Mensstart och ärftliga sjukdomar i livmodern - P-piller?

Det finns men det räcker inte med att skriva självremiss, hänvisa till all dokumentation som finns och be om en tid. Då bokades tid men någon från gyn som tyckte spiral är lösningen för allt och det var onödigt att få ytterligare hjälp för livet är ju ok nu.... :mad::cautious:
Spiral på en 11-åring? Eller till dig?
 
Och ingen IBS, magproblem eller födoämnesallergier? Det finns studier om att 75% av endometriospatienter som uteslöt gluten fick klart minskade besvär så det kan vara värt att testa. Allt som är inflammationshämmande är bra vid endometrios :)

Allergi finns bakåt, två hade atopiskt eksem som små, och allergi mot röd mat. En har glutenintolerans. Men inga problem med magen, inflammationer osv.

Barnet i fråga har pollenallergi som är mild.
 
Jag håller helt med dig! Och att därför mena att det ÄR ärftligt är fel. Och det finns andra sätt att påverka det förutom livslång hormonbehandling av symptom (istället för att påverka/senarelägga eventuell uppkomst med sätt som kan fungera) och då kan det vara värt att testa dem först :)
Jag tänker att det viktigaste är att få komma till tals med någon som verkligen kan det här med endometrios. Att man jobbar förebyggande. Du har rätt i att det kan finnas nackdelar med livslång hormonbehandling men samtidigt är den många gånger väldigt effektiv. Jag tänker mig att man inte ska låsa sig vid vare sig det ena eller det andra utan att man verkligen får prata igenom det med någon som kan och har uppdaterad kunskap.
 
Till alla som sökt dit, vi är flera som har misstänkt endo som kämpar ihop med våra bekymmer och av oss alla (över 10 stycken) har ingen faktiskt fått träffa någon från teamet utan alla har fastnat i ”spiral löser allt”.
Men det är ju helt vansinnigt. Har jag förstått rätt att man inte kommer dit på egenremiss? De som borde remittera er dit tycker att en spiral borde räcka?
 
Men det är ju helt vansinnigt. Har jag förstått rätt att man inte kommer dit på egenremiss? De som borde remittera er dit tycker att en spiral borde räcka?

Nej, detta teamet startades för 2 år sedan drygt, och jag känner ingen som vet någon som faktiskt kommit dit. Vi har all fått komma till kvinnokliniken, VUL gjorts, de säger att spiral borde hjälpa, ev kan man få någon som man kan be om förnyat recept på p-piller typ, sedan inget mer för ”vi har ju redan testat”. Ingen info som VLMF här att det finns ev samband mellan gluten, inflammation osv utan typ ni överlever ju så det är bra. Jag har faktiskt skickat det vidare till de andra om den ev kopplingen och de flesta är glutenintolerant, korsallergiker eller varit under en tid.
 
Nej, detta teamet startades för 2 år sedan drygt, och jag känner ingen som vet någon som faktiskt kommit dit. Vi har all fått komma till kvinnokliniken, VUL gjorts, de säger att spiral borde hjälpa, ev kan man få någon som man kan be om förnyat recept på p-piller typ, sedan inget mer för ”vi har ju redan testat”. Ingen info som VLMF här att det finns ev samband mellan gluten, inflammation osv utan typ ni överlever ju så det är bra. Jag har faktiskt skickat det vidare till de andra om den ev kopplingen och de flesta är glutenintolerant, korsallergiker eller varit under en tid.
Vissa kan bli hjälpta av att ändra kost tyvärr är studierna där väldigt spridda. Precis som @VLMF skrev så finns det studier som visar på mycket god effekt men det finns även studier som visar på ingen effekt alls. Det finns överlag väldigt lite som med bestämdhet visar vad som hjälper och jag tror det är därför ni har fått så lite råd. Läkaren ska enligt lag ge råd enligt bekräftad medicinsk evidens att då ge råd om något som inte är bevisat vore fel. En stor del är dock tänkt att det ska vara TLC (tender loving care) och då borde man i alla fall gå därifrån med en känsla av att ha bli omhändertagen.
 
Det finns men det räcker inte med att skriva självremiss, hänvisa till all dokumentation som finns och be om en tid. Då bokades tid men någon från gyn som tyckte spiral är lösningen för allt och det var onödigt att få ytterligare hjälp för livet är ju ok nu.... :mad::cautious:
Oj, när jag snabbt lästa på nu, för jag visste för lite, stod det att kopparspiral kan förvärra? (fast de kanske menade hormonspiral) (kunde vara värt att kolla upp om man började fundera på att ta henne på orden, kan ju läst fel)
 
Oj, när jag snabbt lästa på nu, för jag visste för lite, stod det att kopparspiral kan förvärra? (fast de kanske menade hormonspiral) (kunde vara värt att kolla upp om man började fundera på att ta henne på orden, kan ju läst fel)
Hormonspira menades ja!
 
Tycker du låter henne få mens först, det är tillräckligt att hantera i början (dottern fick det i somras första gången) och får hon väldig värk så söker ni hjälp. Vi har också liknande sjukdomsstatistik i släkten, men känns ju illa att börja med hormoner så tidigt om det faktiskt inte behövs. Däremot ska man självklart inte gå och vänta om det visar sig att det ger grav värk etc.
 
Har du hittat till vulverine.se och vulverinekoos på Instagram? Där finns hur mycket information som helst om menscykler och allt runt omkring. Kanske kan du hitta något av värde där som kan hjälpa på något vis. :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp