Bukefalos 28 år!

Mentalt unghundstest?

Alexandra_W

Trådstartare
Vad ingår i MUH-testet?

Jag ska - tydligen - vara förare åt pappas tik under det i höst, och jag har exakt 'noll koll' på vad det innebär förutom synnerligen luddiga begrepp om spöken och skottfasthet ;)

Men kan någon förklara lite mer i stora drag vad det går ut på och vad som så att sägas premieras? Hur mycket 'stöd' får föraren ge hunden t ex? Ska man träna innan, eller 'ta det som det blir'?

Hunden i fråga är en liten fegis, men har blivit lite mer modig med åldern (i helgen gick hon minsann fram till MONSTERhästarna och pussade dme på mulen, fast när de fnös på henne svek nerverna *s*). Har dock inte visat MINSTA aggresiv tendens i något läge (dvs är inte/verkar inte vek agressiv utan 'bara' vek).

Testet är på önskemål från uppfödaren, testresultatet är med andra ord inte så himla viktigt för hundägaren själv, även om han säkert blir lite stolt om hon gör bra ifrån sig :devil: Personligen känner jag att å ena sidan så att träna (och då tänker jag inte på att bygga ett minitest och träna, utan mer generellt träna henne att bli lite modigare och mer framåt) kanske ökar chansen för ett bra resultat och är ju en 'fjäder i hatten' för uppfödaren (alla de andra valpköparna ligger tydligen redan i hårdträning..), samtidigt så inbillar jag mig ju att mest rättvisande svar får man på en otränad hund? Men jag har ingen aning hur man brukar göra, och har inte genomgått testet med någon annan hund?

Så, lite info och lite 'tips och råd' vore jättebra!
 
Sv: Mentalt unghundstest?

Den här sidan tycker jag förklarar bra vilka moment som ingår: http://www.lulebk.nu/Mentalinfo/MHinfo.htm

Det kommer att finnas en testledare där som hela tiden talar om för dig vad du skall göra, till exempel om du skall hålla i halsbandet eller i kopplet, om du skall släppa eller inte, om du skall ta ett steg fram eller stå kvar.

Du skall bara vara ett lugnt stöd för hunden. Det är dess reaktioner man kikar på. Just därför skall du inte träna något med den. Möjligen att hanteras av människor den inte känner samt skott.

Önskvärt är ju att hunden reagerar och avreagerar utan inblandning av oss människor. Vi skall inte tala om hur den skall agera, detta för att visa på rädslor, kamplust, jaktlust, ljudkänslighet osv. Det är inte önskvärt att den är så lydig att den inte "törs" följa sina instinkter heller.

Ta du och gå dit och bara ha en intressant stund med hunden. Jag tyckte det var jättefränt att se vad som fanns i hunden, kanske inte alltid det man trodde...

Åk gärna dit och kika på något ekipage innan, kan vara skönt att ha sett innan det är din tur. Man får bara gå med "en hel hund". Detta för att det inte skall störa hunden att folk rör sig runt den. Även detta regleras av testledaren.

Ha det så kul!
 
Sv: Mentalt unghundstest?

Man får bara gå med "en hel hund". Detta för att det inte skall störa hunden att folk rör sig runt den. Även detta regleras av testledaren.

Ha det så kul!

Tack för bra svar, ska kolla in länken med. Och då var jag rätt ute med att tycka att rättvisast svar får man om man inte tränar. Främmande människor har hon ingenting emot, och skottfasthet kan vi ju testa (hon sa inte flaska på nyår, men kan be pappa fyra av några skott med hagelbössan och se vad hon säger).

Men vad menar du med 'hel hund' i det jag citerade ovan? *nyfiken*
 
Sv: Mentalt unghundstest?

Några frågor till - finns det någon högsta ålder vid vilken man får göra mentaltest? Är det öppet för alla raser? Krävs medlemskap i SBK eller liknande? Får man visa två olika hundar samma dag? Vad kostar det egentligen?

Det där verkade ju kul ju, undrar vad de skulle säga om ett stycke greyhoundtik (=min) :angel:
 
Sv: Mentalt unghundstest?

Nu blev det ordfel i din fråga. MentalTEST som du frågade om i sista inlägget är något helt annat än Mentalbeskrivning (MH). Till utformningen skiljer det sig inte så mycket, mer än att mentaltestet (MT) innehåller fler moment och lite annat. En stor skillnad är att MT bedöms med poäng som summeras och man får till slut ihop ett resultat som innebär att hunden är godkänd eller inte. Tillsammans med en godkänd exteriörbeskriving kan detta godkända resultat ge titeln KORAD.

MH, eller MUH om det är för unghund, är just vad namnet säger. En beskrivning. Visst sätts det siffror i de olika momenten, men de är bara till för att beskriva reaktionen. Du kan se ett protokoll här: http://www.larwass.se/svensk/rebellmh.htm

På ett MH blir du inte underkänd. Man brukar endast prata om "godkänt på skotten", vilket innebär att hunden är skottfast.

Du måste antagligen vara medlem i brukshundsklubben, det är dit man betalar anmälningsavgiften. Är inte 100 dock.

Jag tror att du måste ha en reggad hund för att gå. Ras är däremot helt öppet, du kan gå med greyhounden om du vill. Det brukar dock vara kö för att få gå MH eftersom man måste genomföra detta för att få tävla i bruksgrenarna sedan hunden fyllt 1,5 år. Lättast att komma med brukar vara om uppfödare eller rasklubben ordnar. Sedan kan de prioritera bort dig om du bara gör det "på kul" om det finns hundar som måste ha MH:t för att få tävla, om det är fler som vill gå än det finns plats.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Gripa har under en tid (svårt att säga exakt när det började då hon tagit det ganska lugnt I våras och tidigare I somras) varit lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Hej, Nu är det så att min mamma vill ha en till hund :) jag ska såklart hjälpa henne och tänkte ta råd av er. Vi har ju haft settrar...
2
Svar
39
· Visningar
2 566
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 148
Senast: jolan
·
Hundhälsa Min whippet kille på snart 2 år är inte en kul hund längre :cautious: För att dra allt lite snabbt. I november fick vi avliva vår...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: MsOldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp