Mest korkade frågan någonsin?

F

fia_mstd

Men jag måste fråga i alla fall... Alltså jag har mest ridit på ridskola, och när jag ridit privathästar och mockat, så har hästarna stått på halm. Nu rider jag en häst som står på torv, och hur 17 mockar man egentligen? Jag tror iofs att det blir rätt ok som jag gör; jag tar bort all synlig skit, och gör en ränna lägst bak och en längst fram i boxen. Och försöker hitta om han kissat nånstans. Men nu känns det som om de börjat göra en bädd i mitten, och då skall man väl inte rivaför mycket i den eller? Enklaste vore väl att fråga egentligen, men jag känner mig så himla spånig! :o
 
Det är bara att fråga om det är bädd eller inte. Är det bädd så är det ju bara pluttarna som ska bort. Om inte så gör du ju helt rätt redan. Hur sjutton ska man veta om det är bädd.
Vissa hästar stampar till torven under en natt så det ser ut som om den legat där flera veckor.

fråga hellre än att förstöra bädden- det blir så jobbigt att fixa till den.
 
Tack snälla! Då är det inte jag som är dum då kanske? *ler* Ska fråga ihelgen hur det är, för torven ÄR så himla ihoppackad! Men, som sagt, det kan ju vara så att han håller på och trampar och har sig... Nu känns det bättre! :D

:bow: :bow: :bow:
 
Det låter som om du gör rätt. Min häst ställde jag också på torv först, men jag var klantig nog att inte kolla vad han stått på tidigare. Han åt upp massor av torv första natten! Tänkte bara förklara "riskerna" med torven. ;)
 
"Rännorna" är helt onödiga, och dessutom kan det vara farligt för hästen. Lägger sig hästen och rullar intill en ränna kan det vara tillräckligt för att den inte ska komma upp. Dessutom blir det ju mindre torv i boxen än vad som behövs.
 
Torv packar sig ordentligt över en natt. Jag vänder på all torv i min box och slår sönder torvkockorna som har bildats. Tar ut allt bajs och allt kiss, vilket är mycket lättare att hitta om man vänder på torven. Dessutom har jag ett 15-20 cm tjockt torvlager så att hästen inte ska få skavsår när hon ligger ner.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 665
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 036
Senast: sorbifolia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 030
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 480
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp