Mer tryckfördelande på bomlös?

Presenten

Trådstartare
Jag undrar, om man har en bomlös sadel som är ok att hoppa med men tryckplaceringen kan bli dålig, kan man då göra om stigbygel fästet på tre ställen? Satt när man landar med tyngden i stigbyglarna fördelas den på tre ställen över hela sadeln + över den tryckfördelande paden.


pizapcom14519023504201_568a4aed2a6b22a39c3dec11.jpg

Så den blå är vanliga stigbygelfästet, där man har en kort rem, och så fäster man två remmar där paden också sitter fast, och där alla tre går ihop sätter man en fjärde som är stigbygeln då. Eller att man kanske tar bort det blå strecket och bara har två remmar till stigbygeln.

Skulle det funka för att fördela trycket på det sättet, så att man kan hoppa med sadeln utan att det blir ett enormt punkttryck.

Skulle metallringarna som man sätter de gröna linjerna i hålla för det?

Detta är då bara en tanke som jag absolut inte prövat än.
Tänkt också att detta är på en sadel man kan hoppa med (som de flesta bomlösa, även om det inte är så högt) men trycket och vikten kan bli för mycket på ett och samma ställe vid högre höjder (menar som typ 60 -100 cm, för mer ska man väl inte hoppa med på bomlös? Även de som är konstruerade för hoppning.)
 
Vad är det för sadel? Jag har aldrig hört om nån bomlös som går att hoppa med, iaf inte modellen på bilden. Vad är det för sadel du ör intresserad av? Köp en hoppsadel till hoppningen, otroligt mkt bättre för hästens rygg o din sits o balans.
 
Mig veterligen är Ansür den enda bomlösa sadel gjord för hoppning. Allt annat som jag sett (som de påstår ska gå att hoppa i, som ovanstående modell) är rena skitsnacket att det funkar - i alla fall med stigbyglar.

I mina ögon ett effektivt sätt att förstöra ryggen på hästen.
 
Tror inte det blir ngt bra att göra så. Ska man hoppa i en bomlös sadel så är det säkrast att släppa stigbyglarna. Så blir det inget punkttryck av stigläderna och även om det inte är optimalt att hoppa utan stigbyglar så är det bättre i alla fall.
 
Om det hade varit ett alternativ så skulle var och varannan bomlös haft denna lösning och säljas som bomlösa sadlar som går att hoppa i.

Vad händer med dom 3 punkterna om stiglädret inte hänger rakt ner som på bilden i lagningen? Tar alla 3 punkterna förfarande lika stor del av trycket? Själv har jag svårt att se att så är fallet men kan ha fel.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 710
Senast: lillamy73
·
Utrustning Någon som använder sig av den bomlösa sadeln Admiral Flex och vill komma med ett utlåtande gällande denna. Vänligen ange vilken typ av...
Svar
0
· Visningar
654
Utrustning Jag är ganska ny på detta med bomlösa sadlar så har en del frågor. För det första hur är det egentligen med hoppning med bomlös sadel...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 024
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp