Mentalbeskrivning med Oreggad hund?

A

Athina

Får man lov att delta på en mentalbeskrivning med en oreggad hund?
 
Sv: Mentalbeskrivning med Oreggad hund?

Nej, blandras/oreggad får inte vara med på MH. Men man kan få chansen om man ska ha sin hund för någon form av tjänstebruk.
 
Sv: Mentalbeskrivning med Oreggad hund?

Visst får en hund som är oregistrerad göra MH men det kan vara svårt att hitta en klubb som tar emot den. Däremot har en oregistrerad hund alltid rätt att delta i MH om intyg uppvisas av utbildaren i en försvarsmaktsutbildning.
 
Sv: Mentalbeskrivning med Oreggad hund?

Visst får en hund som är oregistrerad göra MH men det kan vara svårt att hitta en klubb som tar emot den. .

Nej, det får den inte. Dock kan man få göra Mh på "skoj" när det utbildas figgar, som då gör "riktiga" MH på sin sista utbildningsdag, de registreras däremot inte.
 
Sv: Mentalbeskrivning med Oreggad hund?

Räknas då utbildning innom hemvärnet, bevakning?
I sånna fall får jag väl vänta tills i april.
 
Sv: Mentalbeskrivning med Oreggad hund?

Räknas då utbildning innom hemvärnet, bevakning?
I sånna fall får jag väl vänta tills i april.

Ja, det är samma.
Citat från hemvärnets hemsida:
"Hemvärnshund, försvarsmaktshund, bevakningshund eller tjänstehund. Ja många namn på samma uppgift men det är ju så att kärt barn har många namn."
 
Sv: Mentalbeskrivning med Oreggad hund?

Vad bra då, för jag väntar på att få lämplighets pröva honom eller vad det hette, fick ett mail i veckan om att utbildningsansvarig skall kontakta mig.

Det är väl den stora nackdelen med att köpa en oreggad hund, begränsningarna.

Förresten ni som vet...
Jag är ny innom hund sporten men väldigt entusiastisk och vill mycket, har hållit på med hästar och tävlat hela livet och när man inte kan göra det längre, ja då skaffade jag hund.

Det här med IPO, man säger väl inte att man sysslar med/tränar IPO?
Men på resultat listor står det ju IPO?
Är detta något som också kräver en SKK reggad hund?

Varför varför, får man inte lova att delta i vissa saker med en oreggad hund egentligen?
Fasen, du kan ju tävla med hästar som är korsade med gud vet vad...
Tycker det känns lite orättvist faktiskt, särskilt när man har en hund som är så jäkla duktig och många säger gör det här och då säger man nä, jag har tyvärr en oreggad hund... :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Eftersom den andra är stängd öppnar jag en ny tråd för frågor om olika mentalbeskrivningar och -test. Personligen välkomnar jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 996
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 143
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
36
· Visningar
1 070
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
487
· Visningar
12 792
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp