Mest dragbil för minst peng (inköp & drift)?

Frågan i sig är ju ganska komplex, prisklass, diesel eller bensin, hur mycket körs bilen per år, hur mycket väger hästen, hur är vägarna kring stallet osv osv.

Personligen ska jag precis byta bil och jag lutar åt en -17 BMW 520 xd.

Vi har haft en för 3 år sedan och den drog 0,5 l blandad körning och var väldigt stabil att köra både till vardags och med släp. Skatt 1831 kr och drar 2000 kg.
 
Jag behöver byta bil och funderar på en Golf Alltrack. Rätt så liten och snål men med fyrhjulsdrift och tror de får dra uppåt 2000 kg.
Vill egentligen fortsätta med Volvo men VW är lite billigare..
Jag har en passat nu, och är väldigt nöjd men behöver inte så stor och den har inte 4WD
 
Frågan i sig är ju ganska komplex, prisklass, diesel eller bensin, hur mycket körs bilen per år, hur mycket väger hästen, hur är vägarna kring stallet osv osv.

Personligen ska jag precis byta bil och jag lutar åt en -17 BMW 520 xd.

Vi har haft en för 3 år sedan och den drog 0,5 l blandad körning och var väldigt stabil att köra både till vardags och med släp. Skatt 1831 kr och drar 2000 kg.
Låter som den tillhör en övre prisklass?
 
Min Golf får dra 1520 på B och 2270 på utökat. Har dragit en häst med den och då är den helt ok att dra med. Årsskatt 1520 och då är det en diesel.
 
Du skrev att den var ”helt ok” med en häst. Blir det för klent eller på vilket sätt känns den bara ”ok”? 😊
För att vara en så liten bil drar den bra. Tycker den drar bättre än min gamla Subaru men är ju förstås inte lika bra som en större och starkare bil.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 241
Hundhälsa Skrället är en skrutthund igen 💔 Vi har varit och lämnat urinprov igår där dom ska kika efter tecken på Addisons och Cushings. Togs även...
Svar
7
· Visningar
787
Senast: Kratus
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp