Messenger- strul!!

M

Minime

Har förut fått konstiga länkar (som fö inte fungerar) och meddelanden från folk på mina kontaktlista. Oftast står det på engelska också.
Sen häromdagen så skulle jag lägga upp en bild på photobucket, och när jag ska lägga till en rubrik så vips! dyker det upp en konstigt länk i "rubrik-rutan", typ nånting.webcam."en av mina kontakters hotmailadress".com, datorn låser sig och så öppnas och stängs en konversationsruta till varje kontakt som var online, i tur och ordning. Sen fick jag en fråga om vad det var för länk för det funkade inte... alltså har jag (eller min msn iaf :grin: ) skickat länken till alla. :eek:

Och alldeles nyss när jag höll på att skriva ett inlägg i en tråd här på buke hände samma sak!! :eek: Vad är det som händer och varför!?! :confused:

Hittills har det bara hänt på mammas dator, inte på någon av pojkännens datorer...om det kan ha med saken att göra?
 
Sv: Messenger- strul!!

Datorn är smittad av något virus/mask/trojan eller liknande.


:eek: Men va 17!? Burken har ju nyss varit inlämnad och blivit virusfri och fick nå virusprogram som skulle vara så bra och skydd mot allt :grin: Damn...

Har jag smittat alla som fått länken också? :crazy:
 
Sv: Messenger- strul!!

Det skickas ju runt en massa skit på msn som sedan sprider sig vidare till andra. Händer var och varannan dag nästan att jag får upp en ruta från nån jag knappt pratar med med nån konstig länk, men jag är en sån som aldrig öppnar länkar jag inte vet vad det är ;). Ibland ser man ju att det är nåt skumt, men är jag osäker brukar jag skriva till den berörde och fråga vad det är.
 
Sv: Messenger- strul!!

Klicka ALDRIG ALDRIG ALDRIG på länkar du inte vet vad de är till.
Det är dagens lektion.

Ni behöver sanera datorn och MSN (ev ominstallera) och även uppmana ALLA på din kontaktlista att göra detsamma.
Program som jobbar med virusskydd kan vara JÄTTEBRA, men de kan inte gå emot det man själv säger/gör. Bara för att man har bra skydd, så kan man inte göra vad som helst.
 
Sv: Messenger- strul!!

I vanliga fall brukar jag inte klicka på länkar hur som helst heller, men när det kommer från personer man känner så tänker man sig ju inte för på samma sätt... Men jag har bara klickat på en skum länk när jag suttit vid pvs dator (är oftast på messenger där) och den har inte betett sig skumt, bara mammas och där kan ju någon av systarna klickat på nån länk visserligen.

Blir sanering och uppmaningar till hela kontaktlistan...
Gaah! Ska övergå till brevduvor tror jag. Smidigare det! :D
 
Sv: Messenger- strul!!

Attans... vet att minst 3 pers klickat, dom har iaf konstaterat att inget händer (verkar hända :grin: ).

Precis.
 
Sv: Messenger- strul!!

Attans... vet att minst 3 pers klickat, dom har iaf konstaterat att inget händer (verkar hända :grin: ).

Precis.

Nej, man brukar inte märka sånt direkt. Men efter någon vecka går datorn trögare, man får konstiga felmeddelanden, program stängs av.. Bara att virussöka!
 
Sv: Messenger- strul!!

Har förut fått konstiga länkar (som fö inte fungerar) och meddelanden från folk på mina kontaktlista. Oftast står det på engelska också.
Sen häromdagen så skulle jag lägga upp en bild på photobucket, och när jag ska lägga till en rubrik så vips! dyker det upp en konstigt länk i "rubrik-rutan", typ nånting.webcam."en av mina kontakters hotmailadress".com, datorn låser sig och så öppnas och stängs en konversationsruta till varje kontakt som var online, i tur och ordning. Sen fick jag en fråga om vad det var för länk för det funkade inte... alltså har jag (eller min msn iaf :grin: ) skickat länken till alla. :eek:

Och alldeles nyss när jag höll på att skriva ett inlägg i en tråd här på buke hände samma sak!! :eek: Vad är det som händer och varför!?! :confused:

Hittills har det bara hänt på mammas dator, inte på någon av pojkännens datorer...om det kan ha med saken att göra?

detta ar hänt mig med ja har inget virus då den söks igenom automatiskt varje dag. ja har fått det på msn men oxå på ngn annan sida, kan ej komma ihåg vilket.. men nu har det faktiskt inte härn på över två veckor. så kanske är det inget virus du har utan bara sånt som ploppar upp på olika sidor:confused: men för säkerthetsskull testa o sök igenom datorn orentligt så vet du ju säkert.. o skaffa ett bra virus program om du nu inte redan har det... o just det med msn.. et är virus så du ska inte klicka på den länken.. har aldrig fått ngn sopm skrivit att ja skickat en länk iaf.. men men kan nog hända vem som helst. går mkt skit på msn just nu. eller alltid btw..
 
Sv: Messenger- strul!!

Jag känner mig tokdum, fick 3 länkar från min norska kompis och de hette typ photobucket eller dyl.
Stod ingen text eller så.
Eftersom hon är på hästjakt så trodde jag det var en ev ny häst hon skickat bilder på och klickade på de... :o

Nu är det jag som skickar virus vidare till andra :(
Vet inte om det reagerar likadant om jag andvänder msn på en annan dator dock, men min sambo verkar inte ha detta problemet på denna datorn.
Hur blir jag av med detta?

Virusskyddet hittar ingenting och jag har redan ominstallerat msn :cool:
 
Sv: Messenger- strul!!

Installerade ett annat virusskydd och gjorde sökning, den hittade massor!

Men nu hoppas jag iaf det skall vara fräscht igen, har iaf inte hört nått mer nu. Provade med Ad-awere, hade AVG innan.
 
Sv: Messenger- strul!!

Installerade ett annat virusskydd och gjorde sökning, den hittade massor!

Men nu hoppas jag iaf det skall vara fräscht igen, har iaf inte hört nått mer nu. Provade med Ad-awere, hade AVG innan.

Snälla du!

AVG är ett antivirusprogram och AdAware är ett program som tar bort spyware (alltså cookies och andra typer av spioner).

Man bör alltså ha både ock.

Speciellt om man inte läser igenom ordentligt vad man installerar :angel:
 
Sv: Messenger- strul!!

Ja men jag vet ju det nu! :idea:

Jag trodde innan att AVG tog bort allt men icke sa nicke, men med bägge delar så verkar det borta nu iaf :)
Så nu kanske någon kan lära av mina misstag.
 
Sv: Messenger- strul!!

varje gång min kompis loggar in får jag ett konstigt meddelande på MSN, nu har jag blockat henne. Men är det virus/trojan eller??
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp