Mest annorlunda hästnamnet du har stött på?

Min 8-åring heter Kandahar, hon är trakehner och där ska avkomman ha samma begynnelsebokstav på sitt namn som modern. I detta fallet K. Funderar på om jag ska döpa en ev. avkomman efter min häst till Kabul :angel: för att hålla inslagen linje liksom :D.

Min dam kallas kort och gott Kandi (samma betoning på "a" som i Kandahar), och hon är ur den kända trakehnerstammen "Kassette".

/Lizzie
För länge sen såg jag i nån startlista en arab som hette Kabul.

Oj! Vad coolt med en Kassette-ättling!! Hur många generationer bak finns hon?
 
Jag som är NL-nörd blir alltid glad när vi får nya hästar från Nederländerna till jobbet, med hopp om att de ska ha nåt kul namn. Än så länge har jag haft otur, endast en har haft ett nederländskt namn, men det betyder bara "I rockärmen" fritt översatt :D
Antar att det passar in på annorlunda namn, men hade velat ha något roligare :D
Vet inte vilken ras du syftar på men KWPN och NRPS har ju överlag ganska tråkiga namn modell 100 bruna valacker som heter Zidane.. Över gränsen i söder är man mycket mer kreativa med namngivningen 😆
 
Att döpa en häst efter luckor i nyföddas kranium känns... obehagligt. Haha, obehagligt kanske egentligen är fel ord men jag gillar i alla fall inte namnet.
Jaha, att man inte gillar det köper jag men fattar inte riktigt obehaget x)
Det kommer ju från ordet för källa på franska & italienska.
Själv gillar jag ordet fontanell - det ligger bra i munnen och låter fint. Vi brukade kalla finns i sjön för finns i fontanellen när jag var yngre med.
 
Jaha, att man inte gillar det köper jag men fattar inte riktigt obehaget x)
Det kommer ju från ordet för källa på franska & italienska.
Själv gillar jag ordet fontanell - det ligger bra i munnen och låter fint. Vi brukade kalla finns i sjön för finns i fontanellen när jag var yngre med.
Ja, men fontanell på svenska är ju den där delen i bebisars huvud där skallbenet inte vuxit ihop ännu så det är vad det betyder för mig. Då blir det konstigt för mig att en häst heter så. 😅 Anledningen till obehaget är nog helt enkelt att jag tycker att fontaneller är rätt obehagliga... haha.
 
Jaha, att man inte gillar det köper jag men fattar inte riktigt obehaget x)
Det kommer ju från ordet för källa på franska & italienska.
Själv gillar jag ordet fontanell - det ligger bra i munnen och låter fint. Vi brukade kalla finns i sjön för finns i fontanellen när jag var yngre med.

Det är ju för att fontanellen på nyfödda ofta upplevs som obehaglig. Jag tycker tycker att det är ett riktigt dåligt namn på en häst att döpa den efter något så ömtåligt som dessutom ger många associationer till nåt obehagligt.
 
Det är ju för att fontanellen på nyfödda ofta upplevs som obehaglig. Jag tycker tycker att det är ett riktigt dåligt namn på en häst att döpa den efter något så ömtåligt som dessutom ger många associationer till nåt obehagligt.
Ser fortfarande inte det obehagliga i fontanell, varken ordet eller vad det är.
Tramsigt att inte kunna döpa en häst till det, det är ju inte något stötande
 
Ser fortfarande inte det obehagliga i fontanell, varken ordet eller vad det är.
Tramsigt att inte kunna döpa en häst till det, det är ju inte något stötande

Det är klart man kan. Men det är ju också så att folk kan uppleva ordet fontanell som obehagligt. Hade jag köpt en häst som heter så hade jag definitivt kallat den för något annat!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp