Mer selen?

slant98

Trådstartare
Jag har gett mig på att beräkna foderstaten till vår ponny. Resultatet är att vi behöver ge den mer smältbart råprotein, mer fosfor och mer selen. Just mer selen undrar jag över, har inte hört så många som ger detta extra, samtidigt läser jag att det är vanligt att hästarna får för lite selen. Ger ni mer selen? Vilken sort isåfall?
 
Ger alltid selen.
Vet många som inte gör det och inte har en tanke på det men det finns inte tillräckligt på svenska marker så det är något man i princip alltid måste tillsätta, mej veterligen.

Jag ger selo-E.
 
Jag ger mineralblandning som täcker selenbehovet.
Har du med några mineraler i din foderstat nu? Du kan ju isf se om du kan täcka både fosfor och selen genom antingen högre mineralgiva eller annat mineralfodee.
 
Jag ger mineralblandning som täcker selenbehovet.
Har du med några mineraler i din foderstat nu? Du kan ju isf se om du kan täcka både fosfor och selen genom antingen högre mineralgiva eller annat mineralfodee.
Ja, jag ger mineralblandning från granngården, men den innehöll inget selen blev jag varse om nu när jag beräknade.... :/
 
Ja, jag ger mineralblandning från granngården, men den innehöll inget selen blev jag varse om nu när jag beräknade.... :/

Kan inte tänka mig att deras mineraler inte innehåller selen men informationen på hemsidan är bristande, du måste titta på förpackningen så ser du det fullständiga innehållet.
 
Kan inte tänka mig att deras mineraler inte innehåller selen men informationen på hemsidan är bristande, du måste titta på förpackningen så ser du det fullständiga innehållet.
Upptäckte det igår!! Knäppt att allt inte fanns på hemsidan :(
 
Jag har gett mig på att beräkna foderstaten till vår ponny. Resultatet är att vi behöver ge den mer smältbart råprotein, mer fosfor och mer selen. Just mer selen undrar jag över, har inte hört så många som ger detta extra, samtidigt läser jag att det är vanligt att hästarna får för lite selen. Ger ni mer selen? Vilken sort isåfall?
Mitt kraftfoder täcker alla behov, även selen, ihop med grovfodret. Så jag ger inget extra.
 
De verkar ju inte ha hela analysgaranti på hemsidan tycker jag? Det står typ här hittar du analysgaratier för granngården hästfoder i texten men saknas en länk?
Har du dubbelkollat på säcken att en inte innehåller något selen alls?
Känns konstigt med ett hästmineral som inte innehåller det, hade för mig deras hade selen i sig.

Annars är nog tex krafft mineraler ett alternativ om du inte hellre ger rent selen då. Men dubbelkolla på en säck.
 
De verkar ju inte ha hela analysgaranti på hemsidan tycker jag? Det står typ här hittar du analysgaratier för granngården hästfoder i texten men saknas en länk?
Har du dubbelkollat på säcken att en inte innehåller något selen alls?
Känns konstigt med ett hästmineral som inte innehåller det, hade för mig deras hade selen i sig.

Annars är nog tex krafft mineraler ett alternativ om du inte hellre ger rent selen då. Men dubbelkolla på en säck.
Den har selen i sig, det står på hinken men inte på hemsidan!!! Mycket konstigt....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 525
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
602
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
719
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp