Menyfunktion

H

Henchen

Jag vill göra en meny där jag kan ändra menyn på ett ställe och det syns på alla sidor, hur gör jag?
Inga frames tack!

jobbar i DW.
 
Sv: Menyfunktion

Då får du nog lära dig PHP, skriva menyn i en fil, för att sedan inkludera filen i dina sidor :)
Vart ligger din hemsida? Webbhotell?
 
Sv: Menyfunktion

Okej! Den ligger på Loopia. Då får jag leta upp nånstans där jag kan lära mig det! Tack!
 
Sv: Menyfunktion

Loopia har åtminstone stöd för PHP 4, så det är bara att tuta och köra :)

Du kan få en snabblektion i PHP av mig :D

  1. Öppna Notepad/Anteckningar.
  2. Skriv:
    Kod:
    <?php
    
    print("<p>[I]Hej Världen![/I]</p>");
    
    $variabel = '<p>[I]tjo[/I]</p>';
    
    for($i = 0;$i < 5;++$i)
    {
    echo $variabel;
    }
    
    ?>
  3. Spara filen som t.ex. sida.php . Filändelsen är viktig.
  4. Ladda upp filen till ditt webbhotell. Du kan inte förhandsgranska filen direkt på din dator, utan det krävs en webbserver för detta.
  5. Surfa till [I]www.dindomän.se/sida.php[/I] (eller, ptja, den sökvägen där du lagt filen :) )
  6. Förhoppningsvis kan du nu läsa "Hej Världen!" och "tjo" som skrivs ut 5ggr :)

print(); liksom echo "säg detta"; gör att saker skrivs ut på skärmen.
Dubbelfnuttar( " ) liksom enkelfnuttar" ' " visar att det rör sig om en sträng. Inte ett tal, alltså, som skrivs utan fnuttar.
$variabel är en variabel. Du kan kalla det vad som helst, t.ex. $hej, men $-tecknet är det som visar att det är en variabel. En variabel är lite som en ask, där du kan stoppa in 'en sträng', eller ett tal(123).


Hoppas det hjälper en bit på vägen :)
 
Sv: Menyfunktion

Ingen fara :)

Fast nu ville du ju inkludera en menu, så här kommer en lektion till :D

Det här är lite överkurs, du kan börja laborera endast med include('sidnamn.php'); om du vill :)

Jag har skapat en fil som heter hemsidan.php. Den innehåller den här koden:
Kod:
<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sv">

<head>
<title>PHP-sida</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="070309.css" />
</head>

<body>
<div id="container">

<?php

include('menu.php');

$sidnamn = $_GET["page"];

?>

<div id="main">

<?php


if($sidnamn != 'hemsidan.php')
{
include($sidnamn);
}
else {
print('<p>Välkommen till min sida!</p>');
}
?>
</div>
</div>
<body>
</html>
..och är själva grunden.

Sen skapar jag en till fil som heter menu.php. I den finns koden:
Kod:
<a href="hemsidan.php?page=hemsidan.php">Hem</a>
<a href="hemsidan.php?page=ommig.php">Om mig</a>
<a href="hemsidan.php?page=text.php">Text</a>

Sen skapar jag "undersidorna" ommig.php och text.php där jag kan skriva vad jag vill :)


include('menu.php'); använder jag för att inkludera det som står i filen menu.php.

$_GET["page"]; används för att hämta den parameter som skickades när användaren klickade på en av länkarna. På detta vis skickas inte användaren till en ny sida, utan jag inkluderar bara texten i den fil som användaren begärde.
if($sidnamn != 'hemsidan.php') MÅSTE i detta fall användas, så att inte sidan inkluderar sidan, inkluderar sidan, inkluderar sidan i all evighet. Så att det inte blir upprepningar mao :) Koden kan översättas till "Om inte användaren begärde hemsidan.php, gör detta..."


Fråga om du undrar över ngt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Menyfunktion

välkommen till den underabara php världen, snart så startar du med sql också...:)
 
Sv: Menyfunktion

haaha jag ska bara lära mig det först!
Men hur infogar jag menyn i min sida då?
 
Sv: Menyfunktion

precis så!
det är ganska enkelt, eller hur?
 
Sv: Menyfunktion

Måste jag göra själva textsidorna som php? För om jag jobbar i dreamweaver och vill lägga in menyn, men sen vill jag göra texten osv som vanligt, fungerar det då? Behövs det bara att jag inkluderar menyn?

Hur gör man för att göra en mer avancerad meny där man håller över en knapp och det kommer flera knappar ur den?
 
Sv: Menyfunktion

Måste jag göra själva textsidorna som php? För om jag jobbar i dreamweaver och vill lägga in menyn, men sen vill jag göra texten osv som vanligt, fungerar det då? Behövs det bara att jag inkluderar menyn?
För att kunna använda include('textfil'); så måste sidan (som skall inkludera en annan fil) ha filändelsen .php . Men du kan koda den precis som en vanlig html-sida, dvs med <html>, <body>, <p>, <div> osv, trots att filändelsen inte är .htm eller .html .

Jag tycker det är smidigare att inkludera olika texter och bilder beroende på vilken länk i menyn användaren klickat på. På så sätt slipper man skapa flera undersidor samt inkludera menyn i alla dessa undersidor. Du kan dessutom använda include() för att hämta text från en vanlig .txt-fil, om du vill.
Jag jobbar alltså med endast 1 sida(.php) som en stomme och byter inkluderad text med php, istället för att skicka runt användaren till olika sidor.
Men hur du väljer att använda include() är ju en smaksak :)

Hur gör man för att göra en mer avancerad meny där man håller över en knapp och det kommer flera knappar ur den?

Det finns "rörliga" menyer man kan skapa med JavApplet, JavaScript, Flash mm. Men vissa användare stänger av möjligheten att se objekt som är skapade med dessa metoder. Därför är det Aja-Baja att använda dessa script i just menyer, OM det finns en möjlighet att flera användare inte kan navigera på din sajt, med javascript, java eller flash "avstängt". Du får givetvis använda det, men jag skulle inte välja dessa språk och objekt för t.ex. menyer och viktigt innehåll.

Listamatic brukar ha en del menyer att välja mellan.
Här finns t.ex. en sådan meny, som jag tror du letar efter. Men den fungerar inte i IE. Det ska finnas sådana menyer gjorda endast med CSS. En del funkar i IE, andra inte.
Jag skulle nog lösa det med PHP. På förstasidan finns t.ex. 5 menyval. Användaren klickar på menylänken Produkter. Sidan laddas om och inkluderar nu även en undermeny till Produkter.

Nu blev det visst en hel föreläsning :)
 
Senast ändrad:
Sv: Menyfunktion

PHP är trevligt och bra, annars hade det nog fungerat bra med SSI :D
 
Sv: Menyfunktion

kl
Har använt mig av en likadan procedur på en sida jag gör, men nu till mitt problem. Jag har en sida med en "menyruta" och en "ruta" för innehållet. Hur får man att innehållsrutan plockar fram main.php när index.php är aktiverad och när sidan är i nyöppnat läge (alltså direkt tex http://www.sidansadress.se/)?
Tänkte typ något sånt här men får inte det att funka.
Kod:
<table class="centered_table">
	<tr>
		<td><div>
		<?php
		include('menu.php');
		$sidnamn=$_GET["page"];
		?>
		</div>
		</td>
	</tr>
	<tr>
		<td><div id="main">
		<?php
		if($sidnamn !== 'index.php')
		{
		include($sidnamn);
		}
		else {
		include('main.php');
		}
		?>
		</div>
		</td>
	</tr>
</table>
</body>
</html>
 
Sv: Menyfunktion

if($sidnamn !== 'index.php')
Det där såg lite konstigt ut. Testa med
Kod:
if($sidnamn [B]!=[/B] 'index.php')
:)

EDIT: Hm, verkade visst fungera med !== också. Får återkomma :)

Du kanske måste lägga till ytterligare ett villkor där du testar om $sidnamn är tomt, dvs när du inte skickat med ngn parameter, vilket du antagligen inte gjort första gången användaren surfar in på / :)

Ren gissning. Har inte fått i mig tillräckligt många koppar kaffe än :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Fick igår en förfrågan om Marketplace på Facebook. Det var nåt med anpassade inställningar för rätt annonser. Är inte ett dugg...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: Red_Chili
·
Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 271
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
240
Senast: tanten
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 260
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp