Bukefalos 28 år!

Mer "kandens" i traven

E

elmer

Mer \"kandens\" i traven

Har en ganska seg 6-årig valack som släpar fötterna efter sig i traven :(, har väll börjat få till ökningarna hyffsat, men i arbetstraven har jag svårt att få "luftig" trav. Alla hästar är ju inte grand prix-material :o men lite bättre kanske det kan bli, har någon några tips ? (Hittade inte så mycket i gamla trådar :().
 
Re: Mer \"kandens\" i traven

Bomövningar kombinerat med tempoväxlingar, bågar och voltarbete. Det tycker jag är universalmedlet för många problem o så är det KUL också! :bump:

Med bomövningar menar jag bommar på marken, på flera ställen på ridbanan med olika avstånd. Variera bommarna på marken med förhöjda bommar (cavaletter) för att träna uppmärksamhet.

Bomövningarna kan varieras i all oändlighet, genom att man kan lägga en bom i ena hörnet... två bommar i andra hörnet, tre cavaletter mitt på ridbanan, bommar på marken snett igenom, någon bom i de serierna på marken kan sedan läggas upp som cavalett, för att hästen inte bara ska fortsätta lufsa på av ren rutin.

Som sagt idéerna är oändliga.
 
Re: Mer \"kandens\" i traven

Tack :love:, ska börja idag och fila, håller med om att det är roligt. Jag är dock lite lat och orkar inte dra fram bommarna :o. Händer väll en gång i månaden, hur ofta kan jag jobba med bommar?? Han har en viss tendens att sparka till våra lätta bommar och då får jag ju hoppa av för att rätta till, jobbigt :p. I skogen får han ju lyfta på fötterna men i stort sätt aldrig i trav och då är han inte lika koncentrerad och mjuk som på ridbanan, kanske är därför jag inte tycker att det blir bättre trots att han orkar bära sig bättre.
 
Re: Mer \"kandens\" i traven

"Kadens" skall det vara, och svårt att veta utan att se er IRL. OFTA blir ryttarens hand en broms för hästens gång. Även om det är ytte-pytte-lite Men det behöver ju inte vara ert problem.mvh/T_B
 
Re: Mer \"kandens\" i traven

Ja, det var en bra idé :idea:, får försöka muta någon stackars svag individ :devil:..
 
Re: Mer \"kadens\" i traven

Oj, stavade vissst fel, jag som granskade så noga :o. Han är lika markbunden utan mig i sadeln, med grimma, totalt utan broms, så det är nog inte det men tack ändå för både tips och stavningskoll :D.
 
Re: Mer \"kandens\" i traven

Jag tycker att detta är en riktigt bra "trav-kadenserare". Rid lätt i trav och sitt (utan att överdriva) så länge du kan innan hästen liksom skjuter upp dig ur sadeln. Funkar enligt mig bäst i en "slow" trav med lite "avslappnad" men ändå eftergiven form. Energin ska finnas men liksom fångas upp av dig i sätet.
Sedan kan du leka med tempo och takt och tänka på detta. En bra taktkänsla är då a och o. Liksom att formen funkar och allt sånt där. Men jag tycker att det ofta gör mkt på travens kvalitet. Men som någon annan sade så ökar kandensen med utbildningsnivån, traven kan och bör bli luftigare om hästen blir mer samlad och bärig.
 
Re: Mer \"kadens\" i traven

Tränade med bommar igår med resultatet att han fick en stor dos framåtbjudning :D.
Stackarn, han blev väll överlycklig när det blev lite omväxling :o.
Tycker att hans form blev något högre och han sparkade bara på bommarna lite i början. Det blir mer bomövningar för oss.

Vill du förklara lite mer och din "kanonkuletrav :crazy:, förstår inte riktigt och har aldrig hört om detta :confused:. Övergången från galopp till trav ska tydlingen också förbättra traven, någon som vet hur detta funkar???
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 253
Senast: WildHorse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 720
Senast: Whoever
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp