Mest annorlunda hästnamnet du har stött på?

Skulle lätt kunna lägga pengarna på ett namnbyte om hästkraken heter typ, Snippan eller något annat fruktansvärt.
Jag med! Men det gamla ligger kvar men inom parentes.

Men, man riskerar inte att någon använder det fula namnet officiellt. Det är nog värt 5000 kronor.

När jag själv gett namn till mina hästar, så är det med stor vånda, och jag betänker att den som i framtiden kanske är ägare skall kunna stå ut med namnet, eller helst tycka mycket om det.

Men jag är namnnörd de luxe, skall erkännas.

Jag har till och med skrivit uppsats på universitetet om namnskick (på människor 1500-tal jämfört med 1700-tal).

Så - ja, mina hästar har fått namnet inskickat sista dagen för registrering. Jag blir liksom aldrig nöjd. :angel:
 
Skulle lätt kunna lägga pengarna på ett namnbyte om hästkraken heter typ, Snippan eller något annat fruktansvärt.

Min connemara är född på Irland och hon heter Pippa Bella. Där är Pippa en förkortning av Phillipa men det är inte alla här i Sverige som vet det…

En bekant köpte en häst som hette Stalin. Den döptes om.

Föreningarna borde göra bytet till självkostnadspris när de fått rent olämpliga namn 😩
 
Allmän fråga (kansk lite OT:

Finns det hästar som du aldrig skulle köpa på grund av namnet?

Själv skulle jag ha svårt att köpa hästen Vemärjadå.

Eller liknande intetsägande och konstiga namn.

Namnet är för mig jätteviktigt.
Det var en fjordhest hingst til salgs i Norge som het Matildes Tinder... noe som jeg synes er navn som skaper for mye negative assosiasjoner, spesielt på sosiale medier med så mye seksualisering av hestejenter/kvinner.
Det er også mange norske fjordhester som har stygge stutteri navn, og så et navn som Per eller Egil eller Silje... synes ikke hester skal ha menneske navn.
 
Jag med! Men det gamla ligger kvar men inom parentes.

Men, man riskerar inte att någon använder det fula namnet officiellt. Det är nog värt 5000 kronor.

När jag själv gett namn till mina hästar, så är det med stor vånda, och jag betänker att den som i framtiden kanske är ägare skall kunna stå ut med namnet, eller helst tycka mycket om det.

Men jag är namnnörd de luxe, skall erkännas.

Jag har till och med skrivit uppsats på universitetet om namnskick (på människor 1500-tal jämfört med 1700-tal).

Så - ja, mina hästar har fått namnet inskickat sista dagen för registrering. Jag blir liksom aldrig nöjd. :angel:
Jag är också nanmnörd! Hade tänkt skriva min uppsats på socialhögskolan om namnval och samhällsklass typ men det passade inte.

Tänker precis som du att jag skulle ha svårt att ha en häst med ett namn som jag starkt ogillar. Det finns ju såna man häpnar över och tycker synd om hästen för.

Mina uppfödningar har fått mycket genomtänkta namn. Jag föredrar de som är korta, enkla och ovanliga. Min första heter Ceder och jag fick höra från både veterinär och domare att det var ett bra namn.
 
Det var en fjordhest hingst til salgs i Norge som het Matildes Tinder... noe som jeg synes er navn som skaper for mye negative assosiasjoner, spesielt på sosiale medier med så mye seksualisering av hestejenter/kvinner.
Det er også mange norske fjordhester som har stygge stutteri navn, og så et navn som Per eller Egil eller Silje... synes ikke hester skal ha menneske navn.

Jag tycker tvärt om. Älskar mans- och kvinnonamn på hästar.
Tex Julia, Sindri, Magnus osv (har islandshäst).
Mycket hellre sånna RIKTIGA namn än ”My precious soul” ”All in” osv. Det är ju meningar, inga namn.
 
Jag tycker tvärt om. Älskar mans- och kvinnonamn på hästar.
Tex Julia, Sindri, Magnus osv (har islandshäst).
Mycket hellre sånna RIKTIGA namn än ”My precious soul” ”All in” osv. Det är ju meningar, inga namn.

Och jag har jättesvårt för människonamn på hästar! Jag kan riktigt höra konversationen:

"Vad gjorde du igår?"
"Jag red Magnus" :rofl:

Nä, usch, hade jag köpt en häst som hade ett människonamn hade jag definitivt kallat den för nåt annat!
 
Och jag har jättesvårt för människonamn på hästar! Jag kan riktigt höra konversationen:

"Vad gjorde du igår?"
"Jag red Magnus" :rofl:

Nä, usch, hade jag köpt en häst som hade ett människonamn hade jag definitivt kallat den för nåt annat!
Jag har haft en bekant vars katt hette Stefan.

Många trodde länge att Stefan var hennes sambo. Hon behövde handla åt Stefan och han hade inte kommit hem på kvällen osv.
 
Jag tycker tvärt om. Älskar mans- och kvinnonamn på hästar.
Tex Julia, Sindri, Magnus osv (har islandshäst).
Mycket hellre sånna RIKTIGA namn än ”My precious soul” ”All in” osv. Det är ju meningar, inga namn.
Jag tycker om namn som ger associationer (eller bokstäver) till härstamning och som är lätta att säga och uttala.

Extra roligt är det om det finns något personligt med i bilden.
 
Jag har haft en bekant vars katt hette Stefan.

Många trodde länge att Stefan var hennes sambo. Hon behövde handla åt Stefan och han hade inte kommit hem på kvällen osv.

"Igår hade Stefan klättrat jättehögt upp i ett träd och ville inte komma ner."
"Det är lite jobbigt att vakna av att Stefan står och trampar mig på bröstet på morgnarna."

DUMPA!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp