Lingon

Trådstartare
Finns här nån som använder menstrosa? Jag funderar på det som alternativ till bindor för en ung tjej. Hur bra/säkra är de? Hur ofta behöver man byta trosa? Hur tvättar man dem? Vi har bara tillgång till tvättmaskin via bokning i tvättstuga så det kan gå en vecka eller två mellan två tvättider.
 
Finns här nån som använder menstrosa? Jag funderar på det som alternativ till bindor för en ung tjej. Hur bra/säkra är de? Hur ofta behöver man byta trosa? Hur tvättar man dem? Vi har bara tillgång till tvättmaskin via bokning i tvättstuga så det kan gå en vecka eller två mellan två tvättider.
Aldrig sett, men känns otroligt osmidigt vid byte... Byxor av, av med trosor, på med nya och sen byxor.

Nej jag tror inte på det...
 
Enligt dem som testat är de ju bra. Varit väldigt nyfiken på dem, hatar de här med mens och tycker de är mindre mysigt med allt man måste ha hemma. Har inte mens just nu pga av mini piller men kommer väl inte kunna äta de för alltid så därför har jag läst om just de trosorna och de verkar bra.
 
De ska ju klara typ åtta timmar så poängen är väl att man inte ska behöva byta under jobb/skoldagen.

Kl

Jag har funderat på dem som komplement till menskopp, brukar ha trosskydd för säkerhets skull. Där tror jag de kan funka utmärkt.
Själv blöder jag igenom både tampong och binda på mindre än 1h när det är som värst så mycket skeptisk till att trosan håller 8 timmar.
 
De ska ju klara typ åtta timmar så poängen är väl att man inte ska behöva byta under jobb/skoldagen.

Kl

Jag har funderat på dem som komplement till menskopp, brukar ha trosskydd för säkerhets skull. Där tror jag de kan funka utmärkt.
8 timmar? Med vilket flöde då? Vet att jag i någon annons läste om kapaciteten och insåg att de kan nog vara bra i början eller slutet men vid högt flöde lär det inte vara så käckt.
Som komplement till tampong (jag har aldrig lyckats få en sådan tät) eller menskopp kan det säkert vara bra
 
Jag har! Är positivt överraskad. Riktigt bra de dagar man inte blöder så mycket. Jag upplever att det blir kladdigt under storblödardagar - då kompletterar jag normalt med tampong, eller om man har flera par att byta med under dagen, vilket inte är så praktiskt alla gånger. Föredrar menstrosorna framför de tygbindor jag också provat.
 
Själv blöder jag igenom både tampong och binda på mindre än 1h när det är som värst så mycket skeptisk till att trosan håller 8 timmar.
Och @Shaggy

Ja alltså det lovar libresse tror jag.
Jag blöder igenom menskopp på nån timme under de värsta stunderna så för mig hade det aldrig funkat. Bindor funkar ju liksom inte för mig heller eftersom det forsar ut så mycket på en gång att det rinner över.

Men som sagt, som komplement till menskopp tänkte jag att det ska funka.

Äter högsta dosen tranexamsyra under hela mensen och har största menskoppen och trosskydd och får ändå ha koll på var toalett finns så jag vet hur det känns.

Här är vad libresse lovar
Screenshot_20211024-111007_Chrome.jpg
 
Och @Shaggy

Ja alltså det lovar libresse tror jag.
Jag blöder igenom menskopp på nån timme under de värsta stunderna så för mig hade det aldrig funkat. Bindor funkar ju liksom inte för mig heller eftersom det forsar ut så mycket på en gång att det rinner över.

Men som sagt, som komplement till menskopp tänkte jag att det ska funka.

Äter högsta dosen tranexamsyra under hela mensen och har största menskoppen och trosskydd och får ändå ha koll på var toalett finns så jag vet hur det känns.

Här är vad libresse lovarVisa bifogad fil 78506

Fast det står ju tydligt att blöder man mycket så räcker inte menstrosorna.
 
Jag har! Är positivt överraskad. Riktigt bra de dagar man inte blöder så mycket. Jag upplever att det blir kladdigt under storblödardagar - då kompletterar jag normalt med tampong, eller om man har flera par att byta med under dagen, vilket inte är så praktiskt alla gånger. Föredrar menstrosorna framför de tygbindor jag också provat.

Tack för info! Det var just det med de dagar man blöder mycket som jag funderade över hur bra de funkar. Det skulle inte vara till mig själv då menskopp funkar fantastiskt för mig. Så jag har aldrig provat menstrosor.
 
Angående tvätt, jag tvättar mina i tvättmaskinen som vanlig tvätt. Är det klumpar så torkar jag bort dem med toapapper när jag är på toa innan jag tar av trosorna. Det finns annars tvättpåsar för tygbindor man kan använda om man vill samla ihop dem, men jag lägger bara i tvättkorgen (:
 
Tack för info! Det var just det med de dagar man blöder mycket som jag funderade över hur bra de funkar. Det skulle inte vara till mig själv då menskopp funkar fantastiskt för mig. Så jag har aldrig provat menstrosor.

Jag har menstrosorna som komplement - delvis istället för trosskydd när jag har tampong och även de sista dagarna som nattbinda. De har en boxertros-variant som tar mer än de övriga.

Men om du ska ha dem under storblödardagarna får iaf jag byta fyra-fem gånger på en dag, så då behövs något mer. Nu har jag jobbat hemifrån så mycket så ett trosbyte emellanåt gör ingen större skillnad, men om jag är på min arbetsplats funkar det ju inte.

Du tvättar i maskin på 60-grader, jag kör dem med mina andra underkläder.

En annan reflektion är att de är väldigt bra att träna med, både för att du får en liten mjuk buffert vid spinning/cykling, och för personer (som jag) som har få lite urinläkage vid hård ansträngning. Så när jag kör crosschallenge eller liknande nu använder jag menstrosa.
 
Jag har menstrosorna som komplement - delvis istället för trosskydd när jag har tampong och även de sista dagarna som nattbinda. De har en boxertros-variant som tar mer än de övriga.

Men om du ska ha dem under storblödardagarna får iaf jag byta fyra-fem gånger på en dag, så då behövs något mer. Nu har jag jobbat hemifrån så mycket så ett trosbyte emellanåt gör ingen större skillnad, men om jag är på min arbetsplats funkar det ju inte.

Du tvättar i maskin på 60-grader, jag kör dem med mina andra underkläder.

En annan reflektion är att de är väldigt bra att träna med, både för att du får en liten mjuk buffert vid spinning/cykling, och för personer (som jag) som har få lite urinläkage vid hård ansträngning. Så när jag kör crosschallenge eller liknande nu använder jag menstrosa.

Tack för info!
 
En annan reflektion är att de är väldigt bra att träna med, både för att du får en liten mjuk buffert vid spinning/cykling, och för personer (som jag) som har få lite urinläkage vid hård ansträngning. Så när jag kör crosschallenge eller liknande nu använder jag menstrosa.
Tack för info! Jag har funderat på att testa för just den funktionen, får lätt skav och UVI om jag tex cyklar mycket. Till och från jobbet känns det för meckligt att ha cykelbyxor och byta, och jag gillar inte direkt att traska runt på stan med den blöjkänslan heller. :o
 
Haft i flera år som komplement till menskopp när jag rider främst. Hatar bindor/trosskydd, de sitter ju aldrig bra. Inte ens när jag använt dem enbart har det varit ett problem (men jag byter min ganska lilla kopp 1 gång/dygn så blöder inte mycket). Inte känts superfräsch och torrt hela tiden (jag gillar inte bindor heller av samma anledning) men jag testade att bara lägga dem i tvätten också (inte skölja osv som de rekommenderade) och inte började de lukta eller blev äckliga ens. Tvättar alltid kläder inkl underkläder i 40 grader och de blir som nya. Köpte från USA av något märke jag inte minns innan det öht verkade pratas om här. Suverän passform dessutom i massa olika modeller och tyger. Vill inte vara utan dem!
 
Jag brukar köra både tampong och binda mina värsta dagar men efter att ändå ha läckt igenom rätt brutalt på jobbet två dar i rad kom jag att tänka på denna tråd och beställde några menstrosor. Inte för att ersätta skydden, utan för att använda som trosor ihop med mina vanliga skydd.

Nu har jag testat och jag är supernöjd! Så skönt att slippa tänka på ifall nåt skydd hamnat lite på sned, eller att jag måste upp och byta tidigt på morgonen för att inte läcka i sängen. Och eftersom jag normalt sett inte direkt blöder ner trosorna så behöver de ju inte bytas mer än dagligen.

Helt klart användbara även till oss som blöder mycket alltså.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som använder menstrosor som primärt mensskydd? Jag har testat menskopp nu några månader och känner att det inte är något för mig...
Svar
7
· Visningar
791
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 246
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 402
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Är det någon som regelbundet använder menstrosor? Vad är er erfarenhet? Jag funderar på menstrosor då jag upplever att fiffi inte mår...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
15 516
Senast: undine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp