Bukefalos 28 år!

Mera manryckning!

D

Dulcidine

Har ett halvblod som är riktigt, riktigt knepig att rycka manen på. NATURLIGTVIS så har han supertjock man dessutom, så den måste verkligen ryckas för att se snygg ut kort (lägger sig på båda sidorna och ser förskräckligt hackig ut om man bara klipper).

Pilla i och kamma manen går alldeles utmärkt, men när det kommer till ryckning så går det inte alls. :(
NÅGON som har massor av bra tips på hur man kan göra för att han inte ska tycka att det är så obehagligt?? :confused:
 
Gör som jag: Klipp av vid rötterna istället för att rycka det ut. Snyggt blir det, och du slipper plåga hästen.
 
fast det gäller att hålla efter annars växer det ut som stubb där och manen lägger sig på fel sida :eek:
 
Precis, om du klipper manen vid roten på en häst med tjock man kommer manen att resa sig när det börjar växa och stå åt alla möjliga håll...

Jag rycker och använder trimkniv. Ryck hästen när den är arbetad och varm så går det lite lättare annars använd enbart trimkniv.
 
Har försökt det där med att rycka när han är arbetad och varm, men han blir likt förbannat helstissig... :(
 
Tråkigt!
Själv har jag en häst som faktiskt tycker det är skönt och står och njuter när jag pysslar. Trots det är inte manen någe vidare snygg men det får jag ju bara skulla på min egen konstnärlighet :rofl:
 
Jag kanner igen det dar...

Skaffa en bra sax (om mojligt av frisormodell) och klipp vertikalt ut med manen, da kan du bade tunna ut den och klippa sa att den se ryckt ut. :)
 
Vad gör han för någonting när du ska rycka manen??
det går ju oftast rätt fort...men det bror ju på hur manen ser ut =) om det inte går att rycka honom på vanligt vis så ta och bremsa honom funkar på en del hästar
 
Inte på min! Manen ligger jättefint! Annars kan man ju rycka för att tunna, sen klippa/skära för att få riktig längd.
 
Han blir helskärrad, rycker och skakar på huvudet. Slutar jag inte med en gång då utan försöker förtsätta i alla fall resulerar det i att han dansar runt på stallgången. :(

Det är ju lite svårt att få till manen i ett enda ryck :smirk:, det tar ju en stund innan hela manen är klar. TYVÄRR är det ju så att han blir som förbytt redan vid första rycket, och sedan är ser i princip omöjligt att få honom att stå såpass still att man kan få tag om ett andra...

Eftersom han har tyckt att det är så hemskt så brukar jag hålla mig till saxen (vilket går hur bra som helst, pilla får jag göra, bara jag inte rycker), problemet är bara att det blir så himla fuuult. :mad:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 108
Senast: Ajda
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 781
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 191
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 038
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Nödvändiga resor?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp