Mest annorlunda hästnamnet du har stött på?

Min moster hade en häst för 30 år sedan, som jag red på somrarna, som hette Snaps i Fylla. Kalldes bara för Snappe. Förklaringen till namnet skulle vara att han kom från ett ställe Småland som hette Fylla. Tror att han var ridskolehäst i Västervik i många år innan han hamnade hos mina släktingar som pensionär. Han var en fantastisk häst som blev 34 år gammal och lärde många barn och vuxna rida.
 
Ser fortfarande inte det obehagliga i fontanell, varken ordet eller vad det är.
Tramsigt att inte kunna döpa en häst till det, det är ju inte något stötande
Jag gillar inte heller Fontanell, men om jag tänker bort ett bebishuvud, ok då... ligger ändå ganska bra i munnen.

Däremot tycker jag Ligament känns rätt trist, eller Bisceps, om det ens finns?

Nåväl, lite udda är det allt, att välja kroppsdelar som "avelsmärke".
 
Min moster hade en häst för 30 år sedan, som jag red på somrarna, som hette Snaps i Fylla. Kalldes bara för Snappe. Förklaringen till namnet skulle vara att han kom från ett ställe Småland som hette Fylla. Tror att han var ridskolehäst i Västervik i många år innan han hamnade hos mina släktingar som pensionär. Han var en fantastisk häst som blev 34 år gammal och lärde många barn och vuxna rida.
Fylla i Småland gav trevligare associationer än fylla i allmänhet. :angel: 😎

Men generellt sett, så har hästfolk ett intressant förhållande till sprit/vin osv.

Många hästar heter efter det, men många namn är också fina, tycker jag.

Martini Fiore tex, superfint, och härlig mening, i Fiore.

Även om Martini i sig, som dryck kanske inte egentligen är så kul att kalla hästen.
 
Jag gillar inte heller Fontanell, men om jag tänker bort ett bebishuvud, ok då... ligger ändå ganska bra i munnen.

Däremot tycker jag Ligament känns rätt trist, eller Bisceps, om det ens finns?

Nåväl, lite udda är det allt, att välja kroppsdelar som "avelsmärke".
Jag tycker många av namnen är rätt fina, Adrenalin, Arteria, Chimra, Delirium, Diaster, Fascia, Ferrum, Metabolica för att nämna några bara. Lätt att känna igen vilka hästar som kommer från hen också, eftersom namnen är unika.
 
Det finns en NZ galopphäst som precis börjat tävla här i Australien som heter Memumsmedad.
Där både pappan och mamman till hästen heter Redwood. Ganska roligt och smart namngivning 😄

Screenshot_20230125-070833_Chrome.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp