktiv så är det kanske inte fel med ett besök på UM av den anledningen?
Det behöver ju inte betyda preventivmedel i form av hormoner eller likande, men, hellre preventivmedel än en oönskad graviditet.
Misstänker ni ev. graviditet så ta hellre ett test för mycket än för litet!
 
En anhörig blev helt av med sin mens när hon var i samma ålder som din dotter. Hon behövde byta skola inför nian för att högstadiet lades ner på vår hemort, och hon hatade sin nya skola, sin nya klass och sina nya lärare. Plus att den gamla skolan hade jobbat helt annorlunda i kursplanen, så vissa ämnen har hon inte läst och vissa ämnen var de på helt olika nivåer. Hon var på UM flera, flera gånger utan att de hittade något fel (hon var inte sexuellt aktiv vid detta tillfälle, så det fanns ingen risk för graviditet). Mensen återkom sen under gymnasiet och har vad jag vet funkat bra sen dess, hon är idag i 25-årsåldern.

I hennes fall var det alltså stress kopplat till skolbytet, betyg och nästintill mobbing i den nya klassen. Sen fortsatte hon ju leva i stress i och med gymnasiestarten och att hon då fick byta skola och klass en gång till så nära inpå, hon hade kanske fått tillbaka mensen tidigare om livet stabiliserat sig fortare. Men jag ser det därför som en möjlighet, som flera andra redan varit inne på, att det kan vara stressrelaterat.
 
Hur behandlas oregelbundna blödningar?

Liksom varför är det viktigt att kolla upp dem, vad händer sedan?
Kan svara hur de gjorde för mig.
Gav mig p-piller, som jag inte tålde, fick dock i vuxen ålder. Problem med hormon tabletter, hur illa förstod jag vid försök till andra barnet med hjälp av pergotime.
Båda hormon pillren gjorde att jag fick mens varannan vecka.
Avslutade pergotime efter att läkaren kläckt ur sig "du i din ålder, är i princip omöjligt att bli gravid på pergotime" detta var för 7 år sedan, dottra 5,5. Då hade jag haft pergotime i 2,5 år, varav första halvåret utan kontroll alls.
I journalen hittade jag att de hittat polyper tidigare men inte gjort något åt det.
Ca 32 år efter min första mens hittade de polyper och valde att ta bort. Jag hade hela livmodern full.
Första 15 åren hade mens 3-6 ggr per år innan de försökte med p-piller en tid.
Var på väg in i en fertilitets behandling när de upptäckte att jag var gravid med dottra (enda barnet😭 idag)

Så ursäkta om jag inte litar alla gånger på de "sk professionella"

Enda de sagt att jag inte behöver gå minst ett år innan fertilitets behandling utan bara ett halvår. Hur svårt jag skulle få att få barn, har de inte sagt.
 
Kan svara hur de gjorde för mig.
Gav mig p-piller, som jag inte tålde, fick dock i vuxen ålder. Problem med hormon tabletter, hur illa förstod jag vid försök till andra barnet med hjälp av pergotime.
Båda hormon pillren gjorde att jag fick mens varannan vecka.
Avslutade pergotime efter att läkaren kläckt ur sig "du i din ålder, är i princip omöjligt att bli gravid på pergotime" detta var för 7 år sedan, dottra 5,5. Då hade jag haft pergotime i 2,5 år, varav första halvåret utan kontroll alls.
I journalen hittade jag att de hittat polyper tidigare men inte gjort något åt det.
Ca 32 år efter min första mens hittade de polyper och valde att ta bort. Jag hade hela livmodern full.
Första 15 åren hade mens 3-6 ggr per år innan de försökte med p-piller en tid.
Var på väg in i en fertilitets behandling när de upptäckte att jag var gravid med dottra (enda barnet😭 idag)

Så ursäkta om jag inte litar alla gånger på de "sk professionella"

Enda de sagt att jag inte behöver gå minst ett år innan fertilitets behandling utan bara ett halvår. Hur svårt jag skulle få att få barn, har de inte sagt.
Jag förstår att det här varit jättejobbigt för dig men jag förstår fortfarande inte riktigt vad för behandling man "ska" få?

Ppiller ändrar ju inte kroppens normalfunktion, man har ju inte ens mens utan bortfallsblödning. Menar du att man ska leta polyper el dyl som ung vuxen? Liksom vad är det man ska kolla upp och behandla?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 351
Senast: Tora
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 367
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp