Mest annorlunda hästnamnet du har stött på?

Och jag har jättesvårt för människonamn på hästar! Jag kan riktigt höra konversationen:

"Vad gjorde du igår?"
"Jag red Magnus" :rofl:

Nä, usch, hade jag köpt en häst som hade ett människonamn hade jag definitivt kallat den för nåt annat!

när jag var ung hängde jag på ett ställ där nästan alla hästarna hade människonamn. Hampus, Elin, Åke, Håkan osv. Så gulligt!
 
Det står ikke stutterinavn, men det står et stutterinavn som jeg ikke husket, og så Bøg, så den heter ....Bøg, det er ikke fargen nei. Ligger på fb gruppen for fjordhest salg i danmark
Nej, jag förstod att du menade ”Stuterinamn” Bøg. Garphyttans Bok eller nåt. Men oavsett det så lär det ju vara hästens namn och inte färg Bøg syftar på.
 
På tal om smeknamn istället för det "riktiga" namnet så är jag så tråkig och enfaldig att jag gärna kallar hästen det den heter.

Uppfödaren till min tvååring hade ett smeknamn (en förkortning), på honom, som jag tycker är ful. Jag kallar hästen hela namnet, för det är faktiskt fint. Men uppfödaren använder sig av sitt smeknamn när vi hörs av. Det retar mig lite.

När jag nu bestämt mig för namn på tre uppfödningar själv, så har de fått namn som man kan använda om man vill.

Inget av namnen är besvärligt långa, utan lätt att uttala. Men sedan kanske någon köpare i framtiden har andra preferenser. Då gör ju den som den vill.
 
På tal om smeknamn istället för det "riktiga" namnet så är jag så tråkig och enfaldig att jag gärna kallar hästen det den heter.

Uppfödaren till min tvååring hade ett smeknamn (en förkortning), på honom, som jag tycker är ful. Jag kallar hästen hela namnet, för det är faktiskt fint. Men uppfödaren använder sig av sitt smeknamn när vi hörs av. Det retar mig lite.

När jag nu bestämt mig för namn på tre uppfödningar själv, så har de fått namn som man kan använda om man vill.

Inget av namnen är besvärligt långa, utan lätt att uttala. Men sedan kanske någon köpare i framtiden har andra preferenser. Då gör ju den som den vill.
Min förra häst kom med bara ett smeknamn, inget pass. Så jag döpte hästen till ett "fint" namn, men använde smeknamnet till vardags. Hon är såld och nya ägaren har ett nytt, helt annorlunda smeknamn på hästen. Men för mig kommer hon alltid heta det smeknamn hon hade sina första 8-10 år i livet. :)
 
Kickland
Kanske inte lika spännande eller roligt som en del andra namn här, men shettisen som hette så var känd för att slänga av folk som försökte rida henne genom att sparka. Så namnet var passande på henne, har heller aldrig hört eller sett namnet sedan 90-talet.
 
Jag som är NL-nörd blir alltid glad när vi får nya hästar från Nederländerna till jobbet, med hopp om att de ska ha nåt kul namn. Än så länge har jag haft otur, endast en har haft ett nederländskt namn, men det betyder bara "I rockärmen" fritt översatt :D
Antar att det passar in på annorlunda namn, men hade velat ha något roligare :D
 
Min 8-åring heter Kandahar, hon är trakehner och där ska avkomman ha samma begynnelsebokstav på sitt namn som modern. I detta fallet K. Funderar på om jag ska döpa en ev. avkomman efter min häst till Kabul :angel: för att hålla inslagen linje liksom :D.

Min dam kallas kort och gott Kandi (samma betoning på "a" som i Kandahar), och hon är ur den kända trakehnerstammen "Kassette".

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp