Mest annorlunda hästnamnet du har stött på?

Favorithästen på ridskolan är polsk import och heter Barka. Ser väl helt ok ut på svenska, men funderar lite över hur de tänkt om hon nu är döpt på polska...Google translate upplyser nämligen om att "barka" betyder "pråm" på polska. Inte så smickrande. Hennes stamtavla har dessutom den lilla egenheten att pappa är känd och mamma okänd.
 
Några av mina passhästar waaaay back hette
Fuxanhuxflux
Living in a box
Bäck Nobel (född på gården "Bäck" samma år som Mack Lobell vann Elitloppet för andra gången).
Han var bror med Lill Kämpa undan Kämpa Best, undan Kämpa
Lill Kämpas första föl hette Grymgerd

Sen är jag väldigt förtjust i Deweycheatumnhowe
 
jag håller med.

Jag håller med om att namnet blir lite "udda" om man översätter orden rakt av
Kan det finnas 2 hingstar med det namnet? Annars har nog kryssen trillat bort.
I och för sig förstår jag innebörden av ordet/namnet. Tyckte det var ett intressant namn på en häst.
Hur många hingstar det finns med det namnet vet jag inte.
 
Några av mina passhästar waaaay back hette
Fuxanhuxflux
Living in a box
Bäck Nobel (född på gården "Bäck" samma år som Mack Lobell vann Elitloppet för andra gången).
Han var bror med Lill Kämpa undan Kämpa Best, undan Kämpa
Lill Kämpas första föl hette Grymgerd

Sen är jag väldigt förtjust i Deweycheatumnhowe


Vad var det för fel på Bäck Nobel? Sista ägaren på honom.
Då är väl DeeDoo mer udda.
 
Jättesöt! :love:

En annan favorit är när de två norska travhästarna Ramtamtaramtata och Arararavara möttes på banan; referenten borde ha fått en löneförhöjning. :D

klassiker.. Patrik Skoglund var ref i detta loppet, skötte sig exemplariskt :D

Sen megaklassikern: Dowecheatemandhow (do we cheat them and how)

Fux Deluxe är gulligt...
 

Bifogade filer

  • Skärmavbild 2018-05-14 kl. 23.20.24.png
    Skärmavbild 2018-05-14 kl. 23.20.24.png
    341,5 KB · Visningar: 65
Senast ändrad:
Favorithästen på ridskolan är polsk import och heter Barka. Ser väl helt ok ut på svenska, men funderar lite över hur de tänkt om hon nu är döpt på polska...Google translate upplyser nämligen om att "barka" betyder "pråm" på polska. Inte så smickrande. Hennes stamtavla har dessutom den lilla egenheten att pappa är känd och mamma okänd.

Jag har fått veta av en vän att betydelsen av polska hästnamn inte är så kinkig så länge det låter bra och passar in i namngivningen (de får ofta namn efter mammans första bokstav). En av hennes hästar heter i översättning "salladsskål" :D men vet man inte vad det betyder på polska låter det väldigt vackert.
 
klassiker.. Patrik Skoglund var ref i detta loppet, skötte sig exemplariskt :D

Sen megaklassikern: Dowecheatemandhow (do we cheat them and how)

Fux Deluxe är gulligt...

Just ja, jag följde ju Hambletonian via ATG det året Deweycheatunnhowe vann! Det namnet blir ju enklare att säga snabbt när man brutit ned det som du gjorde inom parenteserna. Shesells Seashells tungvrickar jag ofta på. :rofl:
 
Jag har fått veta av en vän att betydelsen av polska hästnamn inte är så kinkig så länge det låter bra och passar in i namngivningen (de får ofta namn efter mammans första bokstav). En av hennes hästar heter i översättning "salladsskål" :D men vet man inte vad det betyder på polska låter det väldigt vackert.

Hah, ja, det förklarar ju saken. Vet inte om det stämmer med mammans första bokstav eftersom hon ju inte finns i några register, men pappan heter Barglów så där stämmer det ju.
 
Vad var det för fel på Bäck Nobel? Sista ägaren på honom.
Då är väl DeeDoo mer udda.
Det är inget "fel" på Bäck Nobel. Men då det är en nära vän (fd anhörig) som fött upp honom och jag därför vet historien tycker jag det är lite udda och kul. Tråden handlar ju om "annorlunda" namn inte fula namn.

Mitt ex och jag hade honom fram till han var fem år då han togs över av en av mina närmsta vänner så jag känner honom väl :) Jag är uppfödare och ägare till hans systerson och jag hade hand om Lill Kämpa så jag är djupt insyltad i den hästfamiljen. :D
 
Hah, ja, det förklarar ju saken. Vet inte om det stämmer med mammans första bokstav eftersom hon ju inte finns i några register, men pappan heter Barglów så där stämmer det ju.

Red på två ridskolor på 60-talet där 2 polska hästar hette Frys och Kylskåp, på polska alltså...
Dom döptes om till Niklas och Nicke....
Tur dom inte stod på samma ställe då Niklas kallades för Nicke 😉🤗💖💝🦄
 
Red på två ridskolor på 60-talet där 2 polska hästar hette Frys och Kylskåp, på polska alltså...
Dom döptes om till Niklas och Nicke....
Tur dom inte stod på samma ställe då Niklas kallades för Nicke 😉🤗💖💝🦄

Jag ser framför mig polska uppfödare som tänker "jaha, vad ska vi döpa den här till?" och sen slänger en blick runt köket för att se vilka husgeråd som inte fått namnge föl ännu. ;)
 
En ponny som jag brukar se i startlistorna i Skåne är Mormors Gummicitron :D

Det finns faktiskt en kul och fin historia kring det namnet :)

Gumman, ett väldigt fint russ-sto, ägdes av ett äldre par. Hos dem fick hon 18 föl varav nästan alla döptes till något som relaterades till hennes namn. Ett av dem fölen var Gumantika. När åldern börjades ta ut sin rätt och det blev jobbigt med hästarna köpte Malin som har Mormors Stuteri Gumantika, och ville följa det äldre parets tradition att döpa så det syftade till mammans namn. Gumman-relaterade var lite uttömda, så hon tog de tre första bokstäverna Gum, alla hennes föl födda hos Malin heter något med Gummi följt av en alfabetisk ordning på nästa ord. Gummiankan, Mormors Gummiboll, Mormors Gummicitron, Mormors Gummielof, Mormors Gummiflicka, Mormors Gummigasen, Mormors Gummihopp och Mormors Gummiinge.

Igår föddes ett nytt litet föl, så det är dags för Mormors Gummij..... Några namnförslag? :)
 
Det finns faktiskt en kul och fin historia kring det namnet :)

Gumman, ett väldigt fint russ-sto, ägdes av ett äldre par. Hos dem fick hon 18 föl varav nästan alla döptes till något som relaterades till hennes namn. Ett av dem fölen var Gumantika. När åldern börjades ta ut sin rätt och det blev jobbigt med hästarna köpte Malin som har Mormors Stuteri Gumantika, och ville följa det äldre parets tradition att döpa så det syftade till mammans namn. Gumman-relaterade var lite uttömda, så hon tog de tre första bokstäverna Gum, alla hennes föl födda hos Malin heter något med Gummi följt av en alfabetisk ordning på nästa ord. Gummiankan, Mormors Gummiboll, Mormors Gummicitron, Mormors Gummielof, Mormors Gummiflicka, Mormors Gummigasen, Mormors Gummihopp och Mormors Gummiinge.

Igår föddes ett nytt litet föl, så det är dags för Mormors Gummij..... Några namnförslag? :)
Så himla gullig historia! :)
Jackpott, Jack, Jaguar, Jasmin, Jazz, Jox, Jubel - tänkte jag på :)
 
Det finns faktiskt en kul och fin historia kring det namnet :)

Gumman, ett väldigt fint russ-sto, ägdes av ett äldre par. Hos dem fick hon 18 föl varav nästan alla döptes till något som relaterades till hennes namn. Ett av dem fölen var Gumantika. När åldern börjades ta ut sin rätt och det blev jobbigt med hästarna köpte Malin som har Mormors Stuteri Gumantika, och ville följa det äldre parets tradition att döpa så det syftade till mammans namn. Gumman-relaterade var lite uttömda, så hon tog de tre första bokstäverna Gum, alla hennes föl födda hos Malin heter något med Gummi följt av en alfabetisk ordning på nästa ord. Gummiankan, Mormors Gummiboll, Mormors Gummicitron, Mormors Gummielof, Mormors Gummiflicka, Mormors Gummigasen, Mormors Gummihopp och Mormors Gummiinge.

Igår föddes ett nytt litet föl, så det är dags för Mormors Gummij..... Några namnförslag? :)

Så himla kul! Jag tycker Mormors Gummijuice låter gulligt. Fråga inte var min hjärna fick det det ifrån :cautious:
 
Det finns faktiskt en kul och fin historia kring det namnet :)

Gumman, ett väldigt fint russ-sto, ägdes av ett äldre par. Hos dem fick hon 18 föl varav nästan alla döptes till något som relaterades till hennes namn. Ett av dem fölen var Gumantika. När åldern börjades ta ut sin rätt och det blev jobbigt med hästarna köpte Malin som har Mormors Stuteri Gumantika, och ville följa det äldre parets tradition att döpa så det syftade till mammans namn. Gumman-relaterade var lite uttömda, så hon tog de tre första bokstäverna Gum, alla hennes föl födda hos Malin heter något med Gummi följt av en alfabetisk ordning på nästa ord. Gummiankan, Mormors Gummiboll, Mormors Gummicitron, Mormors Gummielof, Mormors Gummiflicka, Mormors Gummigasen, Mormors Gummihopp och Mormors Gummiinge.

Igår föddes ett nytt litet föl, så det är dags för Mormors Gummij..... Några namnförslag? :)

Gummijöns
Gummijeans
Gummijunker
Gummijuju (synonym: svartkonst)
Gummijurta
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp