Mest dragbil för minst peng (inköp & drift)?

Dacia Duster har varit perfekt för mig. Inga specialeffekter, men billig, fyrhjulsdrift, rätt bränslesnål (diesel) och drar 1500 kg i alla väglag.
 
Jag har också en Golf, en sportkombi med fyrhjulsdrift och den stora dieselmotorn. Jag tycker den drar riktigt bra! har iofs bara dragit en häst med den men det drar den lätt.
Får dra 2000 kg med B96 och (tror jag) 1400 kg med b-kort.
 
För att vara en så liten bil drar den bra. Tycker den drar bättre än min gamla Subaru men är ju förstås inte lika bra som en större och starkare bil.
Den drar också bättre än min Honda CRV som fick dra liknande.
Okej tack!
Funderar ju på en Golf Alltrack själv och då är det bra att höra andras erfarenheter :)
Jag vill helst inte behöva byta till någon stor bil men vill heller inte typ fastna i uppförsbackar för att bilen inte orkar 😅
 
Okej tack!
Funderar ju på en Golf Alltrack själv och då är det bra att höra andras erfarenheter :)
Jag vill helst inte behöva byta till någon stor bil men vill heller inte typ fastna i uppförsbackar för att bilen inte orkar 😅

Jag och mannen valde mellan golf Alltrack och Skoda superb, valet föll på en Skoda. Kändes stabilare att dra med, kostade ungefär lika mycket för en 2-3 år gammal bil och fick betydligt mer plats både i kupe och bagage. Är supernöjd med köpet!
 
Jag och mannen valde mellan golf Alltrack och Skoda superb, valet föll på en Skoda. Kändes stabilare att dra med, kostade ungefär lika mycket för en 2-3 år gammal bil och fick betydligt mer plats både i kupe och bagage. Är supernöjd med köpet!
Okej!
Jag tycker det är jobbigt nog att gå ifrån Volvo till VW, Skoda känns som ett rejält nedbyte i kvalitet. Säkert helt ologiskt men men :angel:
 
Okej!
Jag tycker det är jobbigt nog att gå ifrån Volvo till VW, Skoda känns som ett rejält nedbyte i kvalitet. Säkert helt ologiskt men men :angel:
Jag har Skoda nu, och har haft VW och Volvo innan (vi har taxirörelse så många bilar har passerat i familjen). Skoda är inget nedköp, är man ute efter mycket bil för pengarna är det verkligen bättre än VW. De har mest stått på verkstaden, alla 4 vi haft. Skoda har vi haft 14 st typ och de allra flesta har varit toppen. Jag gillade Volvo också, men det var mycket pengar i förhållande till Skodorna.
 
Jag har Skoda nu, och har haft VW och Volvo innan (vi har taxirörelse så många bilar har passerat i familjen). Skoda är inget nedköp, är man ute efter mycket bil för pengarna är det verkligen bättre än VW. De har mest stått på verkstaden, alla 4 vi haft. Skoda har vi haft 14 st typ och de allra flesta har varit toppen. Jag gillade Volvo också, men det var mycket pengar i förhållande till Skodorna.
Ja alltså jag förstår att Skoda förmodligen är jättebra bilar, jag är bara mindre glad i att byta bilmärke överhuvudtaget och då har jag fått för mig att VW skulle kunna vara en kompromiss. Mest för att många i min omgivning kör VW och är nöjda :)
Hade helst fortsatt med Volvo men VW är lite billigare, främst eftersom utrustning osv är inpaketerat medans det för Volvo blir tillägg.
 
Ja alltså jag förstår att Skoda förmodligen är jättebra bilar, jag är bara mindre glad i att byta bilmärke överhuvudtaget och då har jag fått för mig att VW skulle kunna vara en kompromiss. Mest för att många i min omgivning kör VW och är nöjda :)
Hade helst fortsatt med Volvo men VW är lite billigare, främst eftersom utrustning osv är inpaketerat medans det för Volvo blir tillägg.
Jag förstår att det kan "kännas" så, precis som jag inte vill köpa en fransk bil. Men det kan vara värt att provköra tycker jag. Det är samma "platta" och mycket gemensamt som VW och Audi, men som rubriken säger, mer bil för pengarna.
 
Okej!
Jag tycker det är jobbigt nog att gå ifrån Volvo till VW, Skoda känns som ett rejält nedbyte i kvalitet. Säkert helt ologiskt men men :angel:

När vi började titta efter ny bil deklarerade min man högt och ljudligt att han never ever skulle ha en röd bil, eller en Skoda.
Det är vad vi har på uppfarten idag 😂

Hade liksom du inte något sug efter en Skoda, de har ju genom åren inte haft så gott rykte men bilen levererar verkligen över förväntan!
 
Jag älskar min passat 4WD 2.0 diesel. Den bara går och går och tuggar sig igenom leråkrar (sambon "lekte" med den häromdagen och körde i 2 dm lera). Fyrhjulsdriften la dock ner på den i vintras och då kom vi "ingenstans", så här blir det aldrig nåt annat än 4WD.
 
Okej!
Jag tycker det är jobbigt nog att gå ifrån Volvo till VW, Skoda känns som ett rejält nedbyte i kvalitet. Säkert helt ologiskt men men :angel:

Den största skillnaden är egentligen i finishen... Skoda är liksom budget rakt av. Med det sagt, det är inte en dålig bil och man får mycket för pengarna. Allt beror ju på om man är beredd att betala för det där lilla extra som inte gör så mycket vad gäller användbarheten. Jag upplevde Skoda som något mer högljudd i kupén, det var väl största skillnaden. Det bekymrade inte mig särskilt, jag är van att köra en gammal skrammel-King Cab när jag jobbar :laugh:
 
Den största skillnaden är egentligen i finishen... Skoda är liksom budget rakt av. Med det sagt, det är inte en dålig bil och man får mycket för pengarna. Allt beror ju på om man är beredd att betala för det där lilla extra som inte gör så mycket vad gäller användbarheten. Jag upplevde Skoda som något mer högljudd i kupén, det var väl största skillnaden. Det bekymrade inte mig särskilt, jag är van att köra en gammal skrammel-King Cab när jag jobbar :laugh:
Jag behöver inte ha någon lyxbil men jag vill ha viss komfort när jag kör bil. Kollade på andra märken vid förra bilbytet men landade ändå tillbaka på volvo..
Så någon budgetbil är inte aktuellt även om användbarheten är motsvarande. Däremot behöver det inte vara lyx och flådigt utan good enough räcker.
 
Jag behöver inte ha någon lyxbil men jag vill ha viss komfort när jag kör bil. Kollade på andra märken vid förra bilbytet men landade ändå tillbaka på volvo..
Så någon budgetbil är inte aktuellt även om användbarheten är motsvarande. Däremot behöver det inte vara lyx och flådigt utan good enough räcker.

Jag förstår dig... det är skillnad på Skoda och VW även om den förstnämnda har blivit mycket bättre. Skoda är en bra bil men inte en fantastisk bil.
 
Jag förstår dig... det är skillnad på Skoda och VW även om den förstnämnda har blivit mycket bättre. Skoda är en bra bil men inte en fantastisk bil.
Jag är ju egentligen tveksam även till VW. Har tidigare testat men valt bort, och vi har VW Polo på jobbet som jag tycker är riktigt trista att köra. Har dock kompisar som är nöjda med nyare passat och nyare golfvarianter så jag tänker att det är värt att provköra iaf!

Får se, kanske blir en volvo igen iaf i slutändan 😆
 
Jag är ju egentligen tveksam även till VW. Har tidigare testat men valt bort, och vi har VW Polo på jobbet som jag tycker är riktigt trista att köra. Har dock kompisar som är nöjda med nyare passat och nyare golfvarianter så jag tänker att det är värt att provköra iaf!

Får se, kanske blir en volvo igen iaf i slutändan 😆

Polo är typ djävulens påfund och går inte att jämföra med tex en Passat! :rofl:

Jag är nöjd med min Volvo men skulle absolut kunna tänka mig en Passat eller Golf-kombi just för att de är lite billigare (har en gammal V40 nu som rullar på riktigt bra utan "sjukdomar").

Vill man ha kul ska man ha en Audi med för mycket motor :angel:
 
Polo är typ djävulens påfund och går inte att jämföra med tex en Passat! :rofl:

Jag är nöjd med min Volvo men skulle absolut kunna tänka mig en Passat eller Golf-kombi just för att de är lite billigare (har en gammal V40 nu som rullar på riktigt bra utan "sjukdomar").

Vill man ha kul ska man ha en Audi med för mycket motor :angel:
Ja Polo är någon slags förstorad leksaksbil 😆

Jag ska nog testköra en Golf med fyrhjulsdrift. Hoppas på den! Vill ha en så liten och snål bil som möjligt men som ändå drar bra.
Helst hade jag velat ha en ny v40 men de får nog aldrig dra mer än 1500 kg och säljs dessutom inte längre..
 
Ja Polo är någon slags förstorad leksaksbil 😆

Jag ska nog testköra en Golf med fyrhjulsdrift. Hoppas på den! Vill ha en så liten och snål bil som möjligt men som ändå drar bra.
Helst hade jag velat ha en ny v40 men de får nog aldrig dra mer än 1500 kg och säljs dessutom inte längre..

V40 är jättetrevlig men lite för klen som dragbil tycker jag. Jag köpte den främst för att jag måste kunna ha ordentlig last och att jag inte vill ha en för lätt bil eftersom jag åker på riktigt vinterväglag så mycket.
 
Ja Polo är någon slags förstorad leksaksbil 😆

Jag ska nog testköra en Golf med fyrhjulsdrift. Hoppas på den! Vill ha en så liten och snål bil som möjligt men som ändå drar bra.
Helst hade jag velat ha en ny v40 men de får nog aldrig dra mer än 1500 kg och säljs dessutom inte längre..
Tycker du V60 är för stor? Annars är det en trevlig bil.
 

Liknande trådar

L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 294
Hundhälsa Skrället är en skrutthund igen 💔 Vi har varit och lämnat urinprov igår där dom ska kika efter tecken på Addisons och Cushings. Togs även...
Svar
7
· Visningar
815
Senast: Kratus
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 496
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 638
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp