Mera dagmammegnäll

Status
Stängd för vidare inlägg.

Asa_S

Trådstartare
Ja, jag vet, jag måste byta dagmamma... Ni som inte orkar läsa det här en gång till - byt tråd :D .

I natt blev minstingen plötsligt utan förvarning förkyld, hade hosta flera gånger och var segt snorig i morse. Funderade på att stanna hemma, men hade kort dag och eftersom det av andra orsaker är viktigt för mig att faktiskt åka på jobbet och jag bedömde det som att han skulle klara av det, kom jag överens med dagmamman om att jag skulle försöka hämta tidigare. Nu gick det inte riktigt så bra, men jag ringde iallafall och talade om att jag skulle komma en halvtimme tidigare, varpå hon sade att de ändå skulle gå ut efter fikat så det var bara att komma. När jag kom, 10 min senare än jag sagt, sitter mina barn och bakar med trolldeg. Eftersom hon bara häromveckan blev otroligt upprörd på kvällen, efter att jag (efter överenskommelse med henne) hämtat barnen 2 timmar tidigare på em, sade jag ingenting utan tittade bara ut genom hennes köksfönster i 10 min. Grabben blev färdig och gick för att klä på sig, varpå dagmamman säger till dottern "Du kanske skulle prova den här formen, den är ganska bra". Jag kände då att jag fått nog, och tog ut de två som var färdiga till bilen. När dottern kommit sig ut genom dörren, talar dagmamman om för mig att min son på 4 år slagit sönder en köksstol. Medan jag förvirrat försöker föreställa mig min son görandes kaffeved av köksstolarna, tillägger hon att detta beror på att han aldrig sitter still på stolarna. "Vad då, när ni äter, eller vad menar du?" frågar jag dumt, medan jag försöker få denna info att passa med bilderna i mitt huvud. Det visar sig att han, trots hennes tillsägelser, antingen står på knä vid bordet eller gungar på stolen, och han har alltså gungat stolen baklänges och sedan landat på ryggstödet, varvid han spräckt detta. Hon påstår att stolen inte alls är för låg för honom (hemma sitter han på ikea-pall eftersom han är för kort för att sitta bekvämt på en stol, vilket jag också talade om för henne) och hör inte alls på att jag talar om att han sitter stilla hemma, utan påpekar misslynt att detta är något vi måste jobba hårt med hemma :confused: , varpå jag upprepar att han sitter ordentligt vid bordet hemma. Sedan antyder hon att vi ska betala för hennes nya köksstol som nu är trasig.

Försökte få tag på hennes chef för att definitivt begära förflyttning, men det innebär också att vi blir tvugna att lämna vårt mysiga lilla hus och att jag måste göra mig av med mina djur. Vi kollade på hus inne i stan i kväll, och jag förstår inte hur vi ska klara det ekonomiskt. Men dottern börjar ju 6-års i höst, och det kommer inte att gå att bo 5 mil från hennes kompisar. Ingen av oss vuxna vill tillbaka till stan, vi har ju flyttat därifrån, och skaffat både barn och djur med tanke på den fastighet vi äger. Vi är inne på diskussioner här om att ge barnen varsina rum, men det skulle innebära 5-rumslägenhet, och vi har inte ens råd med en 4:a. Blä alltså.
 
Sv: Mera dagmammegnäll

Att du har problem med dagmamman är ju uppenbart och jag förstår absolut ditt bekymmer. Trist att det inte verkar finnas någon annan lösning än att ni måste flytta. Hoppas hennes chef kan hjälpa till lite iaf.

Apropå stolen, det låter i mina öron helt absurdt att du ska betala den. Det måste ju finnas någon typ av försäkring från kommunens sida när det gäller sådana här saker. Det kan ju inte vara första gången ett barn har sönder något hemma hos en dagmamma.
 
Sv: Mera dagmammegnäll

Men finns det verkligen ingen annan lösning än flytt?
Tycker synd om er :(
 
Sv: Mera dagmammegnäll

Stolen behöver du inte betala, den går definitivt in i den slitageersättning dagmammor har.
Finns det ingen annan barnomsorg? Kräv en annan dagmamma, har du ingen bekant som skulle vilja ha lite inkomst?
Eller skit i allt och flytta nån helt annanstans där ni kan bo på landet med fungerande barnomsorg.
 
Sv: Mera dagmammegnäll

Det där låter väldigt besvärligt, speciellt med tanke på vad du har skrivit innan... men jag kan inte förstå varför ni måste flytta och göra er av med djuren bara för att ni vill byta dagmamma?
 
Sv: Mera dagmammegnäll

Det blir byte av kommun, och det är kö på vartenda ställe hela vägen in till stan. Och närmaste dagis i min kommun är 1,5 mil åt andra hållet, vilket innebär ca 3 timmar i bilen varje dag för mig, och 18 mils körning, förutom att deras dagar blir ännu längre, jag jobbar 75% men med körtid är de redan i princip "heltid" hos dagmamman!
 
Sv: Mera dagmammegnäll

Ooops, inser precis att jag är inne på fel forum :o !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 465
Senast: Araminta
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 575
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 591
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp