Magiana

Trådstartare
Jag har ju hört många lovorda menskoppen, men jag kan liksom inte begripa hur man gör för att få ut den utan att det dräller. Blod är så äckligt. Och hur göra man för att få ut den rent generellt, då jag inte får in två fingrar och det inte finns något att ta tag i utanför kroppen? Jag tycker t.o.m. att det är bökigt med tamponger då man måste gröta runt där nere och försöka hitta snöret och sen få ut den utan att man behöver titta på den. En binda är så mycket enklare då man bara tar tag i framkanten och viker ihop innan man tar loss den och slänger.

Är menskopp verkligen så enkelt som det sägs eller ska jag fortsätta som jag gör?
 
Köpte en menskopp för några år sedan och aldrig använd, lyckas inte få den på plats öht:o, så har aldrig kommit till problem med att få ut den på ett smidigt sätt någon gång.
 
Köpte en menskopp för några år sedan och aldrig använd, lyckas inte få den på plats öht:o, så har aldrig kommit till problem med att få ut den på ett smidigt sätt någon gång.
Jag skulle kanske få samma problem. På bild ser de jättestora ut.
 
I början tyckte jag menskoppen var enorm! Men den är ju mjuk så det går bra. Har använt min i tio år snart, behöver jag säga att jag är frälst :D

Den sitter ju inte så långt in så det går att nypa tag om botten för att släppa vaccumet och ta ut den.
 
Det finns ju inget som är för alla. Får man koppen att funka är den toppen, men ett mensskydd som strular är ju bara en plåga.

Men angående att ta ut den; jag sätter mig på toa, får ner koppen lågt genom att krysta, tar tag i koppen och antingen vickar lite eller petar in ett finger för att släppa vakuumet och tippar ner innehållet i toaletten. Blir mycket sällan kladdig av att ta ut den. Enda gången fingrarna kan bli lite kladdiga är vid första insättningen när mensen är igång eftersom det då runnit ner blod i slidan. När koppen sedan töms är ju allt blod i koppen istället för på slidväggarna.
 
I början tyckte jag menskoppen var enorm! Men den är ju mjuk så det går bra. Har använt min i tio år snart, behöver jag säga att jag är frälst :D

Den sitter ju inte så långt in så det går att nypa tag om botten för att släppa vaccumet och ta ut den.
Men då måste minst 2 fingrar in? Och jag antar att det känns att man har den om den inte är tillräckligt långt in, på samma sätt som en tampong?
 
Min har en liten flärp nertill som det är tänkt att man ska dra i. Men jag skall ärligt tillstå att jag inte vågar använda den utan binda samtidigt för jag har inte fått in den rätta knycken så att säga. Här i Tyskland finns de i flera olika storlekar. En kompis lärde mig att vika den två gånger vid införandet så blir den ju mycket mindre. Jag vill verkligen få till det för det känns framför allt som en stor miljövinst!
Ang ev kladd så går det ju att tömma den direkt i toan vid uttag. På jobbet befinner sig handfatet dock utanför själva toan så där har jag inte kommit på någon bra lösning än. :(
 
Ta ur och tömmer gör du väl isf när du sitter på muggen. Sen ska den ju sköljas ur lite. Slarvar jag med det riskerar den att fara iväg som en kanon pga blodmängd och framförallt slem-mängd jag levererar dessa dagar. Går alltid på toaletten med handfatet inom räckhåll när jag sitter på muggen när jag använder menskopp. På stora toaletten med flera meter emellan känns det superbökigt.
 
Från min toastol når jag inte till handfatet, så jag behöver i så fall resa mig för att kunna skölja ur äcklet.

Hmm...jag är skeptisk...
 
På jobbet befinner sig handfatet dock utanför själva toan så där har jag inte kommit på någon bra lösning än. :(
Så är det ju vid många offentliga toaletter också. Jag kan ofta få lite panik när jag har mens och måste gå på en offentlig toa. Att byta binda går ju snabbare än att byta tampong, så det blir ofta att jag tar en binda bara för att komma ut från toan så snabbt det går.
 
Jag gör som @Tassetass och det fungerar bra för mig. Min kan ligga väldigt långt nere utan att den känns, är ganska ”grund” så den ligger nästan alltid så att jag når den, men visst måste jag in lite lite med fingrarna för att få grepp.

Jag behöver tömma väldigt sällan (1 och ibland men sällan 2ggr/dygn) så jag har inga problem med att lyckas byta där jag har tillgång till handfat heller.

Har använt i 12 år eller så och för mig fungerar det så sjukt bra att jag i princip tycker att det borde vara straffbart att inte sälja menskoppar överallt där mensskydd säljs. :D
 
Men då måste minst 2 fingrar in? Och jag antar att det känns att man har den om den inte är tillräckligt långt in, på samma sätt som en tampong?

Jag känner inte av min kopp, att den skulle sitta för långt ner. Däremot känner jag tampong oavsett hur den sitter.
Jo, det krävs två fingrar. Men det har aldrig varit några problem för mig, och jag är rätt liten nertill (gynekologen får hämta sitt minsta spekulum när jag lämnat cellprov eller byter spiral så det är inte gott om plats direkt).

Jag tror inte att menskopp är lösningen för alla. Men det är definitivt värt ett försök :)
 
Jag gör som @Tassetass och det fungerar bra för mig. Min kan ligga väldigt långt nere utan att den känns, är ganska ”grund” så den ligger nästan alltid så att jag når den, men visst måste jag in lite lite med fingrarna för att få grepp.

Jag behöver tömma väldigt sällan (1 och ibland men sällan 2ggr/dygn) så jag har inga problem med att lyckas byta där jag har tillgång till handfat heller.

Har använt i 12 år eller så och för mig fungerar det så sjukt bra att jag i princip tycker att det borde vara straffbart att inte sälja menskoppar överallt där mensskydd säljs. :D
Det skulle nog kunna vara samma tömningsfrekvens för mig också då jag blöder ganska sparsamt och dessutom har korta menstruationer. Att inte behöva greja med mensskydd varje gång man går på toa är ju ett rätt bra argument.

Men hur bökigt blir det när man inte når handfatet utan att resa sig? Jag har förvisso inte mer än ett steg till handfatet, men ändå.
 
Det skulle nog kunna vara samma tömningsfrekvens för mig också då jag blöder ganska sparsamt och dessutom har korta menstruationer. Att inte behöva greja med mensskydd varje gång man går på toa är ju ett rätt bra argument.

Men hur bökigt blir det när man inte når handfatet utan att resa sig? Jag har förvisso inte mer än ett steg till handfatet, men ändå.

Jag har tidigare haft ganska rikligt, men minns ändå bara en enda gång då jag behövt tömma mer än 2 ggr på ett dygn. :)

För mig skulle det inte vara så bökigt med ett steg utan fungera bra det med. Känns kanske något bökigt ibland men för mig överväger fördelarna rejält.
 
Från min toastol når jag inte till handfatet, så jag behöver i så fall resa mig för att kunna skölja ur äcklet.

Hmm...jag är skeptisk...

Jag brukar först gå på toa och göra vad jag ska. Sen torkar jag mig. Sen tar jag ut koppen, häller ut innehållet i toan och sen tvättar jag den. Inga problem alls.

Jag tycker inte att mensblodet är äckligt så jag kanske är fel person att fråga. Men jag bara sticker in pekfingret och tummen. Pekfingret på sidan på koppen och tummen nere vid spetsen. Sen trycker jag försiktigt så att vaccuumet släpper. Sen drar jag ut den. Inget konstigt eller äckligt alls.

Jag har använt kopp i 5 år ungefär nu och fattar inte att jag kunde gå runt med en äcklig binda hela dagarna innan. Nu känner jag dessutom inte att blodet rinner. Det känns precis som vanligt förutom vid insättning och uttag. Ibland glömmer jag att jag har mens!
 
Från min toastol når jag inte till handfatet, så jag behöver i så fall resa mig för att kunna skölja ur äcklet.

Hmm...jag är skeptisk...

Hemma tycker jag inte att det är så hemskt, men ute eller på jobbet vill jag inte stå och tvätta blodiga händer och prylar om en kollega skulle storma in...
 
Kanske OT, men hur bär man sig åt för att prova/välja ut menskopp? Det finna ju så många att välja bland. Och jag vill framför allt göra vad jag kan för miljön.
 
Kanske OT, men hur bär man sig åt för att prova ut menskopp? Det finna ju så många att väja bland. Och jaf vill framför allt göra vad jag kan för miljön.
Inte alls OT. Jag undrar det samma. Ska jag välja en kopp för dem som är över 30 trots att jag inte har fött barn?
 
Kanske OT, men hur bär man sig åt för att prova ut menskopp? Det finna ju så många att väja bland. Och jaf vill framför allt göra vad jag kan för miljön.
Jag har haft två olika, bägge har passat. Den andra köpte jag för att den första var så gammal.

När jag köpte den första fanns inte så hemskt mycket att välja på, mer nör jag köpte den andra. Men läste lite kring storlekar och hade kanske tur för läckage har jag bara haft någon enstaka gång i början, och samma med att det känns som att den inte hamnat rätt. :)

Tex vet jag att jag är ganska grund så att säga, så när jag köpte den andra ville jag ha en som inte var så lång.
 
Funkar inte för mig, känner av den hela tiden som ett tryck i underlivet, som efter en halv dag blir en molande värk. En sån lättnad när den kom ut!

Det var inte lätt att få ut den heller, i och med vaccumet så sög den sig ju fast mot slidväggen. Och jag fick knappt in ett finger brevid koppen för att lätta på vaccumet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 134
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 276
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 750
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp