Mest dragbil för minst peng (inköp & drift)?

V40 är jättetrevlig men lite för klen som dragbil tycker jag. Jag köpte den främst för att jag måste kunna ha ordentlig last och att jag inte vill ha en för lätt bil eftersom jag åker på riktigt vinterväglag så mycket.
Ja jag köpte den inte som dragbil, min har inte ens dragkrok som jag har idag. Men den finns ju med fyrhjulsdrift så med tillräckligt stor motor tror jag det hade funkat jättebra. Men jag tycker max 1500 kg i dragvikt blir för lite.
 
Golf Alltrack, världens bästa bil. 2000 kg på B96.1400 nåntin på B.
Stark som attan till sin storlek (som en vanlig combi). Har annars haft Subaru. Bra bil men Golfen känns mycket mer gedigen och lyxigare. Mindre, drar mindre bränsle och enklare att parkera, för att dra några plus.
Min gamla Honda var bra, dock seg, och dessutom det gammal ;)

Golfen drar treaxlad 3500 kg kärra (mannen har BE och kör på bruttovikt 2000 kg) med 2 stora kossor i med lätthet.
 
Vi kör v70 idag och har bara b-kort som vi inte får dra vår släpvagn med, funderar på att byta bil för det vore ju trevligt att få dra lagligt. Vill ha en 4-hjulsdriven automat, helst en kombi så någon hund kan följa med om det behövs. Kanske Golfen är något att kika på då?! Behöver få dra 1300 kg på B-kort då. :)
 
Ja jag köpte den inte som dragbil, min har inte ens dragkrok som jag har idag. Men den finns ju med fyrhjulsdrift så med tillräckligt stor motor tror jag det hade funkat jättebra. Men jag tycker max 1500 kg i dragvikt blir för lite.
Jag svarar mig själv i den här tråden. Jag valde till slut att behålla min v40 CC D3 och monterade dit en dragkrok. Den klarar jobbet över förväntan! Märks såklart att bilen är liten men det har hittills aldrig känts klent.
Drakvikten är ju den stora begränsningen när man som jag har en stor häst, men jag köpte en enhästarstrailer nu för att komma ner tillräckligt i tjänstevikt 👍
Blev mycket bättre för min plånbok än att byta bil😜
 
Bmw x1 får dra 2000. Gör jobbet med två hästar i släpet, kul att köra, driftsäker, går att hitta till vettigt pris begagnad, tycker inte alls att den är särskilt dyr eller särskilt törstig. 4wd.
 
Är du fortfarande nöjd med den? Och är det en bensin eller diesel?
Jag har just köpt en 2013 passat alltrack. Har inte dragit med den än men hade en vanlig 4-hjulsdriven passat innan denna och den drog riktigt bra. Kollade och de har eliminerat vissa av rostkällorna som jag hade problem med på min -08. Tyvärr är ju dock modellen känd för rostproblem men hoppas som sagt att det är mycket bättre nu än förut.
 
Hej
Funderar på att byta bil till en bra dragbil för B-körkort. Idag får vi dra 1500 kg med vår bil och B-körkort vilket är ganska begränsande när man ska dra häst och hyra/köpa släp. Tips på bra dragbil som får dra mer än 1500 med B-körkort?? I en vettig prisklass....
 
Hej
Funderar på att byta bil till en bra dragbil för B-körkort. Idag får vi dra 1500 kg med vår bil och B-körkort vilket är ganska begränsande när man ska dra häst och hyra/köpa släp. Tips på bra dragbil som får dra mer än 1500 med B-körkort?? I en vettig prisklass....
Oj, 1500 på b-kort är väldigt högt. De flesta bilar jag sett brukar ta runt 1300. Det bästa alternativet är nog att hitta en stark, bra dragbil och ta ett bättre körkort...
 
Hej
Funderar på att byta bil till en bra dragbil för B-körkort. Idag får vi dra 1500 kg med vår bil och B-körkort vilket är ganska begränsande när man ska dra häst och hyra/köpa släp. Tips på bra dragbil som får dra mer än 1500 med B-körkort?? I en vettig prisklass....
Du hittar nog väldigt få (bra) dragbilar som får dra så mycket mer än 1500 kg på B-kort. Min gamla Subaru Forrester fick dra 1590 tror jag, vilket den var ganska outstanding med på B-kort. Men så var typ allt gjort av rackig plast också typ... :D Riktigt bra dragbil dock, om än Oerhört törstig.
 
Hej
Funderar på att byta bil till en bra dragbil för B-körkort. Idag får vi dra 1500 kg med vår bil och B-körkort vilket är ganska begränsande när man ska dra häst och hyra/köpa släp. Tips på bra dragbil som får dra mer än 1500 med B-körkort?? I en vettig prisklass....
Jag håller med @MiniLi men på sidan https://www.dragbilarna.se/b/1800kg/ så finns det ett fåtal bilar. Vad som menas med vettig prisklass har jag ingen aning om.
 
När jag kollade för några år sen var det typ volvo v50 och Skoda Yeti som fick dra 1500 på b-kort. Ingen av de modellerna tillverkas numera..
 
När jag kollade för några år sen var det typ volvo v50 och Skoda Yeti som fick dra 1500 på b-kort. Ingen av de modellerna tillverkas numera..

De Yeti jag kollat har legat på 1400 alt. 1425 kg. Rätt retligt om en har 1500 kgs släp. Hittade någon som fick dra 1565 kg på b, men då var bilen begränsad till 1300 kg på kroken :(
 
Min Golf får dra 1540 på B. Mycket högre än så är nog svårt att hitta om du bara har B-kort.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
Hundhälsa Skrället är en skrutthund igen 💔 Vi har varit och lämnat urinprov igår där dom ska kika efter tecken på Addisons och Cushings. Togs även...
Svar
7
· Visningar
787
Senast: Kratus
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 445
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp