Mest annorlunda hästnamnet du har stött på?

Det finns faktiskt en kul och fin historia kring det namnet :)

Gumman, ett väldigt fint russ-sto, ägdes av ett äldre par. Hos dem fick hon 18 föl varav nästan alla döptes till något som relaterades till hennes namn. Ett av dem fölen var Gumantika. När åldern börjades ta ut sin rätt och det blev jobbigt med hästarna köpte Malin som har Mormors Stuteri Gumantika, och ville följa det äldre parets tradition att döpa så det syftade till mammans namn. Gumman-relaterade var lite uttömda, så hon tog de tre första bokstäverna Gum, alla hennes föl födda hos Malin heter något med Gummi följt av en alfabetisk ordning på nästa ord. Gummiankan, Mormors Gummiboll, Mormors Gummicitron, Mormors Gummielof, Mormors Gummiflicka, Mormors Gummigasen, Mormors Gummihopp och Mormors Gummiinge.

Igår föddes ett nytt litet föl, så det är dags för Mormors Gummij..... Några namnförslag? :)

Men åh, underbar historia ju! Skrattar alltid lite när jag ser den i startlistorna, blir ännu bättre med lite bakgrund på namnet ju 😍
 
Hon som fött upp vår häst har fö en häst som heter Fennikel vilket är fänkål på danska 😂
Det året var det kryddor som namn och hon döper alltid fölet på stoets första bokstav. Till de andra kom vi på Oregano, Cayenne, Pfefferoni etc men på F stod vi handfallna.
Det enda vi kom på var Fänkål/Fennikel och det slutade med att han fick heta det 😅🤣
 
Idomin (ett russ tror jag).
Czseladnik (osäker på stavningen :angel: Polsk import).
Hoppsan och Ojsan var två ponnyer som kom samtidigt till ridskolan jag hängde på.
 
För många år sedan (långt innan passens tid) så köpte ridskolan 2 häst som nyss importerats, inga namn eller papper på dom hästarna så det blev No name och X-tra. Har för mig att no name bytte namn till Dixi efter ett tag.
 
Hon som fött upp vår häst har fö en häst som heter Fennikel vilket är fänkål på danska 😂
Det året var det kryddor som namn och hon döper alltid fölet på stoets första bokstav. Till de andra kom vi på Oregano, Cayenne, Pfefferoni etc men på F stod vi handfallna.
Det enda vi kom på var Fänkål/Fennikel och det slutade med att han fick heta det 😅🤣

Offtopic men Fennikel har jag provridit. Han gick under sitt riktiga namn. :D

En gång provred jag även en islandshäst som hette Hnallur. Inget speciellt konstigt med det förutom att det betyder träsko! Så gulligt. :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp