Merlefärgad

Har kollat runt lite på olika ställen. Flera skriver att en merlefärgad kan paras med en svart el black tan färgad (och då naturligtvis inte har ngn merlegen bakom sig ). Ngn på denna sida som också hört om det?
Färggenetik är förhållandevis enkelt. Sök korrekt information om hur det är, inte vad folk "skriver" eller "har hört". Det måste finnas sidor som ger fakta om vilka färger som döljer merle och i vilka raser anlaget alls finns.
 
Oftast är en blandras friskare än en renrasig i mitt tycke och tänk( har också haft och har renrasig idag)Nu är det jag som vill para min tik och vad jag vet så finns det godkända raser med merlefärg, dock inte chihuhua, men eftersom det är en blandis så har det ingen betydelse med utställning mm, vill bara veta vilken färg man ska undvika.

Nu är det ju dock en myt att blandraser skulle vara friskare än renraser.

Läs på om merle-genen. Fakta, inte vad du eventuellt fått höra av andra. Det är bara en faktor av flera att ta hänsyn till vid avel.
 
Som alla andra hundar gör…..

Det var väl inte riktigt svar på frågan. En noggrann avel handlar om att välja ut avelsdjur som gör rasen bättre, på något sätt. Nu har din hund ingen ras så redan där faller iofs mycket.
Om jag ställer frågan såhär: varför ska du ta valpar på din blandras istället för att bara köpa en valp? (Om det nu är en egen valp som är målet.) Om målet är valpar bara-för-att så känns det som en dyr och onödig risk att ta.
 
Nu är det ju dock en myt att blandraser skulle vara friskare än renraser.

Läs på om merle-genen. Fakta, inte vad du eventuellt fått höra av andra. Det är bara en faktor av flera att ta hänsyn till vid avel.
Okej, då ska jag nog inte läsa mer på denna sida heller….Att det är så många som har taggarna utåt, det vill jag betacka mig för. Ni behöver inte skriva ngt mer på den fråga jag la ut, då jag inte är intresserad av det, tack!
 
Okej, då ska jag nog inte läsa mer på denna sida heller….Att det är så många som har taggarna utåt, det vill jag betacka mig för. Ni behöver inte skriva ngt mer på den fråga jag la ut, då jag inte är intresserad av det, tack!
Om jag lyfter ett annat perspektiv, är du beredd att riskera din hunds liv för ev valpar? För det är inte riskfritt för en tik att få en kull valpar.

Vidare, har du ekonomi att:
- bekosta ev kejsarsnitt?
- Vara hemma på heltid med tiken 2 veckor innan beräknat datum för valparna samt minst 8 veckor efter att valparna har kommit?
- ha kvar valpar som inte sålts om du inte hittar bra valpköpare?

Utöver ovan kan en hel del andra kostnader uppkomma. Det kan bli dyrt att ta en kull valpar och vill det sig riktigt illa kan tiken dö.
 
Det var väl inte riktigt svar på frågan. En noggrann avel handlar om att välja ut avelsdjur som gör rasen bättre, på något sätt. Nu har din hund ingen ras så redan där faller iofs mycket.
Om jag ställer frågan såhär: varför ska du ta valpar på din blandras istället för att bara köpa en valp? (Om det nu är en egen valp som är målet.) Om målet är valpar bara-för-att så känns det som en dyr och onödig risk att ta.
Och jag fick inte svar på min fråga, den jag lade ut från början. Jag vill ha valpar efter min tik , då jag redan har flera i min familj som vill ha en avkomma efter henne , varför jag skriver detta är i och för sig irrelevant , men men nu vet du varför !
 
Om jag lyfter ett annat perspektiv, är du beredd att riskera din hunds liv för ev valpar? För det är inte riskfritt för en tik att få en kull valpar.

Vidare, har du ekonomi att:
- bekosta ev kejsarsnitt?
- Vara hemma på heltid med tiken 2 veckor innan beräknat datum för valparna samt minst 8 veckor efter att valparna har kommit?
- ha kvar valpar som inte sålts om du inte hittar bra valpköpare?

Utöver ovan kan en hel del andra kostnader uppkomma. Det kan bli dyrt att ta en kull valpar och vill det sig ritkigt illa kan tiken dö.
Men snälla nån, vad har du med det att göra om min ekonomi och tiden hemma . Jag vet mycket väl vad allt innebär med det åtagandet.
 
Om jag lyfter ett annat perspektiv, är du beredd att riskera din hunds liv för ev valpar? För det är inte riskfritt för en tik att få en kull valpar.

Vidare, har du ekonomi att:
- bekosta ev kejsarsnitt?
- Vara hemma på heltid med tiken 2 veckor innan beräknat datum för valparna samt minst 8 veckor efter att valparna har kommit?
- ha kvar valpar som inte sålts om du inte hittar bra valpköpare?

Utöver ovan kan en hel del andra kostnader uppkomma. Det kan bli dyrt att ta en kul valpar och vill det sig illa kan tiken dö.
Precis.

Och jag frågar en fråga till @brusskin , är du beredd att ta ansvaret om valpköpare hör av sig sen med sjuka hundar? Just Chihuhua har ju en hel del hälsoproblem som faktiskt även är vanligt i Chihuahuamixer som tex patella, analsäcksinflammationer och magproblem. Även om DIN hund inte har dessa problem så kan flera i hennes släkt ha dem.
 
Fast alla hundar duger inte i avel.
På 4 hundar har jag haft 1 som varit lämplig. Och även den kan man ha åsikter om.

DettaTrots att 2 av de andra rent formellt uppfyllt minimumkraven så att säga. (Vid närmare eftertanke tror jag att även att den tredje uppfyllde minimumkraven som fanns för rasen då)
Okej, det var ju tråkigt för dig. Har inte bett om den åsikten.
 
Okej, det var ju tråkigt för dig. Har inte bett om den åsikten.
Inte alls tråkigt för mig. För att man ska avla så ska avkomman tillföra något.
Inte bara vara söt och kunna para.

Jag fick konstigt nog mest förfrågningarn om parningar på den mest olämpliga av dom alla och som hanhundsägare hade det varit lättförtjänta pengar, men jag hade inte kunnat med det.
 
Och jag fick inte svar på min fråga, den jag lade ut från början. Jag vill ha valpar efter min tik , då jag redan har flera i min familj som vill ha en avkomma efter henne , varför jag skriver detta är i och för sig irrelevant , men men nu vet du varför !

Att du inte får de svar du önskar kan ju handla om att det faktiskt inte är lämpligt att sätta vad-som-helst i avel.
 
Okej, då ska jag nog inte läsa mer på denna sida heller….Att det är så många som har taggarna utåt, det vill jag betacka mig för. Ni behöver inte skriva ngt mer på den fråga jag la ut, då jag inte är intresserad av det, tack!

Det finns flera här som håller på med seriös avel och som är väldigt duktiga på sitt område. Det vore dumt att bortse från deras kompetens.

Angående merle-frågan hoppas jag att du letar upp fakta, och inte går efter vad du "hört" från andra. Det är livsviktigt att inte korsa merle x merle eller merle x dold merle.
 
Okej, det var ju tråkigt för dig. Har inte bett om den åsikten.
Vi förstår att du inte bryr dig om vår åsikter, kunskaper eller varningar om vad som kan hända. Och vi förstår att du inte bryr dig utan kommer para ändå. Oavsett vilka konsekvenser det kommer medföra.

Detta är ett öppet forum, man äger inte en tråd man startat och diskussionen är fri. Att vi ids svara är en förhoppning om att okunniga valpköpare som köper den typ av valpar du tänker producera kan läsa här. Och förhoppningsvis göra ett klokare val än att köpa en "söt blandrasvalp".

Vi kan inte utbilda någon som inte vill lära sig. Men vi kan kanske lära någon annan något.
 
Färgen finns hos chihuahua men är inte godkänd. Texten ovan anger ju att merle är undantag när det gäller vad som är tillåtet att kombinera?

Färgen finns inte i chihuahua förutom chihuahuas i klubbar som AKC där merle-färgen korsades in via pomeranian. Blandraser alltså.

Och att TS verkar helt obryende om hur friska valparna är rätt så synd för den delen.
 
Senast ändrad:
Dessutom, "Jag har massvis i släkten och vänskapskretsen som vill ha en valp/kattunge!" är något jag har hört miljontals gånger och sen står personen där med en hög valpar/kattungar. Seriösa uppfödare vet att många lär backa ut eller så är det lätt att säga att man vill ha en men följer inte genom sitt beslut, kanske ville ha just en merle men bara få eller inga alls blev merle och därmed inte intressant att ha en längre, alltid bra att ha flera spekulanter per valp.
 
@brusskin - synd om du tycker att fok här är negativa. Du kanske läser inläggen i ett annat tonfll än de är skrivna.

Här på hundforumet finns massor av kunskap. Folk som tränat och tävlat hundar av alla de raser. Uppfödare sedan många år och allmänt väldigt hundkunniga. Flera aktiva instruktörer.

Frågorna du får är uppriktigt menade. Inte för att trycka till.

Tråkigt att du fått uppfattningen att blandraser är friskare. Det är ett påstående som det inte finns några som helst vetenskapliga belägg för
 
Just detta att blandraser skulle vara friskare är en skrämmande myt. Jag har haft två Chihuahuahanar och blivit tillfrågad om att avla på dom trots att båda hade allvarliga hälsoproblem såsom allergier, patella, tandproblem, öppen fontanell samt iaf den ena mentalt inte lämplig att föra sina gener vidare. Men båda var söta och hade fina färger.. Jag tackade ju naturligtvis nej.

Såg även en annons om en som lånade ut sin Chihuahua hane till avel och jag frågade då om hunden var patella kollad. Personen visste inte ens vad det var och så kröp det fram att hunden ganska ofta hoppade på tre ben...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 720
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 584
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 337
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 262
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp