Bukefalos 28 år!

Mer mobbning!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mirre_1

Hej!

Jag är rätt ny här på Buke, har själv inga barn. Nu har jag hamnat i ett dilema.

Två goda vänner till mig har barn som går i samma klass. Nu har det kommit fram att en av tjejerna med hjälp av ett par kompisar mobbar den andra. Tyvärr så känner inte deras föräldrar varandra men jag känner båda föräldrarna rätt så väl.

Mitt dilema är ska man lägga sig i? Som det verkar på föräldrarna till den mobbade tjejen så gör inte skolan speciellt mycket. Föräldrarna till den tjejen som mobbar har inte sakt ett ord om detta. Fast det kanske man inte gör.

Behöver alla råd och tips jag kan få, gillar ju bägge dessa tjejer skarpt! Riktigt goa ungar egenteligen.


// Mirre
 
Sv: Mer mobbning!

Det kan vara så att föräldrarna till den tjejen som mobbar inte har en anning om det... En del skolor är väldigt dåliga på att informera föräldrarna... Nu vet jag inte vilken ålder det handlar om på barnen och hur grov mobbingen är, men skulle du inte kunna bjuda hem båda familjerna på middag tex så kanske det hela löser sig utan skolans inblandning...
 
Sv: Mer mobbning!

Det är inte så sannolikt att den tjejen som mobbar kommer hem till sina föräldrar och säger att jag är minsann en mobbare....

Och det är antaligen så att hon inte ens anser att hon är det. Och om det kommer fram till föräldrarna att någon anser det så brukar föräldrarna i regel försvara sitt barn med näbbar och klor...mitt barn skulle aaaaaaaaaaaaaldrig göra så.

Jag tycker att om mobbningen sker i skolan så skall SKOLAN se till att ta tag i saken - du får försöka uppmuntra föräldrarna till den mobbade flickan att de ser till att skolan agerar.

Många skolor tycker att sånt är otroligt jobbigt att ta i när det kommer till verkliga situationer, man har antimobbingsteam och det ena med deta andra, men när det älv händer ngt så är det superflata.
 
Sv: Mer mobbning!

Nej som de andra säger så vet nog mobbarens mamma inte om nånting. Men det är ju barns liv och framtid som äventyras så jag tycker att man som vuxen har en skyldighet att ta upp det med NÅGON så att det händer nåt. Min unge (går i 4:an) har blivit hackad på av äldre barn för att han har lite ljus röst och kompisens barn som går i 3:an har fått höra att han är lite för tjock. Troligen är det samma ungar och jag har tagit upp det en gång i skolan och då blev det bättre. Det är lite halv dant ännu, men är det inte helt borta med tjafs efter sommarlovet kommer jag att kräva att skolan tar upp problemen på högre instans och löser det ,annars kommer jag att hålla min unge hemma om han fortsätter drabbas. Det är mitt förbaskade ansvar som förälder att skydda mitt barn till varje pris. Även om han inte varit utsatt för ren systematisk mobbing. För OM han vore det skulle jag inte vara främmande att både byta skola eller flytta från stan för att skydda mitt barn från det.

/Själv mobbare i högstadiet, jag har gjort upp med mitt tidigare liv men kommer aldrig att glömma
 
Sv: Mer mobbning!

Tack för dom kloka orden.

Ska fylla i lite om hur läget är.

Ungarna går i femman och detta har hållt på i ett par år till och från fast nu verkar det som om det har blivit värre. Inte så att dom slår henne men mycket annat skit.

Det är så att föräldrarna till den mobbade flickan har vid ett flertal tillfällen tagit upp detta med skolan och periodvis har det varit bättre men nu verkar det som om det har blivit mycket värre igen. Föräldrarna till "mobbaren" vet om detta men har inte sakt något om det till mig. (Kanske inte är så konstigt?). Fast egenteligen vet jag inte till 100% att dom vet men enligt föräldrarna till den mobbade så ska dom ha blivit informerade av skolan.

Om jag nu skulle prata med "mobbarens" föräldrar hur ska jag säga och vad? Vi umgås inte jättemycket men träffas ibland och trivs bra ihop.

Middags iden var verkeligen bra men vågar jag det? Tänk om det blir riktigt ilsket vad gör jag då?

// Mirre
 
Sv: Mer mobbning!

Jag tror att det som vanligt handlar om blinda föräldrar. De kan inte förstå att deras barn mobbar någon annan och om hon gör det så är det säkert den andra flickans fel....

Varför skulle det bli ilsket med en middag ?
 
Sv: Mer mobbning!

Vet inte varför det skulle bli ilsket med en middag, tanken bara slog mig. I och för sig är väl mobbning ett rätt så känsligt ämne.

Tänk sonariot: vi börja prata om mobbningen och helt plötsligt känner sig någon av föräldrarna påhoppad och blir ilsk. Kanske bara är jag som fantiserar har en dålig vana av att alltid se det värsta som kan hända i alla situationer.

Om det hela nu handlar om blinda föräldrar hur kan jag/vi/skolan få dom att förstå?

// Mirre
 
Sv: Mer mobbning!

Jag skulle bli fundersam om någon bjöd mig på middag med en sk dold agenda att prata om mitt mobbande barn. Om inte personalen på skolan tar tag i det vilket den mobbade tjejens FÖRÄLDRAR ska kräva så tycker jag att det är dom du ska stötta. Du kan gärna säga till lärarna också om att ditt barn har berättat vad som pågår och att du vill att det ska vara en trygg klass.

När det gäller föräldrarna till mobbaren hade jag nog ringt till dom och bett att få komma hem till dom och tagit upp saken på ett omtänksamt sätt, kanske återigen med barnens trygghet som ytgångspunkt. Säg inte - ert barn är en jäkla mobbare utan utgå ifrån att dom också vill att deras barn ska vara en god klasskompis.

Utifrån min personlighet så hade jag sagt rakt av - Ert barn mobbar andra tyvärr och det måste hända något.
 
Sv: Mer mobbning!

Man kan vara rak !

Fråga föräldrarna rakt ut om de
1) Vet att deras dotter mobbar andra barn
2) Om de vet, hur har de agerat
3) Nu när de fått veta, vad tänker de göra.

Och påminn dem om att barn ljuger !

Därefter DUCKA för alla tomater ;-)

Lycka till
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 697
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 820
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp