Mensskydd för unga

Mina döttrar började med bindor och har fortsatt med det för det mesta, även om de då och då norpar en tampong. Det finns alltid hemma eftersom jag använder det (även om det verkar vara på upphällningen nu...)
Jag har själv aldrig provat menskopp, men tänkt tanken att prata med döttrarna om det så får de prova om de vill. Har dock bara kommit till tanken än.
 
Vilka bindor, tamponger och menskopp är bra då? Menskopp antar jag ska vara en liten en...
 
Vad gäller tamponger, jag själv köper aldrig annat än ob. Mamma köpte såna billigare när jag var tonåring och det kändes så mycket fräschare och tryggare för mig än binda men ob är bekvämast. Hade köpt såna i lite olika storlekar.

Provade tampax någon gång, med hylsa. Det var lättare att få på plats men svårare att smussla med till toalett i skolan.

Jag köpte en organicup i minsta storleken för kanske sju år sedan. Använde flitigt första åren och sen hade jag inte mens ett par år. Fördelen med menskoppen är att det är ett osynligt skydd man kan ha för säkerhets skull, om man är osäker på exakt när mensen ska komma.
 
men om man inte är färdigväxt kommer det ju bli mer utrymme. Slidan är ju inte samma storlek på ett barn som på en vuxen
Ja är det en 8 åring som får mens, så ja.

Men barnet i tråden var väl 13? Jag har inte växt något speciellt sedan dess. Självklart händer lite saker med kroppen, men att det skulle göra sådan skillnad att man inte får in en liten menskopp? Nej. Inte en chans. Sen kanske man inte är bekväm eller avslappnad nog, men det är ju inte samma sak.
 
Ja är det en 8 åring som får mens, så ja.

Men barnet i tråden var väl 13? Jag har inte växt något speciellt sedan dess. Självklart händer lite saker med kroppen, men att det skulle göra sådan skillnad att man inte får in en liten menskopp? Nej. Inte en chans. Sen kanske man inte är bekväm eller avslappnad nog, men det är ju inte samma sak.
Vår 13-åring har nog växt en sisådär 15 cm sedan hon fick mens. Så du kan inte bara utgå från dig själv 😊
 
Vår 13-åring har nog växt en sisådär 15 cm sedan hon fick mens. Så du kan inte bara utgå från dig själv 😊
Men då gissar jag att hon inte fick mens när hon var 12 heller? I regel så växer man ju inte speciellt mkt efter det. Självklart finna alltid undantag!

Jag använde btw tampong ganska omgående då jag upplevde bindor som ruskigt snuskigt!
 
I så fall skulle ju ingen någonsin bli större i underredet av att föda barn heller. Slemhinnor är tänjbara och vissa har trängre slidkrans än andra.
Ja de är tänjbara, men de återgår ju till föregående storlek sedan så länge inget blir skadat. Vid en förlossning så kan man ju bli rejält skadad och få rejäla men efteråt om man har oflyt.

Slidkransen kan man ju töja själv om den är så trång att man inte får in 2-3 fingrar. Det behövs inte en penis för det.
 
Jag har alltid varit en slarver med tampong och har dem en hel dag/hel natt. Om jag känner dottern rätt så kommer hon lusläsa instruktionen och inte ha den mer än 4 timmar. Hur många följer faktiskt den instruktionen och hur många får faktiskt tampongsjukan? Tänker att det underlättar att slippa byta i skolan...
Fyra timmar bara? Det är väl max åtta timmar som rekommenderas? Jag brukar ha åtta timmar men det beror ju på hur mycket man blöder också, den ska ju helst vara ”full” när man tar ut den. Har ibland nattetid men tar ut inom åtta timmar.
Tampongsjukan är inte så vanlig. Jag har aldrig hört om någon som haft den.
 
Ja de är tänjbara, men de återgår ju till föregående storlek sedan så länge inget blir skadat. Vid en förlossning så kan man ju bli rejält skadad och få rejäla men efteråt om man har oflyt.

Slidkransen kan man ju töja själv om den är så trång att man inte får in 2-3 fingrar. Det behövs inte en penis för det.

Det går inte alltid tillbaka av sig själv, många har påverkad muskulatur (utan att ha fått förlossningsskada) och måste aktivt göra knipövningar.
 
Ja absolut, men nu var det väl ändå inte barnafödande som var ämnet här? Man behöver ju knappast ha fött barn för att få in en menskopp.

Nej men du svarade på en kommentar om barnafödande och vi kan väl ändå tala om kvinnokroppen som den faktiskt är och fungerar?
 
Ja de är tänjbara, men de återgår ju till föregående storlek sedan så länge inget blir skadat. Vid en förlossning så kan man ju bli rejält skadad och få rejäla men efteråt om man har oflyt.

Slidkransen kan man ju töja själv om den är så trång att man inte får in 2-3 fingrar. Det behövs inte en penis för det.

Får du bristningar återgår de inte till samma.

Ungefär var tredje blöder från slidkrans/slemhinnor vid första penetrerande sexet så något händer ju högst troligt med storleken på utrymmet.

Att säga att smärtan vid sexdebuten/tamponginförande enbart och alltid beror på att man spänner sig tycker jag är att lägga onödig press på tjejer och inget som gynnar någon.
 
Får du bristningar återgår de inte till samma.

Ungefär var tredje blöder från slidkrans/slemhinnor vid första penetrerande sexet så något händer ju högst troligt med storleken på utrymmet.

Att säga att smärtan vid sexdebuten/tamponginförande enbart och alltid beror på att man spänner sig tycker jag är att lägga onödig press på tjejer och inget som gynnar någon.

Gör det ont ska man sluta. Något som alla flickor måste få lära sig. Gör det ont vid sex så går man för fort fram. Oavsett om det är första eller tionde gången. Gör det ont vid mensskyddsbyte så prata om träning, kanske tampong med hölje som ob har som gör att de glider in lättare istället för suger sig fast osv.
 
Jag kunde inte få in två fingrar förrän jag hade haft sex första gången så jag körde på binda i början. Nu hade jag en ganska tjock slidkrans som först vid 27 års ålder blev "snittad" av en gynekolog medan jag var sövd och först efter det kunde jag använda tampong och ha sex utan smärta, så det är väl inte så vanligt.

Tänkte bara säga det, att det kan finnas hjälp att få om det fortfarande gör ont trots träning och töjning, och trots att gynekologer säger att "allt ser bra ut" i 10 år och att jag bara måste "slappna av" och möjligtvis ger ut en broschyr om vestibulit (vilket alltså inte var problemet i mitt fall). Gynekologen som snittade mig sa att hon såg ganska många sådana här fall, men många kvinnor med liknande slidkrans spricker vid sex och sen är problemet ur vägen. Jag hade inte den "turen"/oturen, hur man nu ser på det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 338
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 484
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 177
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp