Mensskydd och miljöfarliga ämnen?

Ramona

Trådstartare
Någon som testat de där ekologiska bindorna? Är de lika bra som "vanliga"?

Vanliga bindor innehåller ju egentligen enbart plaster, vilket jag försöker undvika nära kroppen, och jag vill ju heller inte skapa ett större sopberg av plaster än vad vi redan har.
 
Enda mensskyddet som jag gillar, är bra för mig, min ekonomi och miljön är menskopp. Lätt att använda och jag blöder mycket, så pass att det annars är både binda och tampong som gäller, med koppen är jag trygg. :up:
Jag är ju tyvärr silikonallergiker så menskopp går bort för mig. :(
 
Någon som testat de där ekologiska bindorna? Är de lika bra som "vanliga"?

Vanliga bindor innehåller ju egentligen enbart plaster, vilket jag försöker undvika nära kroppen, och jag vill ju heller inte skapa ett större sopberg av plaster än vad vi redan har.

Min kompis har menstrosor och är mer nöjd med dom än menskopp. Ska kolla om jag hittar vad dom hette.
 
Min kompis har menstrosor och är mer nöjd med dom än menskopp. Ska kolla om jag hittar vad dom hette.

Hon har från ett tyskt företag, de tillverkas i europa och ställer krav på bra arbetsvillkor för och heter Ooshi Berlin.

Har också hört bra om Thinx men vet inte hur det ser ut med tillverkning osv där.
 
Det måste ju handla om ganska små mängder mensblod? Eller hur funkar dom?

EDIT läste lite ju och dom klassar 15 ml som rikligt. Hah! Tänkte väl att det lät konstigt att det skulle funka.
Då skulle man ju behöva byta trosor ca hundra gånger under ungefär 3 dagar. :rofl:
Hade inte funkat för mig 🙈
 
Ni som vet hur många ml ni blöder, hur har ni räknat ut det? :confused: :D
Genom att mäta med menskopp?
Jag har en menskopp på 28ml. En dag med mycket flöde fyller jag den på en halvtimme. Jag har lite dag 1, mycket dag 2-4, lite dag 5. Lite ungefär min mens är oftast oregelbundet kaos. Det är väl ungefär så jag räknat ut det :D
 
Ni som vet hur många ml ni blöder, hur har ni räknat ut det? :confused: :D
Genom att mäta med menskopp?
Jag har en menskopp på 25 ml, och det har hänt mer än en gång att den fyllts på runt en timme när det varit som mest intensivt. Dock är det i princip bara en-två timmar som jag blöder intensivt, sedan är det ganska lugnt resten av dagarna och totalt kanske jag blöder lite över 50 ml.
 
En halvtimme :eek: ojdå! Det låter besvärligt!
Jo. Har alltid haft besvär. Nu tar jag dock p-piller och har i alla fall regelbunden mens men med oregelbundet flöde eller vad man ska säga. Det bästa är att jag ser en tendens mot mindre flöden hela tiden och jag är så sjukt exhalterad inför att det kanske efter alla dessa år blir en normal mens :D
 
Jag har inte testat bindor, men brukar ha de ekologiska trosskydden under de dagar jag blöder som minst och de funkar lika bra tycker jag som vanliga trosskydd (förutom att de ekologiska tack och lov inte luktar som en parfymfabrik :)). Efter att jag bytt till ekologiska trosskydd och ekologiska tamponger har jag mycket mindre problem med mina slemhinnor och underliv i samband med mens.
 
Har innan jag fick barn varit glad för menskopp, men har inte riktigt hittat rätt igen.
Gillar imsevimses tygbindor. Är känslig och tål inte många av engångsbindorna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 622
Senast: Dentaku
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
530
Senast: Sassy
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 411
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 370
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp