Mensskydd och miljöfarliga ämnen?

Det måste ju handla om ganska små mängder mensblod? Eller hur funkar dom?

EDIT läste lite ju och dom klassar 15 ml som rikligt. Hah! Tänkte väl att det lät konstigt att det skulle funka.

Jag har tre thinx-trosor att växla mellan. De håller inte för värstingdagarna mitt i mensen, då måste jag byta hela tiden. Problemet är att du måste tvätta dem så ofta att miljövinsten inte blir jättestor pga energi- och vattenåtgången.

Jag köpte dem för att testa och använder dem istället för trosskydd i slutet på mensperioden när det är mest smådropp. De funkar ju som vanliga trosor också så jag har dem i trosrotationen så att säga... Men i egenskap av renodlat mensskydd skulle jag inte rekommendera dem.
 
Någon som testat de där ekologiska bindorna? Är de lika bra som "vanliga"?

Vanliga bindor innehåller ju egentligen enbart plaster, vilket jag försöker undvika nära kroppen, och jag vill ju heller inte skapa ett större sopberg av plaster än vad vi redan har.

Jag köper Natracare bindor, de funkar precis som vanliga bindor men är fria från plast och 95% nedbrytbara.
 
Jag har tygbindor som tvättas med handdukarna. Fungerar över förväntan.

Jag tycker de blir så klumpiga. Hemma spelar det ju mindre roll, men när jag är på jobbet är de stora otympliga att ha i byxorna och om jag byter tre gånger på en dag så får jag ha dem i väskan hela dan.

Allmän reflektion:
Skulle väldigt gärna vilja fixa till det med menskopp som jag hör så himla mycket bra om, men jag får inte till det med koppen alltså. Har testat olika sorter, och fick en allergireaktion av den första, den andra antingen läckte eller satt obekvämt, och tredje ligger i badrummet för att testas när jag vågar.

Jag gillar inte tamponger heller. Konceptet att gå runt flera timmar med något inne i mig är inte helt kompatibelt med min kropp helt enkelt...
 
Jag tycker de blir så klumpiga. Hemma spelar det ju mindre roll, men när jag är på jobbet är de stora otympliga att ha i byxorna och om jag byter tre gånger på en dag så får jag ha dem i väskan hela dan.

Allmän reflektion:
Skulle väldigt gärna vilja fixa till det med menskopp som jag hör så himla mycket bra om, men jag får inte till det med koppen alltså. Har testat olika sorter, och fick en allergireaktion av den första, den andra antingen läckte eller satt obekvämt, och tredje ligger i badrummet för att testas när jag vågar.

Jag gillar inte tamponger heller. Konceptet att gå runt flera timmar med något inne i mig är inte helt kompatibelt med min kropp helt enkelt...

De från Poops! är ganska rejäla men jag har hemsydda som är tunna med absorberande mellanlager som fungerar bra. Har en liten PUL-påse med dragkedja att förvara de använda i.
 
Jag tycker de blir så klumpiga. Hemma spelar det ju mindre roll, men när jag är på jobbet är de stora otympliga att ha i byxorna och om jag byter tre gånger på en dag så får jag ha dem i väskan hela dan.

Allmän reflektion:
Skulle väldigt gärna vilja fixa till det med menskopp som jag hör så himla mycket bra om, men jag får inte till det med koppen alltså. Har testat olika sorter, och fick en allergireaktion av den första, den andra antingen läckte eller satt obekvämt, och tredje ligger i badrummet för att testas när jag vågar.

Jag gillar inte tamponger heller. Konceptet att gå runt flera timmar med något inne i mig är inte helt kompatibelt med min kropp helt enkelt...

Nu funkade menskopp för mig från dag 1. Men, det läckte några gånger i början innan jag hittat rätt. Min egen teori är att mina muskler i slidan blev stärkta av menskoppsanvändningen, för de första månaderna hade jag lite besvär med att den liksom gled neråt ibland. Jag fick gå in på toa och putta den på plats ibland. Men efter de första månaderna händer det aldrig längre! Så om det inte funkar i början kan det vara värt att stå ut några månader. Kanske täcka upp med trosskydd för säkerhets skull i början innan du känner dig trygg.
 
Jag har inte mens nu men när jag hade det använde jag menskopp med ekologiskt trosskydd som säkerhet. Skulle aldrig våga utan det. Tygbindor kändes klumpiga och åkte lätt på sned.
 
Jag tycker de blir så klumpiga. Hemma spelar det ju mindre roll, men när jag är på jobbet är de stora otympliga att ha i byxorna och om jag byter tre gånger på en dag så får jag ha dem i väskan hela dan.

Allmän reflektion:
Skulle väldigt gärna vilja fixa till det med menskopp som jag hör så himla mycket bra om, men jag får inte till det med koppen alltså. Har testat olika sorter, och fick en allergireaktion av den första, den andra antingen läckte eller satt obekvämt, och tredje ligger i badrummet för att testas när jag vågar.

Jag gillar inte tamponger heller. Konceptet att gå runt flera timmar med något inne i mig är inte helt kompatibelt med min kropp helt enkelt...
Det här med att menskoppen läcker och är obekväm - så var det för mig i början, och jag använde dubbelt skydd då med bindor också. Det tog flera månader för mig att lära mig använda menskoppen utan att några olyckor hände, och jag var alltså inte precis såld direkt :p Nu däremot, när jag har lärt mig att hantera den så att den fungerar som den ska, är jag helsåld och skulle aldrig kunna gå tillbaka till bindor och tamponger :)
 
Jag tror min menskopp har läckt en enda gång på fler år än jag kan minnas. Då hade jag sovit i typ 12 timmar nån av de värsta dagarna
 
Jag tror min menskopp har läckt en enda gång på fler år än jag kan minnas. Då hade jag sovit i typ 12 timmar nån av de värsta dagarna
Min hamnade på sniskan på Liseberg, i den där barnattraktionen där man ska plocka bananer med hjälp av en liten grävmaskin. När jag vresade upp benet för att svinga mig upp på den, kom jag på att jag inte hade tömt den på hela dagen (har en tendens att glömma av den)! Och den hamnade snett!
Rackarns vad långt det var till toaletterna! I alla fall när man känner något rinna, och vet att det kommer mera. Sedan blev det jacka runt höfterna resten av besöket... 😅
Men annars håller den fint.
 
Lite OT men hur fixar ni psykiskt att ha så riklig mens? Jag har knappt haft någon blödning alls på 6 år, sen blev mina ppiller testade och jag har fått prova två nya sorter. Nuvarande sort har som möjlig biverkning "ökad blödning" och jag får PANIK. Kommer såklart försöka byta bort ifrån dessa asap men tills dess behöver jag ju klara mig. Dessa ppiller håller inte ens uppe blödningen medan man äter hormonpiller utan det kan blöda som FAN från ingenstans. Orkar inte känna mig lika osäker NU som första åren med mens 😩 har tidigare använt menskopp men vågar inte nu längre mer än "för säkerhets skull" dagar jag är osäker på om mensen kanske kommer.
 
Lite OT men hur fixar ni psykiskt att ha så riklig mens? Jag har knappt haft någon blödning alls på 6 år, sen blev mina ppiller testade och jag har fått prova två nya sorter. Nuvarande sort har som möjlig biverkning "ökad blödning" och jag får PANIK. Kommer såklart försöka byta bort ifrån dessa asap men tills dess behöver jag ju klara mig. Dessa ppiller håller inte ens uppe blödningen medan man äter hormonpiller utan det kan blöda som FAN från ingenstans. Orkar inte känna mig lika osäker NU som första åren med mens 😩 har tidigare använt menskopp men vågar inte nu längre mer än "för säkerhets skull" dagar jag är osäker på om mensen kanske kommer.
Jag vet inte. Jag har aldrig riktigt fixat det, och jag har haft mens i 18 år. Min mens har varit oregelbunden och riklig sedan jag fick den när jag var 12. Oregelbundenheten för mig har varit mellan 2 dagar och 7 månader mellan mens, så riktigt jäkla oregelbundet. Vet inte hur många gånger jag har haft ångest om ifall jag varit gravid (trots att jag inte haft sex) och mått jättedåligt.
Det var svårast/jobbigast med själva blödningen när jag var yngre och inte köpte bindor själv. Då köptes det (pga dålig ekonomi) sämre och plastigare bindor, samt skaviga och uttorkande tamponger. Då brukade jag ha 2 bindor + tampong, och behövde byta kanske varannan timme - jättejobbigt med oförstående lärare. Skavsåren var inte att leka med.
Nu när jag kan köpa själv brukar jag kosta på mig riktigt sköna bindor och tamponger. Det blir jättedyrt, och dåligt för miljön men någon sinnesro tycker jag att jag kan få ha.
Nu kör jag menskopp när jag blöder rimliga mängder med en skön binda som "säkerhet", men då kan jag ha en binda en hel dag och tömmer bara menskoppen helt enkelt. Väldigt mycket billigare och miljövänligare.
Jag har alltid tyckt att det är skitjobbigt och gråtit många tusentals gånger över att det känts så hopplöst, bölat och till och med haft vuxenblöjor + 3 par trosor + byxor när jag sovit ibland. Tröttnade på att köpa ny madrass en gång om året :o

Jag hoppas du kan byta till något bättre ppiller så fort som möjligt :heart Tills dess, försök att hitta sätt att hantera det som i alla fall gör det så bekvämt/enkelt som möjligt. Tror man får acceptera att det kan bli dyrt och att det blir kasst för miljön. Det är svårt, men försök acceptera att det är som det är nu en tid - försök se ljuset i tunneln :)
 
Lite OT men hur fixar ni psykiskt att ha så riklig mens? Jag har knappt haft någon blödning alls på 6 år, sen blev mina ppiller testade och jag har fått prova två nya sorter. Nuvarande sort har som möjlig biverkning "ökad blödning" och jag får PANIK. Kommer såklart försöka byta bort ifrån dessa asap men tills dess behöver jag ju klara mig. Dessa ppiller håller inte ens uppe blödningen medan man äter hormonpiller utan det kan blöda som FAN från ingenstans. Orkar inte känna mig lika osäker NU som första åren med mens 😩 har tidigare använt menskopp men vågar inte nu längre mer än "för säkerhets skull" dagar jag är osäker på om mensen kanske kommer.
Med shitloads av vin.

Nämen man gör ju inte det. Jag tar medicin som hjälper ganska mycket men just nu är den slut hos tillverkaren så jag får gå på toaletten ett par gånger i timmen helt enkelt. Som tur är är det bara 3 dagar med så riklig blödning.
 
Lite OT men hur fixar ni psykiskt att ha så riklig mens? Jag har knappt haft någon blödning alls på 6 år, sen blev mina ppiller testade och jag har fått prova två nya sorter. Nuvarande sort har som möjlig biverkning "ökad blödning" och jag får PANIK. Kommer såklart försöka byta bort ifrån dessa asap men tills dess behöver jag ju klara mig. Dessa ppiller håller inte ens uppe blödningen medan man äter hormonpiller utan det kan blöda som FAN från ingenstans. Orkar inte känna mig lika osäker NU som första åren med mens 😩 har tidigare använt menskopp men vågar inte nu längre mer än "för säkerhets skull" dagar jag är osäker på om mensen kanske kommer.
Har alltid haft regelbunden och riklig mens sedan dagen jag fyllde 12 år, lägg därtill att jag fick så ont att jag inte klarade att gå till skolan i början. Led helvetets kval till jag upptäckte att smärtorna gick över av att träna mycket. Testat Cyklo-F eller vad det heter och var väldigt förvånad vilken skillnad det gjorde. Tyvärr dyrt men som tur är fungerar hormonspiral, inga blödningar alls. :up:
 
Har alltid haft regelbunden och riklig mens sedan dagen jag fyllde 12 år, lägg därtill att jag fick så ont att jag inte klarade att gå till skolan i början. Led helvetets kval till jag upptäckte att smärtorna gick över av att träna mycket. Testat Cyklo-F eller vad det heter och var väldigt förvånad vilken skillnad det gjorde. Tyvärr dyrt men som tur är fungerar hormonspiral, inga blödningar alls. :up:
Skönt att du hittat något som funkar för dig! Jag har inte rikliga blödningar jämfört med många av er i tråden, utan det handlar nog mest om att jag varit utan så länge och inte längre kan "välja" om och när jag ska blöda. Vilket ju är hela poängen med ppiller för mig. Väntar på att få ny tid hos kvinnohälsan så hoppas jag att jag kan få recept på det jag vill, nu när det inte är restat längre. Hormonspiral vågar jag inte ha, tycker det låter lite läskigt även om jag vet att många är nöjda med det 😊
 
Lånar tråden lite.

Jag tycker att menskopp verkar hur bra som helst och jag äger också en. Tyvärr har jag inte lyckats använda den för det gör SÅ ont att försöka sätta in den.

Har funderat på att prova en mindre men trir att den också kommer göra för ont ofta inte räcka till.

Är det fler som har problem med att det gör ont att föra in koppen. Jag har alltid haft mens när jag gjort mina försök.
 
Lånar tråden lite.

Jag tycker att menskopp verkar hur bra som helst och jag äger också en. Tyvärr har jag inte lyckats använda den för det gör SÅ ont att försöka sätta in den.

Har funderat på att prova en mindre men trir att den också kommer göra för ont ofta inte räcka till.

Är det fler som har problem med att det gör ont att föra in koppen. Jag har alltid haft mens när jag gjort mina försök.
Lyckas du vika ihop den ordentligt? Den ska ju inte göra mer ont än en tampong, dvs inte alls.
 
Lånar tråden lite.

Jag tycker att menskopp verkar hur bra som helst och jag äger också en. Tyvärr har jag inte lyckats använda den för det gör SÅ ont att försöka sätta in den.

Har funderat på att prova en mindre men trir att den också kommer göra för ont ofta inte räcka till.

Är det fler som har problem med att det gör ont att föra in koppen. Jag har alltid haft mens när jag gjort mina försök.


Åh herregud, här försvann både ord och frågetecken :meh:. Tydligen måste jag lära mig att förhandsgranska.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 557
Senast: Dentaku
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
479
Senast: Sassy
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 606
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 967
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp