Mest annorlunda hästnamnet du har stött på?

Jag tycker om namn som ger associationer (eller bokstäver) till härstamning och som är lätta att säga och uttala.

Extra roligt är det om det finns något personligt med i bilden.
Mitt sto heter Celia. Jag har fött upp henne själv och alla avkommor ska heta på Ce efter mamman vars föräldrar hette Ceylon och Cecilia.
Hon är döpt efter en kvinna på en av mina praktikplatser under socionomutbildningen, ett kvinnocenter i Auckland, Nya Zealand. En kvinna som var väldigt sympatisk och dessutom hade ett vackert namn. Celia är även den spanska varianten av Cecilia.
 
Jag har haft en bekant vars katt hette Stefan.

Många trodde länge att Stefan var hennes sambo. Hon behövde handla åt Stefan och han hade inte kommit hem på kvällen osv.

"Igår hade Stefan klättrat jättehögt upp i ett träd och ville inte komma ner."
"Det är lite jobbigt att vakna av att Stefan står och trampar mig på bröstet på morgnarna."

DUMPA!

"Har du funderat på att kastrera Stefan? De kan bli så jobbiga annars."
642B10FE-24E7-4AEA-851B-602D300FAC84.jpeg

:angel:
 
Min häst hette Rydens Theo och fick därav smeknamnet Theo. Det var många som trodde att det var min bror eller pojkvän.

Min gamla katt hette Julia och en gång kom hon inte in på kvällen, så mamma ropade utomhus efter henne. Ut springer vår nya granne och undrar varför vi ropar på henne. Hon blev skitsur sen när hon förstod att vi ropade efter vår katt :angel:

Mina två chinchillor heter Ebba och Alicia och det är några som har trott att det var mina två barn. Personerna blev helt förfärade över att min ett- och tvååring var hemma själv :D
 
"Har du funderat på att kastrera Stefan? De kan bli så jobbiga annars."
Om Stefan ska få gå ute fritt ska han absolut kastreras först. :mad:

:D

Jag är lite skrockfull när det gäller betydelsen av namn. Jag träffade ett föl en gång som hette Game Over, det levde i sex månader ungefär innan det blev skadat och avlivat. :( Den mest övergivna och försummade häst jag träffat hette Set Aside (men fick ett nytt och bättre namn, om än inte i passet).
 
Skulle aldrig avstå köp pfa namnet, och namn som tex Stalin hade jag tyckt var jätteroligt och fortsatt kalla hästen. Annars hade jag bara gett den ett annat smeknamn om jag inte gillade namnet.
 
"Igår hade Stefan klättrat jättehögt upp i ett träd och ville inte komma ner."
"Det är lite jobbigt att vakna av att Stefan står och trampar mig på bröstet på morgnarna."

DUMPA!
"Stefan skrek på mig tills jag vaknade, så att jag skulle göra i ordning frukosten."

Detta kommer ju att sluta med en intervention på arbetsplatsen av oroliga kollegor över den där hemska sambon :cautious:
 
Mitt sto heter Celia. Jag har fött upp henne själv och alla avkommor ska heta på Ce efter mamman vars föräldrar hette Ceylon och Cecilia.
Hon är döpt efter en kvinna på en av mina praktikplatser under socionomutbildningen, ett kvinnocenter i Auckland, Nya Zealand. En kvinna som var väldigt sympatisk och dessutom hade ett vackert namn. Celia är även den spanska varianten av Cecilia.
Jättefint namn! Roligt med tanken i linjen också.

Jag har just nu ett föl vars pappa heter Quibery. Alla hingstar, fem generationer tillbaka börjar på Q.

Följaktligen har jag våndats hela sommaren för att hitta något på Q.

Eftersom det skulle uppfylla alla mina kriterier om att vara någorlunda ovanligt, inte bäras av någon godkänd hingst, passa min tanke med mitt hästeri, och med tiden ett ev företag... ja, då tog det tid.

Jag har drivit hela familjen till vansinne och till sist har alla gett upp. Ena dottern sade: "men sluta fråga vad vi tycker, bara välj nåt!".

Jag blev aldrig nöjd. Men till sist så...

:angel:
 
Ett svenskt halvblod som hette Seven Steps To Heaven, kallades Steppen. Min häst (holländare) hette Roland, kallades Rolle. På ridskolan är han stod uppstallad jobbade en Roland, som kallades Rolle... Förvirringen var stor ibland!
Vi hade en häst på ridskolan som kallades Sven. Så tråkigt och intetsägande. Jag tror han hade ett flott långt holländskt namn.
 
Mina katter har människonamn alla tre. Det tog lång tid innan mina jobbarkompisar insåg att det var katter och inte barn när jag pratade om vad Tuva, Lina och Maggan hade gjort eller inte gjort. De började misstänka att något var fel när jag sa att jag fick hålla Tuva i famnen när min man ger henne en spruta varje månad. Kollegorna såg väldigt förskräckta ut när jag beskrev hur det gick till
 
Alla mina djur har människonamn som jag gett dem när de flyttade till mig, måste erkänna att jag älskar korta och enkla människonamn till djur. Men ja, lite jobbigt förstås att jag valde lite hipsteriga gubbnamn så alla tror jag pratar om barn och inte hästar och katter.
 
Kan man bytte navn på hester i Sverige? Det er ikke lov i Norge :cry:
Vissa avelsorganisationer kan tydligen göra namnbyten, t.ex SWB (se nedan) och travhästar.
De raser som har SH som passutfärdande organisation och även vissa andra (t.ex shetland) får inte göra namnbyten alls längre, sedan passen började användas.
Msn får ge dom ett nytt namn vilket kostar 5000 men det gamla namnet är kvar inom parantes. Gosegull (ex Celia).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp