Bukefalos 28 år!

Mercedes som dragbil?

Kratus

Trådstartare
Ja, jag vet... Ännu än biltråd, hittade inget i andra trådar om mercor så.

Har fått koll på en merca -04, ca 18000mil. Ej koll på exakt modell, mer än att det är en kombi av nått slag..
Sevice verkar vara gjort som "det ska".

Den ska få dra 1450 på B-kort har jag förstått det som.
Är det nått att ha som pendlarbil/dragbil? Jag kör ca 3 mil om dagen till och från jobbet och sen kommer det bli lite med hästen under hösten utöver det.

ca 50000 inkl montering av dragkrok.

Hiss eller diss? Vad ska jag tänka på när jag provkör och vad ska jag ställa för smarta frågor? :)
 
Ja, jag vet... Ännu än biltråd, hittade inget i andra trådar om mercor så.

Har fått koll på en merca -04, ca 18000mil. Ej koll på exakt modell, mer än att det är en kombi av nått slag..
Sevice verkar vara gjort som "det ska".

Den ska få dra 1450 på B-kort har jag förstått det som.
Är det nått att ha som pendlarbil/dragbil? Jag kör ca 3 mil om dagen till och från jobbet och sen kommer det bli lite med hästen under hösten utöver det.

ca 50000 inkl montering av dragkrok.

Hiss eller diss? Vad ska jag tänka på när jag provkör och vad ska jag ställa för smarta frågor? :)
Det beror väl helt på modell?
Bränsleförbrukning beror på modell och dragkapacitet beror också på modell och motorstyrka.

Vi har haft ett par mercor i familjen och den ena av dem älskade jag. Sörjde djupt när den dog. Den var lite lyxigare och hade rätt mycket lullull trots att den var riktigt gammal.
 
Vår Subaru Outback brann ju helt oväntat upp när vi var på väg hem från semestern ( fruktansvärt otäck upplevelse) så idag köpte vi en begagnad Mercedes GLK. Har ännu inte hunnit dra med den men av det jag läst verkar mercorna överlag ha rätt gott rykte som dragbilar.
När jag satt och kollade olika bilmodeller gentemot släpvagnskalkylatorn ( jag vill kunna dra 1000 kg på BE-kort i hästtransporten och sambon vill kunna dra vår husvagn på utökat B) så var det flera mercor som var för tunga så kolla noggrant!
 
Som skrivet innan beror det helt på modell och vilken storlek på motor som den har.
En av de i särklass bästa dragbilar vi har haft var just en Mercedes 320.
 
merca -04, ca 18000mil. Ej koll på exakt modell, mer än att det är en kombi av nått slag..
Diesel? Jag hade en dieselmerca kombi tidigare. Rymlig, hyfsat soppasnål, stark som en oxe och urskön att köra och dra släp med. Tänkte mig en e-klass efter det, men fick avstå då de tydligen hade problem med rosten.
 
Mercedes är ju oftast nåt av det mest trevliga att pendla i och bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift på de riktiga modellerna gör dem bra som dragbilar kombinerat med starka motorer såklart.
Dieslarna dessa årgångar har hög skatt. Se upp för mätarskruvade bilar (populära som taxi). Bensinarna är silkeslena och ex 200k kombinerar förbrukning vs prestanda ok. Helst automat.

350-bensinare har problem med kamkedjedrev, undvik om de ej är bytta. De elektroniska bromsarna strulade en del på första årsmodellerna av E-klass (om det rör sig om en sådan). Bör dock vara åtgärdat nu.
Rosten bör vara ett mindre problem på dessa årgångar jmfrt med de föregående.

De brukar ha luftfjädring bak som kombi, se till att den håller nivån (står jämnt) och ej pyser/arbetar med kompressorn mkt. En kompis hade även klonk i framvagnen som de aldrig hittade orsaken till men felsökningen och åtgärder på vägen var dyra (kanske inget vanligt fel då i och för sig)

Med vänlig hälsning Thomas
 
Tack för utförliga svar! Då vet jag lite mer vad jag ska tänka på och fråga efter. Och så klart se vilken modell det är. ;) Tänkte inte på att fråga efter det när jag fick bilder på bilen och serviceboken skickade till mig.:down:
 
Ja, jag vet... Ännu än biltråd, hittade inget i andra trådar om mercor så.

Har fått koll på en merca -04, ca 18000mil. Ej koll på exakt modell, mer än att det är en kombi av nått slag..
Sevice verkar vara gjort som "det ska".

Den ska få dra 1450 på B-kort har jag förstått det som.
Är det nått att ha som pendlarbil/dragbil? Jag kör ca 3 mil om dagen till och från jobbet och sen kommer det bli lite med hästen under hösten utöver det.

ca 50000 inkl montering av dragkrok.

Hiss eller diss? Vad ska jag tänka på när jag provkör och vad ska jag ställa för smarta frågor? :)

3 mil? Då är väl inte bränsleförbrukningen jätteviktig?

Jag skulle inte köpa utan att ha provdragit med mitt släp. Vissa bilar och släp trivs inte ihop och det blir skitjobbigt att köra då!
 
3 mil? Då är väl inte bränsleförbrukningen jätteviktig?

Jag skulle inte köpa utan att ha provdragit med mitt släp. Vissa bilar och släp trivs inte ihop och det blir skitjobbigt att köra då!

Njae, kanske inte, men jag vill ju ändå inte ha en bil som drar litervis med bränsle. ;)

Har jag inte tänkt på! Men jag har inget eget släp utan jag lånar när jag ska åka nånstans, tanken är väl att jag ska köpa ett så småningom. Och drag var inte monterat på just denna mercan heller, utan ska monteras om jag vill ha den.
 
Njae, kanske inte, men jag vill ju ändå inte ha en bil som drar litervis med bränsle. ;)

Har jag inte tänkt på! Men jag har inget eget släp utan jag lånar när jag ska åka nånstans, tanken är väl att jag ska köpa ett så småningom. Och drag var inte monterat på just denna mercan heller, utan ska monteras om jag vill ha den.

Jag tänkte mer att det kanske inte spelar jättestor roll om den drar 0.8 eller 1.1 vid blandad körning.

(Sambon gnäller ibland på att min bil drar runt 0.9 blandad körning och 1.2 med släp och tycker jag ska pendla med en annan bil och således ha två. Men skillnaden äts ju då upp av kostnaden för extrabilen...).
 
ca 50000 inkl montering av dragkrok.
Himmel så dyrt.
Man får en bra 4-hjulsdriven Mercedes för mindre än hälften av de pengarna.
Och då så behöver man inte vara så noga med att allt är helt, det finns ju budget för att laga.

4-hjulksdriven med V-6a bensinare drar ca 0,8 l/mil blandad körning i verkligheten.
 
Det är en C180 kompressor enligt bilregistret. Och går jag in och kollar blocket efter Mercor så kostar ingen under 50.000kr i mitt område. Hittade en i angränsande län för ca 40000 och då har den gått mer än den ovan.
 
Härlig modell! Saknar vår 2005 200cdi automat! En bil att "köra-hur-långt-som-helst-med" =).
Kan inga direkta svagheter på C-klass mer än kanske rost som kan förekomma på den modellen, dyr spökande elektronik och självklart andra ålderskrämpor men som säkert vanliga verkstäder kan åtgärda.

Är det facelift? (Två sora runda mätare hastighet och varvtal jämfört äldre med endast en stor hastighetsmätare i mitten)
Paket? Classic (svarta dörrhandtag), elegance eller avantgarde (blåaktiga rutor och lackerade handtag bl.a) i stigande prisordning.

Har haft nyare modeller som hyrbil med samma motor, den är ok att pendla i. Relativt hög förbrukning med automat och stadskörning dock. Lite klen och slö om du ska dra mycket släp. (Risk för koppling på manuell).

De små C-klass verkar hålla priserna bra jämfört med de större. Kostnadsrisk vid reparation kanske ses som lägre.

Mvh Thomas
 
Tack för ett bra svar!

Ja, jag såg det när jag googlade lite, men de problemen verkar vara lösta från den årsmodell som jag nu bestämt mig för att köpa. :)
Två olika mätare ja, men varvtalsmätaren är lite mindre än hastighetsmätaren. Inget paket vad jag kunnat se, men inget som jag direkt funderade över heller.

Jag bestämde mig till slut för denna bilen, de bakar även in nya bromsar bak och fyra nya däck i priset. Så ska inom och skriva papper imorgon och bestämma till när de ska vara klara med den så jag kan hämta den. :)
Hur tyst och skön som helst att köra, lär dock ta ett tag innan jag lär mig att backen ligger ner till vänster och inte upp till vänster eller ner till höger. :P
 

Liknande trådar

Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 916
Senast: Larka
·
Utrustning Mor och far (även jag) är på jakt efter en ny bil. Har redan varit och kollat på Subaru Forester och Suzuki Grand Vitara. Subban var...
Svar
19
· Visningar
3 181
Senast: Habanero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp