Mest annorlunda hästnamnet du har stött på?

Vissa avelsorganisationer kan tydligen göra namnbyten, t.ex SWB (se nedan) och travhästar.
De raser som har SH som passutfärdande organisation och även vissa andra (t.ex shetland) får inte göra namnbyten alls längre, sedan passen började användas.
Inte ens om namnet är stötande? 🤔
 
Minns från när man var liten så var det flera ponnyer som hette typ Playboy och liknande. Vet ett par SWB i nutid som fått namn efter både kvinnlig porrstjärna och homosexuell porrstjärna. Undra vart gränsen går 🤷‍♀️
Det har till och med funnits en godkänd Gaspari-son som hette Playboy 445. Och en Flyingehingst som hette Opium 396.

Jag tänker att vad som verkar stötande idag inte uppfattades så igår. Det har ju funnits ett flertal ston som hetat Negress, den yngsta i blup var född -93. Det skulle knappast gå igenom idag.
 
Vissa avelsorganisationer kan tydligen göra namnbyten, t.ex SWB (se nedan) och travhästar.
De raser som har SH som passutfärdande organisation och även vissa andra (t.ex shetland) får inte göra namnbyten alls längre, sedan passen började användas.
Travhästar får man byta namn på innan de går premie/kval, sen är det kört. :)
 
Det er en fjordhest i Danmark som heter .... Bøg. Tenkte det kunne bli litt roligt om han solgtes til Sverige.
Jag tror inte den hette Bög, färgen den har heter så i förkortning.

Blå
Ögd
Gräddvit

Det blir Bög



På engelska heter färgen
Blue
Eyed
Creme

Bec som jag föredrar att kalla färgen...
 
Jag är också nanmnörd! Hade tänkt skriva min uppsats på socialhögskolan om namnval och samhällsklass typ men det passade inte.

Tänker precis som du att jag skulle ha svårt att ha en häst med ett namn som jag starkt ogillar. Det finns ju såna man häpnar över och tycker synd om hästen för.

Mina uppfödningar har fått mycket genomtänkta namn. Jag föredrar de som är korta, enkla och ovanliga. Min första heter Ceder och jag fick höra från både veterinär och domare att det var ett bra namn.
Det heter min stallägare i efternamn 🤣🤣🤣
 
Jag tror inte den hette Bög, färgen den har heter så i förkortning.

Blå
Ögd
Gräddvit

Det blir Bög



På engelska heter färgen
Blue
Eyed
Creme

Bec som jag föredrar att kalla färgen...
En dubbelgul fjording? Finns det ens? Jag tänker att det är troligare att den faktiskt hette Bög, dvs trädet bok. Jag har träffat hästar som heter Björk och Ask och Kastanj, varför inte Bok?
 
En dubbelgul fjording? Finns det ens? Jag tänker att det är troligare att den faktiskt hette Bög, dvs trädet bok. Jag har träffat hästar som heter Björk och Ask och Kastanj, varför inte Bok?
Japp det fanns en i Danmark som var till salu.

Det finns flera uppfödare i amerika och har funnits en i Sverige.

Finns flera i både Norge och Sverige som inte är till salu.
 
Japp det fanns en i Danmark som var till salu.

Det finns flera uppfödare i amerika och har funnits en i Sverige.

Finns flera i både Norge och Sverige som inte är till salu.
Jag skulle tro att det är troligare att den hette Bok än att den var dubbelgul. Dvs, sannolikheten för att en fjording heter Bok är högre än sannolikheten att den är dubbelgul. Givet att det verkar finnas kanske fem fjordingar i världen som är dubbelgula, max.
 
Jag skulle tro att det är troligare att den hette Bok än att den var dubbelgul. Dvs, sannolikheten för att en fjording heter Bok är högre än sannolikheten att den är dubbelgul. Givet att det verkar finnas kanske fem fjordingar i världen som är dubbelgula, max.
Dom senaste 2 åren har jag blivit erbjuden flera än 5 födda i Norge och resten från Danmark, Holland, Belgien bara för att nämna dom närmaste länderna....

Att det inte blivit någon sån har berott på andra orsaker...

Tyvärr registreras dom inte i korrekt färg i norden pga fördomar mot färgen, samma sak med isabellblackar, som det finns färre av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp