Metacam för artros

Han är normalviktig. Aktivering? Nja, han ska få ta det precis hur lugnt han vill :) Men troligtvis blir han mer aktiv av sig själv om han blir smärtlindrad.
En katt med starkare muskler har mindre ont. Det behövs ofta bara en liten ökning, med rätt rörelser, för att de stabiliserande musklerna ska bli starkare och därigenom skydda den ömmande leden. Vilket leder till mindre smärta.
 
Han hoppar fortfarande upp på möbler utan problem men den senaste tiden har jag noterat att han går lite annorlunda med bakbenen. Man hör även det pga att bakklorna låter när han går på golvet och de har aldrig tagit i förr och inte på de andra katterna heller. Tror tyvärr höfterna är slut på honom. Väldigt omusklad bak. Upplever ingen direkt förbättring efter några dagar med Metacam :( Är inställd på avlivning nästa vecka men får se vad veterinären säger. Har tid bokad den 12:e.
 
Han hoppar fortfarande upp på möbler utan problem men den senaste tiden har jag noterat att han går lite annorlunda med bakbenen. Man hör även det pga att bakklorna låter när han går på golvet och de har aldrig tagit i förr och inte på de andra katterna heller. Tror tyvärr höfterna är slut på honom. Väldigt omusklad bak. Upplever ingen direkt förbättring efter några dagar med Metacam :( Är inställd på avlivning nästa vecka men får se vad veterinären säger. Har tid bokad den 12:e.
En öppen metacam förpackning är bara hållbar i 28 dagar, så om du ger honom "gammal" metacam kan det vara så att den verksamma substansen har blivit "dålig" och därför medicinen inte har någon effekt.
 
En öppen metacam förpackning är bara hållbar i 28 dagar, så om du ger honom "gammal" metacam kan det vara så att den verksamma substansen har blivit "dålig" och därför medicinen inte har någon effekt.
Den är ny. Men såg faktiskt lite förbättring nu under morgonen! Såg honom klösa på klösträdet så han har nog inte så ont i framtassarna längre. Kanske behöver de gå på medicinen en längre tid för bästa resultat?
 
Senast ändrad:
Den är ny. Men såg faktiskt lite förbättring nu under morgonen! Såg honom klösa på klösträdet så han har nog inte så ont i framtassarna längre. Kanske behöver de gå på medicinen en längre tid för bästa resultat?
Det tar 1-2, oftast 3 månader innan inflammationen i lederna är under kontroll. Så vid artros rekommenderas oftast längre kurer, men den smärtlindrande effekten sätter in direkt. Dock bidrar inflammation också till smärta, så det kan ta ett tag innan det går att utvärdera ordentligt.
Har man inte märkt någon skillnad efter 14 dagar så räcker troligtvis inte Metacam som enda behandling.
Så länge katten inte blir värre hade jag fortsatt till bedömningen den 12:e. Är nog bra om veterinären får känna och klämma överallt för att se om det blivit något tydlig skillnad.
 
En öppen metacam förpackning är bara hållbar i 28 dagar, så om du ger honom "gammal" metacam kan det vara så att den verksamma substansen har blivit "dålig" och därför medicinen inte har någon effekt.
Alltså, håller och håller...det är vad tillverkaren garanterar i alla fall.
 
Men man vet inte om eller hur den fungerar när den är gammal.
Precis, därför ska man inte säga att en gammal medicin inte har effekt eftersom man inte vet hur åldern påverkat den verksamma substansen i medicinen. För att säga att medicinen inte funkar behöver man ge den enligt rekommendationerna och innan den blir "gammal".
 
Precis, därför ska man inte säga att en gammal medicin inte har effekt eftersom man inte vet hur åldern påverkat den verksamma substansen i medicinen. För att säga att medicinen inte funkar behöver man ge den enligt rekommendationerna och innan den blir "gammal".
*fniss*
Jag trodde du menade att man generellt inte kunde säga att medicin som passerat bäst före datum inte har effekt, alltså att de blir inte blir verkningslösa när man passerat bäst före. Som att det kvittade huruvida de passerat bäst-före datum eller inte.

Men du menar att man inte kan säga att behandlingen har effekt om man behandlat med gammal medicin? Tokigt det blir ibland med syftningar, när man läser med olika ögon.
 
Misstänker att min katt som blir 15 nästa år, drabbats av artros i tår/tassar/framben samt höft. Han hoppar upp och ner på möbler som en kattunge med en jäkla fart när det vankas Dreamies, men har ont när man ska klippa vissa klor på ena tassen. Han klöser heller inte tillräckligt för att hålla alla klorna i trim (två av dem blir liksom tjocka, han behåller det som ska fnasas bort på sidorna vid klösning). Denna tass kan också svullna upp lite ibland (dock ej särskilt varm och han är inte halt).

Han är oförsäkrad pga att han även har mastocytom, så han ska inte behandlas om han blir sjuk. Dock är ju ålder ingen sjukdom så nu står jag här och söker en billig och lätt lösning för gammelkatten. Jag har Metacam hemma sedan innan och har gett honom det idag för att se om det hjälper honom.

Till frågan: hur bökigt är det att få utskrivet Metacam till en katt som man inte vill ska genomgå en massa utredningar? Hur utreder man ens artros? Jag har inga problem med att betala för veterinär för att få Metacam utskrivet, men vill inte att han ska behöva röntgas eller dra igång en hel utredning helt enkelt. Vill bara ha typ: titta på patienten, klämma lite och ett recept på Metacam. Är det lönt att hoppas på?
Jag skulle ta katten till veterinär , de brukar kunna känna om det är artros. Du kan säkert få metacam utskrivet isf. Men något som hjälpt många katter med artros är cartrophen. Fråga om det. Det ges med spruta i nacken under en period.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min gammelkatt vill inte gå ut längre och slipar därför inte ner klorna på ett naturligt sätt. Han klöser inte inomhus, förutom i...
Svar
11
· Visningar
2 391
Senast: TissTuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp