Mest prisvärda proteintillskottet?

Cherarriduracell

Trådstartare
Vilket proteintillskott är mest prisvärt?

Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena kraftfoderkostnader.
Väljer jag lucern behöver jag fodra med minst 3 kg, förutom det opraktiska med hur skrymmande 1 kg lucernpellets blir blötlagt fryser skiten nu på vintern, då foderburkarna inte står isolerat eller uppvärmt. 3 kg lucern kostar mig än mer än motsvarande proteinmängd ur kraffts sortiment, ca 21 kr/dag Desutom blir ca/p-kvoten helt ur balans.

Ger jag 1,8 kg krafft groov 150 eller 2,4 kg krafft groov 125 verkar de flesta behov täckas och kvoter vara ok utifrån mina beräkningar.

Hösilaget ligger på 6,6 MJ och 24 g smrp/kg foder. Med dessa siffror lyckas jag inte fodra med mer än 12 kg hösilage, ger jag mer än så blir det "omöjligt" att hitta ett tillskottsfoder som bara får upp proteinet utan att skjuta iväg energin i höjden.

Hästens behov är ca 90 MJ och 540 g smrp. Jag har ringt runt som en galning till olika återförsäljare och foderproducenter i området, det verkar rätt hopplöst att få tag i potatisprotein, som annars skulle ha räddat upp situationen helt ok.

Vilka proteinfodermedel ligger generellt lågt i pris? Jag behöver ju tillsätta ca 250-300 g smrp per dag, så det måste ju vara något fodermedel man kan fodra ett swb med sådana mängder av utan att sätta magen ur balans. Går det att komma lägre i foderkostnad per dag eller ska jag fortsätta med de sorter som passar helt ok men gräver hål i plånboken?
 
Jag har ringt runt som en galning till olika återförsäljare och foderproducenter i området, det verkar rätt hopplöst att få tag i potatisprotein, som annars skulle ha räddat upp situationen helt ok.

Knacka på hos närmsta grisbonde och fråga om de fodrar med potatisprotein och kan avvara? Annars går det utmärkt att köpa direkt från leverantören, men man måste ofta ta hel pall och får betala frakt.
 
Och du kan inte få ett annat grovfoder? Det är tyvärr baksidan av att ha ett grovfoder med låga värden av smrp.
 
Kan inte Kvarnbyfoder/Vilomix skicka potatisprotein till dig? Eller till en ÅF i närheten?
min närmaste åf ligger 4 mil bort och är fantastiskt strulig. Har kontaktat dem och de skulle återkomma med prisuppgift, och går sedan inte att få tag på.

en annan foderhandlare på samma ort som jag säljer i första hand till lantbrukare osv, men har aldrig hört talas om potatisprotein och på fråga/förklaring svarar de att de inte kan få tag på det heller.


Knacka på hos närmsta grisbonde och fråga om de fodrar med potatisprotein och kan avvara? Annars går det utmärkt att köpa direkt från leverantören, men man måste ofta ta hel pall och får betala frakt.
Bor mig veterligen i ko-område, har inte sett några grisar någonstans, antagligen därför lokala foderhandlaren inte är så uppdaterad på grisfoderområdet? Men nu när du säger det så borde de ju i alla fall känna till grisbönder i området. Ska kolla, tack!

Hur mycket är det på en hel pall? Det känns som en livstidsförbrukning?
Borde i och för sig om inte annat gå att sälja vidare till andra inackorderingar, vi är 40 hästar som alla äter samma proteinfattiga, så det är ju inte heller ett problem egentligen.

Och du kan inte få ett annat grovfoder? Det är tyvärr baksidan av att ha ett grovfoder med låga värden av smrp.
Nej tyvärr, står inackorderad och får inte förvara eget foder på gården av platsbrist. Själva foderfrågan är väldigt känslig och man "får inte" ta upp den, ens med styrelsen, för generella gensvaret fram till nu har varit typ "analyssvar schmanalyssvar". Ganska frustrerande. Det är ganska många hästägare som varit kritiska till fodret och hemskt gärna skullegå ihop och köpa nytt, men vi får som sagt inte pga platsbrist och årets foder är redan hemma.
 
Var bor du? Jag har sett potatisprotein hos min lokala B*rjes så har du nära till ett sådant varuhus kan de säkert ta in om inte annat.
 
Vilket proteintillskott är mest prisvärt?

Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena kraftfoderkostnader.
Väljer jag lucern behöver jag fodra med minst 3 kg, förutom det opraktiska med hur skrymmande 1 kg lucernpellets blir blötlagt fryser skiten nu på vintern, då foderburkarna inte står isolerat eller uppvärmt. 3 kg lucern kostar mig än mer än motsvarande proteinmängd ur kraffts sortiment, ca 21 kr/dag Desutom blir ca/p-kvoten helt ur balans.

Ger jag 1,8 kg krafft groov 150 eller 2,4 kg krafft groov 125 verkar de flesta behov täckas och kvoter vara ok utifrån mina beräkningar.

Hösilaget ligger på 6,6 MJ och 24 g smrp/kg foder. Med dessa siffror lyckas jag inte fodra med mer än 12 kg hösilage, ger jag mer än så blir det "omöjligt" att hitta ett tillskottsfoder som bara får upp proteinet utan att skjuta iväg energin i höjden.

Hästens behov är ca 90 MJ och 540 g smrp. Jag har ringt runt som en galning till olika återförsäljare och foderproducenter i området, det verkar rätt hopplöst att få tag i potatisprotein, som annars skulle ha räddat upp situationen helt ok.

Vilka proteinfodermedel ligger generellt lågt i pris? Jag behöver ju tillsätta ca 250-300 g smrp per dag, så det måste ju vara något fodermedel man kan fodra ett swb med sådana mängder av utan att sätta magen ur balans. Går det att komma lägre i foderkostnad per dag eller ska jag fortsätta med de sorter som passar helt ok men gräver hål i plånboken?

Det jag kan komma på som är billigare är än de foder som du har nämnt är sojamjöl och möjligen Krafft Muskel. Jag vet inte priset på Krafft Muskel nu, men det innehåller ju 370 g SMRP per Kg.

Soja är ju definitivt billigare och kan du bara dela upp krafftfodergivan på minst 2 tillfällen så ska det inte vara någon fara att ge tillräckligt med soja för att täcka hästens behov. Men du kanske vill undvika soja av miljöskäl?
 
Det jag kan komma på som är billigare är än de foder som du har nämnt är sojamjöl och möjligen Krafft Muskel. Jag vet inte priset på Krafft Muskel nu, men det innehåller ju 370 g SMRP per Kg.

Soja är ju definitivt billigare och kan du bara dela upp krafftfodergivan på minst 2 tillfällen så ska det inte vara någon fara att ge tillräckligt med soja för att täcka hästens behov. Men du kanske vill undvika soja av miljöskäl?
krafft håller ca samma pris per g smrp genom hela sitt sortiment. Fodrar jag med krafft muskel måste jag dessutom hitta ett mineralfoder. har för mig att det kostar runt 300 kr för 15 kg.

de får kraftfoder 3 ggr/dag. Vill helst ha så miljövänligt foder som möjligt, men funderar på soja pga lättillgängligheten. soja innehåller väl ca 350 g smrp/kilo. kan man fodra med 0,5-0,75 kg soja åt en 550kg-häst? det blir väl för mycket?
 
men hur mkt soja kan man fodra en häst med? Hur snabbt kan man vänja upp?

Du kan ge 100 gram soja/100 kg häst och utfodringstillfälle. Jag rekommenderar dock att du ger flera gånger/dag även om du inte kommer upp i maxgivan. Vänj in långsamt, typ 0,5 dl och ge det några dagar för att sedan sakta höja till den givan hästen behöver.
 
Från Vilomix (fd Kvarnbyfoder) kan du få potatisprotein hemlevererat, dock minst en halv pall, 225 kg i det här fallet!

Annars kan man beställa tex en halv pall lucernpellets (375 kg) och 50 kg potatisprotein, pp behöver blandas med något!

Det är alternativ om du har svårt att få tag i enstaka säckar pp!

Vilket proteintillskott är mest prisvärt?

Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena kraftfoderkostnader.
Väljer jag lucern behöver jag fodra med minst 3 kg, förutom det opraktiska med hur skrymmande 1 kg lucernpellets blir blötlagt fryser skiten nu på vintern, då foderburkarna inte står isolerat eller uppvärmt. 3 kg lucern kostar mig än mer än motsvarande proteinmängd ur kraffts sortiment, ca 21 kr/dag Desutom blir ca/p-kvoten helt ur balans.

Ger jag 1,8 kg krafft groov 150 eller 2,4 kg krafft groov 125 verkar de flesta behov täckas och kvoter vara ok utifrån mina beräkningar.

Hösilaget ligger på 6,6 MJ och 24 g smrp/kg foder. Med dessa siffror lyckas jag inte fodra med mer än 12 kg hösilage, ger jag mer än så blir det "omöjligt" att hitta ett tillskottsfoder som bara får upp proteinet utan att skjuta iväg energin i höjden.

Hästens behov är ca 90 MJ och 540 g smrp. Jag har ringt runt som en galning till olika återförsäljare och foderproducenter i området, det verkar rätt hopplöst att få tag i potatisprotein, som annars skulle ha räddat upp situationen helt ok.

Vilka proteinfodermedel ligger generellt lågt i pris? Jag behöver ju tillsätta ca 250-300 g smrp per dag, så det måste ju vara något fodermedel man kan fodra ett swb med sådana mängder av utan att sätta magen ur balans. Går det att komma lägre i foderkostnad per dag eller ska jag fortsätta med de sorter som passar helt ok men gräver hål i plånboken?
 
Från Vilomix (fd Kvarnbyfoder) kan du få potatisprotein hemlevererat, dock minst en halv pall, 225 kg i det här fallet!

Annars kan man beställa tex en halv pall lucernpellets (375 kg) och 50 kg potatisprotein, pp behöver blandas med något!

Det är alternativ om du har svårt att få tag i enstaka säckar pp!
Vad är tillräckligt fosforrikt för att fixa ca/p-kvoten om jag fodrar med lucern? Rent fosfortillskott(varifrån)? Hittar inga mineralfoder med större mängd fosfor än kalcium.
 
Vilket proteintillskott är mest prisvärt?

Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena kraftfoderkostnader.
Väljer jag lucern behöver jag fodra med minst 3 kg, förutom det opraktiska med hur skrymmande 1 kg lucernpellets blir blötlagt fryser skiten nu på vintern, då foderburkarna inte står isolerat eller uppvärmt. 3 kg lucern kostar mig än mer än motsvarande proteinmängd ur kraffts sortiment, ca 21 kr/dag Desutom blir ca/p-kvoten helt ur balans.

Ger jag 1,8 kg krafft groov 150 eller 2,4 kg krafft groov 125 verkar de flesta behov täckas och kvoter vara ok utifrån mina beräkningar.

Hösilaget ligger på 6,6 MJ och 24 g smrp/kg foder. Med dessa siffror lyckas jag inte fodra med mer än 12 kg hösilage, ger jag mer än så blir det "omöjligt" att hitta ett tillskottsfoder som bara får upp proteinet utan att skjuta iväg energin i höjden.

Hästens behov är ca 90 MJ och 540 g smrp. Jag har ringt runt som en galning till olika återförsäljare och foderproducenter i området, det verkar rätt hopplöst att få tag i potatisprotein, som annars skulle ha räddat upp situationen helt ok.

Vilka proteinfodermedel ligger generellt lågt i pris? Jag behöver ju tillsätta ca 250-300 g smrp per dag, så det måste ju vara något fodermedel man kan fodra ett swb med sådana mängder av utan att sätta magen ur balans. Går det att komma lägre i foderkostnad per dag eller ska jag fortsätta med de sorter som passar helt ok men gräver hål i plånboken?

Jag hade samma bekymmer förra året, och hade dessutom överviktiga hästar med pssm som inte på något vis fick äta socker eller stärkelse. Potatisprotein var i mitt fall det allra bästa. Nu hade jag ju lyxen dagligen köra förbi Vilomix och kunde köpa rätt från lagret.

För att komma upp i 250g smrp behöver du ge ca 4 hekto om dagen. Det blir nästan 8dl foder, och det är MYCKET med potatisprotein. Det är som betong och dammar lika illa. Det krävs en viss teknik i att blanda i annat foder. Vissa hästar vägrar äta det. Just nu har jag en häst som älskar det och en häst som totalratar det. Förra året hade jag problemet att jag tangerade maxgiva på proteintillskott/dag. Man får ha med även det i beräkningarna. Tyvärr har jag där jag sitter nu inte kvar mina källor, kommer inte ihåg i huvudet vart gränsen gick (men tror dock att det med potatisprotein var 30g/100kg häst per fodring). Vill bara göra dig uppmärksam på att det finns en maxgiva, ifall du inte visste det redan. Jag visste det inte innan jag började förra året.

Så tips innan du köper en större mängd - kolla att din häst äter det först.
 
2kg av Mustang Protein + (Pluss)/dag löser det.
16:-/dag men det går nog inte att få lägre.
I vanliga fall så sparar man ju in på hö så det blir inte samma kostnad.
 
Vilket proteintillskott är mest prisvärt?

Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena kraftfoderkostnader.
Väljer jag lucern behöver jag fodra med minst 3 kg, förutom det opraktiska med hur skrymmande 1 kg lucernpellets blir blötlagt fryser skiten nu på vintern, då foderburkarna inte står isolerat eller uppvärmt. 3 kg lucern kostar mig än mer än motsvarande proteinmängd ur kraffts sortiment, ca 21 kr/dag Desutom blir ca/p-kvoten helt ur balans.

Ger jag 1,8 kg krafft groov 150 eller 2,4 kg krafft groov 125 verkar de flesta behov täckas och kvoter vara ok utifrån mina beräkningar.

Hösilaget ligger på 6,6 MJ och 24 g smrp/kg foder. Med dessa siffror lyckas jag inte fodra med mer än 12 kg hösilage, ger jag mer än så blir det "omöjligt" att hitta ett tillskottsfoder som bara får upp proteinet utan att skjuta iväg energin i höjden.

Hästens behov är ca 90 MJ och 540 g smrp. Jag har ringt runt som en galning till olika återförsäljare och foderproducenter i området, det verkar rätt hopplöst att få tag i potatisprotein, som annars skulle ha räddat upp situationen helt ok.

Vilka proteinfodermedel ligger generellt lågt i pris? Jag behöver ju tillsätta ca 250-300 g smrp per dag, så det måste ju vara något fodermedel man kan fodra ett swb med sådana mängder av utan att sätta magen ur balans. Går det att komma lägre i foderkostnad per dag eller ska jag fortsätta med de sorter som passar helt ok men gräver hål i plånboken?

Krafft Muskel. 370g smrp/kg.

12 kg grovfoder plus 0,7 kg krafft muskel = 540 g smrp. Då kostar Muskel ca 14 kr/dag.
Varför göra det svårare än nödvändigt?
 
Senast ändrad:
Krafft Muskel. 370g smrp/kg.

12 kg grovfoder plus 0,7 kg krafft muskel = 540 g smrp. Då kostar Muskel ca 14 kr/dag.
Varför göra det svårare än nödvändigt?
då behöver jag fortfarande mineralfoder, har räknat igenom kraffts sortiment som sagt och just muskel får jag inte till det med.
 
då behöver jag fortfarande mineralfoder, har räknat igenom kraffts sortiment som sagt och just muskel får jag inte till det med.

Och? Det handlar väl inte om så mkt. Jag antar att du inte räknar på mikromineralerna för då är det oftast omöjligt att få ihop det ändå utan att beställa mineraler utomlands ifrån.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 381
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 200
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 446
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp