Mensskydd för unga

Lupino

Trådstartare
Min dotter fyller snart 13 och det borde kunna vara så att hon får sin första mens någon gång under det närmsta året.

Jag tänkte jag ska köpa hem bindor och tamponger så det finns hemma (jag har spiral och behöver inget själv).

Hur ska man resonera med mensskydd för unga? Jag tyckte det var jobbigt med binda som dels snabbt kan kännas ofräscha och dels var svåra att smussla med till toaletten i skolan. Hur tidigt kan en ung person lyckas använda tampong? För jag antar att menskopp kan vara för knepigt för en mycket ung person?

Hur gjorde ni som unga, eller hur har ni resonerat för era barn/ungdomar?
 
Min dotter gillar bindor men hon har även lite blodfobi så hon kan inte tänka sig menskopp, tampong har jag sett till att det finns men hon använder det bara ibland.
 
Jag lät min dotter välja själv och vi beställde hem provpaket från diverse tillverkare. Finns säkert att beställa nu med. Bindorna idag är så tunna och förpackade en och en så att stoppa en i jeansfickan är inga problem. Att man själv tycker och känner på ett sätt innebär ju inte att ens barn känner likadant. Så, beställ hem lite provpaket så har hon lite att testa med så hon hittar det som passar henne bäst.
När man kan använda ob och menskopp är högst individuellt. Endel genast och endel aldrig.
 
Jag använde själv bindor när jag var i tonåren. Provande tampong en gång men det gjorde så ont. Kan säkert va olika från person till person.
 
Fråga dottern, det är bara hon som kan avgöra. Jag antar hon behöver testa lite olika för att veta så svaret kan du bara få när det inträffar.

Jag hade fel teknik med tampong och försökte dessutom ta ut en som var torr så tampong undvek jag i början. Med bättre information hade jag kunnat hantera det med lätthet.

Varför skulle menskopp vara för svårt?
 
För de är mer tekniska att få på plats och jag inte riktigt vet hur insatt hon är på sin kropp. Hamnar de fel läcker de dessutom.
En 13-åring har knappas sämre motorik eller sämre förmåga att lära sig än en vuxen. Är man inte insatt så är det bara att läsa på, inte som när jag var ung utan internet. För mig höll det på att bli ordentligt pinsamt med en tampong jag inte fick ut utan problem men jag klarade det till slut. Om jag hade haft någon att tala med hade det varit lättare, men jag var ( åtminstone vad jag trodde) först i klassen och undervisningen hemmifrån gick ut på att tala om vilken garderob mensskydden fanns på + ett informationspaket från någon myndighet.

Inget hindrar att man använder binda/trosskydd till man fått till tekniken med menskopp.
 
Varför skulle tampong och menskopp vara för svåra?

Men alltså, är inte det ganska självklart?

Det är oftast inte som hos vuxna kvinnor utrymmesmässigt därnere, jag minns att jag inte ens fick in en minitampong för det var för trångt.

Jag hade köpt hem några olika bindor och tamponger så får hon prova sig fram själv.
 
Hade också bindor först. det var liksom var som fanns hemma - jag fick den där hemska chockblödningen när jag höll på att byta om för att åka till stallet och minns ridlektionen med nattbinda (typ vuxenblöja på den tiden) med fasa! Det tog inte särskilt många månader innan jag prövade och valde tampong.
Jag minns inte att vi pratade särskilt om det dock, jag tog nog bara en av mammas. Jag var inte en särskilt talför unge, men det hade nog hjälpt rent praktiskt om mor tagit upp det.
Provpack låter ju ypperligt, tillsammans med lite förtydligande instruktion om just tampongen också. Det tog ett par försök för mig, jag förde inte in tillräckligt djupt och då skaver det naturligtvis.

Menskopp kan jag inte uttala mig om egentligen, men det känns lite bökigt att pyssla med i skolan. Jag tänker på att skölja ur den i gemensamma handfat till exempel.
 
Men alltså, är inte det ganska självklart?

Det är oftast inte som hos vuxna kvinnor utrymmesmässigt därnere, jag minns att jag inte ens fick in en minitampong för det var för trångt.

Jag hade köpt hem några olika bindor och tamponger så får hon prova sig fram själv.
Det är nog snarare för att du spände dig. Man får liksom inte mer utrymme där bara för att man blir äldre.
 
Hade också bindor först. det var liksom var som fanns hemma - jag fick den där hemska chockblödningen när jag höll på att byta om för att åka till stallet och minns ridlektionen med nattbinda (typ vuxenblöja på den tiden) med fasa! Det tog inte särskilt många månader innan jag prövade och valde tampong.
Jag minns inte att vi pratade särskilt om det dock, jag tog nog bara en av mammas. Jag var inte en särskilt talför unge, men det hade nog hjälpt rent praktiskt om mor tagit upp det.
Provpack låter ju ypperligt, tillsammans med lite förtydligande instruktion om just tampongen också. Det tog ett par försök för mig, jag förde inte in tillräckligt djupt och då skaver det naturligtvis.

Menskopp kan jag inte uttala mig om egentligen, men det känns lite bökigt att pyssla med i skolan. Jag tänker på att skölja ur den i gemensamma handfat till exempel.
Jag har menskopp i hela dagen, det beror helt på hur mycket man blöder. Jag skulle nog definitivt vilja haft en i den åldern. :)
 
Det är nog snarare för att du spände dig. Man får liksom inte mer utrymme där bara för att man blir äldre.
Vuxna kvinnor har nog bättre koll på sitt kön än unga också. När jag va ung kommer jag ihåg hur jobbigt jag tyckte det va o "pilla" därnere. Va väldigt osäker helt enkelt. Så inte säkert en ung känner sig okej med det.
 
Hade också bindor först. det var liksom var som fanns hemma - jag fick den där hemska chockblödningen när jag höll på att byta om för att åka till stallet och minns ridlektionen med nattbinda (typ vuxenblöja på den tiden) med fasa! Det tog inte särskilt många månader innan jag prövade och valde tampong.
Jag minns inte att vi pratade särskilt om det dock, jag tog nog bara en av mammas. Jag var inte en särskilt talför unge, men det hade nog hjälpt rent praktiskt om mor tagit upp det.
Provpack låter ju ypperligt, tillsammans med lite förtydligande instruktion om just tampongen också. Det tog ett par försök för mig, jag förde inte in tillräckligt djupt och då skaver det naturligtvis.

Menskopp kan jag inte uttala mig om egentligen, men det känns lite bökigt att pyssla med i skolan. Jag tänker på att skölja ur den i gemensamma handfat till exempel.

Jag behöver sällan tömma koppen annat än morgon och kväll. Sen får man ju verkligen hoppas att alla skolor har toaletter med handfat inne på toan. Blir så jobbigt för unga tjejer som ska sköta sin mens annars. Alla skolor jag gått på plus den min dotter går på har handfat inne på toan.
 
Då får en uppmuntra till att pilla. Och tipsa om att med en spegel kan en kolla också. Tjejer MÅSTE fatta att HELA deras kropp är det bästa livskamrat dom har. Så undersökas ska den. På längden o tvären. Och föräldrar borde få veta att barnbidraget är vår lön för att vi ska vara pinsamma och informera mera.
 
Men alltså, är inte det ganska självklart?

Det är oftast inte som hos vuxna kvinnor utrymmesmässigt därnere, jag minns att jag inte ens fick in en minitampong för det var för trångt.

Jag hade köpt hem några olika bindor och tamponger så får hon prova sig fram själv.

Det är så jag tänker med!
 
Eftersom ni är flera som tror att en ung person kan få till både menskopp och tampong ska jag se till att alla val finns hemma!

själv tyckte jag menskopp var rätt bökigt och hade ofta problem att den läckte. Men när det funkade var det helt underbart!

Jag har alltid varit en slarver med tampong och har dem en hel dag/hel natt. Om jag känner dottern rätt så kommer hon lusläsa instruktionen och inte ha den mer än 4 timmar. Hur många följer faktiskt den instruktionen och hur många får faktiskt tampongsjukan? Tänker att det underlättar att slippa byta i skolan...

Hur vanligt är det att mensen bara börjar helt plötsligt med mycket blod? Jag får själv förvarning innan det kommer, men det kanske inte gäller alla?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 341
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 499
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 279
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp