Mest energisnåla typen av lampor

Ainon

Trådstartare
Det är ju bra med energisnåla lampor både för plånboken men främst för miljön.

Men vilken sort lampor är mest energisnålt?

Att lågenergilampor är bättre än vanliga glödlampor har jag förstått. Men finns det bättre och sämre lågenergilampor?
Och vad med alla dessa andra sorts lampor såsom halogen, lysrör, led mf?
 
Sv: Mest energisnåla typen av lampor

lysdioder.

personligen så har jag den högst kontroversiella uppfattningen att jag hatar lågenergilampor. jag klarar bara inte med ljuset de producerar. härhemma är det väldigt få lampor, en ljusslang under sängen för rumsbelysning, utöver det halogenspotlights och vanliga frostade glödlampor i taket. fast den är å andra sidan aldrig tänd så det kvittar.
 
Sv: Mest energisnåla typen av lampor

LED-dioder är ju energieffektivast av alla vad jag vet.

Vi har bytt ut alla hemmets lampor till lågenergi och sparar förvånansvärt mycket på elräkningen! :idea:
 
Sv: Mest energisnåla typen av lampor

*kapar tråd minilite*

Jag tänkte vara ekonomisk och skaffa lågenergi till min takspot vid djurhörnan som står på dygnet runt ibland.
Dock har jag dimmer, fungerar det att använda trots det?
Jag vill ha så bra ljus som möjligt då det är skönt att ha då man rengör eller kollar djuren.

Just nu har jag:
78765_PE201530_S3.jpg
 
Sv: Mest energisnåla typen av lampor

Vanliga lågenergilampor fungerar inte med dimmer tyvärr, varken lysrörs- eller diodvarianten. Det finns dimbara lågenergilampor som man kan använda till vanlig glödljusdimmer men de är rätt svåra att hitta och ganska ordentligt dyra. Det verkar dock ha hänt en del på modellfronten sedan senast jag letade, för nu hittade jag dimbara lågenergilampor i GU10-modell till min sovrumslampa! :laugh: Har inte hittat några i spot-modell än men det borde ju finnas tycker man.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Hemmet Har LED-lampor i taket, 3 x 250 lumen. Minns inte hur varmt ljus men det stod iaf varmt. Lampskärmen är frostad. Jag tycker ljuset är...
Svar
14
· Visningar
914
Senast: vilde
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 276
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp