Menskoppar - tips och råd!

R

Raderad medlem 6459

Alla ni som använt eller använder menskoppar - titta hit! Jag ska köpa in ett tjugotal menskoppar som ska delas ut till tonårsflickor i Tanzania. Min erfarenhet av själva menskoppen är begränsad och jag vill givetvis att det ska bli så rätt som det bara kan och behöver därför er hjälp! Det svåra i det hela är ju att jag inte kan låta tjejerna testa sig fram utan det jag köper blir det de kan få.

Vad är den viktigaste infon att ge tillsammans med koppen? Passar verkligen storlekarna automatiskt rätt? (det står ju att S är för dem som inte fött barn till exempel - men kan man verkligen lita på att alla som inte fött barn kan ha dem?) Är det någon som råkat ha sönder sin kopp på något vis? Finns det nån här inne som testat och inte alls gillat dem?

Kort och gott: Feedback och idéer på ämnet tas otroligt tacksamt emot!
 
Jag har den lilla organicup-koppen köpt på letsdeal-erbjudande. Har bara provat denna modell och storlek men tycker att den funkar ok. I vissa perioder får jag den inte att sitta tätt, vad det beror på vet jag inte. Har använt den i två år.
 
Jag tycker att det fungerar bra!
Jag är inne på min andra nu. Den första köpte jag enligt rekommendationen, S för att jag inte har fått barn. Den fungerade bra och jag hade inga problem med att det läckte men den ville gärna sjunka ner lite grann.

När jag köpte den andra tog har en lite bredare och kortare och den sitter bättre faktiskt. Fast jag fortfarande inte har fött barn.

Jag har inte lyckas ha sönder någon men silikonet blev missfärgat till slut.
 
Den fungerade bra och jag hade inga problem med att det läckte men den ville gärna sjunka ner lite grann.

När jag köpte den andra tog har en lite bredare och kortare och den sitter bättre faktiskt. Fast jag fortfarande inte har fött barn.
Det är just det här jag är orolig för. Hur tusan ska man kunna vara säker på att det märke man köper är "sann" till storleken?

Köpte du olika märken eller är det samma?
 
det står ju att S är för dem som inte fött barn till exempel - men kan man verkligen lita på att alla som inte fött barn kan ha dem?
Nä det är ju individuellt. Det som kan hända om de är för små är att de läcker (kanske de gör om de är för stora också?). Ett par olika storlekar bör du nog ha med dig. Men om det inte finns någon möjlighet alls för dem att få testa och byta så är det skitsamma. Det går ju inte att gissa sig till storlek annat än utefter tillverkarnas rekommendationer (ålder och graviditet).
 
Alla ni som använt eller använder menskoppar - titta hit! Jag ska köpa in ett tjugotal menskoppar som ska delas ut till tonårsflickor i Tanzania. Min erfarenhet av själva menskoppen är begränsad och jag vill givetvis att det ska bli så rätt som det bara kan och behöver därför er hjälp! Det svåra i det hela är ju att jag inte kan låta tjejerna testa sig fram utan det jag köper blir det de kan få.

Vad är den viktigaste infon att ge tillsammans med koppen? Passar verkligen storlekarna automatiskt rätt? (det står ju att S är för dem som inte fött barn till exempel - men kan man verkligen lita på att alla som inte fött barn kan ha dem?) Är det någon som råkat ha sönder sin kopp på något vis? Finns det nån här inne som testat och inte alls gillat dem?

Kort och gott: Feedback och idéer på ämnet tas otroligt tacksamt emot!
Det är ju tyvärr inte så att de passar automatiskt för att det "borde" vara rätt. Jag har en som hamnar rätt direkt och en som är mycket besvärligare att få dit, båda är strl S men olika märken. Å andra sidan är det väl ändå bättre än alternativet, jag kan ju använda min som sitter halvdåligt men det är lite meckigare. Men hellre meckigt än syndaflod mellan benen liksom :p

(Vilket bra initiativ förresten! :up:)
 
@Trani

Attans. Alla menskoppsprojekt jag studerat har inte haft särskilt många bekymmer med just storlek så det verkar som att det inte behöver vara ett problem. Tyvärr kan de inte prova, att fundraisa för dubbla summan så att alla ska kunna få två olika storlekar är svårt tyvärr.
 
Men hellre meckigt än syndaflod mellan benen liksom :p
Ja, förvisso. De flickorna som får koppar av oss använder ihopvikta tygstycken som blir varma och kliiga och gör ont (många har problem med infektioner och sår) så på så vis är ju en meckig kopp ändå en stor förbättring. Men jag vill ju såklart att det ska bli så bra det bara går för tjejerna :).

(Vilket bra initiativ förresten! :up:)
Tack! Vad roligt att du tycker det! Menskoppsprojekt är verkligen the shit kan jag säga - resultaten blir bra och tjejerna får som helt nya liv efteråt :love: :).
 
Ja, förvisso. De flickorna som får koppar av oss använder ihopvikta tygstycken som blir varma och kliiga och gör ont (många har problem med infektioner och sår) så på så vis är ju en meckig kopp ändå en stor förbättring. Men jag vill ju såklart att det ska bli så bra det bara går för tjejerna :).


Tack! Vad roligt att du tycker det! Menskoppsprojekt är verkligen the shit kan jag säga - resultaten blir bra och tjejerna får som helt nya liv efteråt :love: :).
Kan jag bidra på något sätt? :)
 
Antar det är väldigt individuellt vilken typ av kopp som passar en bäst. Jag är stormförtjust i att använda menskopp, men det tog flera månader innan jag fick det att fungera. Läste runt på nätet och det verkade vanligt så det kanske är nåt att få fram också, att det tar ett tag att få till det ordentligt.

Sen en annan fundering. Pessaret Caya kan också användas som menskopp men även som pessar. Två funktioner alltså. Skulle det vara nåt? Fast vet inte hur bra pessar fungerar som preventivmedel utan den tillhörande gelen i och för sig som gör att simmarna tappar fart. Och gelen är väl överkurs för dem att ha möjlighet på där?
 
Jag beställde från en tysk sida och de skickade ibland med extrakoppar i olika storlekar, vilket resulterade i att jag har testat både S, M och L och fått dem att funka hyfsat allihopa. Så jag tror inte att de behöver vara helt förgäves även om det så att säga blir fel storlek.

Du får gärna PM:a mig också.
 
Jag är stormförtjust i att använda menskopp, men det tog flera månader innan jag fick det att fungera. Läste runt på nätet och det verkade vanligt så det kanske är nåt att få fram också, att det tar ett tag att få till det ordentligt.
Ja, det där är absolut en av de viktigaste sakerna att informera om, näst efter skötselråden. Vi kommer också ha uppföljande informationsträffar med några månaders mellanrum så att de som inte fått det att funka på en gång inte behöver ge upp. Jättebra att du nämnde det dock så jag kan sätta det som en extrasuperviktig punkt i vår program.

Fast vet inte hur bra pessar fungerar som preventivmedel utan den tillhörande gelen i och för sig som gör att simmarna tappar fart. Och gelen är väl överkurs för dem att ha möjlighet på där?
Det låter som en superbra idé men tyvärr är det definitivt överkurs för dem att få fatt i gelen.
 
Jag beställde från en tysk sida och de skickade ibland med extrakoppar i olika storlekar, vilket resulterade i att jag har testat både S, M och L och fått dem att funka hyfsat allihopa
Åh, det vore ju fantastiskt bra. Jag får googla runt!
 
Jag kan tänka mig att en mellanstorlek kunde vara vettig. Jag har inte fött barn, men har största Lunette p.g.a. blödningsmängd. Hur bra som helst!
 
Jag kan tänka mig att en mellanstorlek kunde vara vettig. Jag har inte fött barn, men har största Lunette p.g.a. blödningsmängd. Hur bra som helst!
Jättetack för tipset!

Det är SUPER att få tips om tillverkare också måste jag säga, vi ska ju såklart kontakta flera och försöka få nån schysst deal så det kanon att få uppslag :bow:.
 
Herre min jizz vilken bra idé!! :love::love::love:
Är det någon förening som drar igång detta eller är det "bara" du?
Finns det någon organisation (i Sverige) som kan tänkas starta en menskoppskampanj? Jag är gärna med och drar i något sådant, järnspikar vad bra! ;):love::angel:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 568
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp