Merkeligt beteende igår... HJELP!

StallLojo

Trådstartare
Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i årskiftesesong o.l. Men det har alltid gitt seg fort. Han bor i kaldstall med en russvallak hvor de ser ut til å trives godt. Han har snørret litt hvitt de siste dagene (pga. de kalde gradene som er kommet, har jeg gått ut fra)

Han er frisk, pigg og glad med et glimt i øyet. Hårlaget hans er fint, og han er littebitt tjukk etter sommerbeitet.

Igår da jeg leide ponnikammeraten hans på tur (uten han), sto han igjen i boksen sin å vrinsket febrilskt etter han. Han stresser når han blir alene igjen i stallen. Vi var borte fra han ca 10 minutter. sjekket bråkmakeren da vi kom hjem igjen: Han var verken svett eller hadde skadet seg, da jeg alltid sjekker dette hvis hesten har vært stresset.

Jeg skulle gå en tur med kaldblodsen også. Idet jeg skulle leie han ut lagde han noen rare pipelyder fra strupen(?) eller hvining/skriking, samtidig som han strakk seg slik merkelig. Klarer ikke forklare helt. Det så nesten ut som han skulle krabbe, da han begynte å knele seg framover... ?!

Var redd for kolikk, så jeg leide han ut. Etter ca hvert 10. ende skritt stoppet han opp for å lage denne pipelyden (av smerte!) også trakk han opp buken og blåste seg opp. Så var det over igjen og han var blid og ville ut på tur. Magen hans rumlet som vanlig.

I stallen igjen ble det bedre (ca 10 min. etterpå). Han spiste og drakk som vanlig og han bæsjet og prompet (og det rumlet).

Kan dette ha vært luftsmerter?
Begynnelsen på kolikk?


Sjekket han flere ganger i går kveld og i natt. Han hadde ikke / har ikke feber og han ser fornøyd og fin ut ellers. Han fikk kun vanlig høy og vann igår også.

Blir takknemlig for svar hvis noen kjenner til noen av disse symptomene.
Håper jeg forklarte godt nok. Hvis jeg ser slike symp. igjen, kontakter jeg dyrlegen kjapt...

Vh, Lotte
0_0_0_0_456_296_csupload_32409224_large.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Merkeligt beteende igår... HJELP!

Det kanskje det kan ha vært, ja. Takk for innlegg og forslag på hva dette kan ha vært.

Han er ihvertfall frisk, fin og symptomfri nå. Det var han i hele går også, så da får jeg tro det var noe som gikk over av seg selv. Hvis det skulle oppstå igjen ringer jeg dyrlegen.

Vh, Lotte : )
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
474
Senast: Freazer
·
Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan På gården jeg står betaler man 3900 for ponni med 8 kg høy og 4100 kr for hest med 12 kg høy. Jeg ønsket å gi ponnien min 9 kg høy, men...
Svar
18
· Visningar
1 576
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp