Metacam och biverkningar

LillaChibban

Trådstartare
Hej.
Jag skulle vilja höra om någon av er har någon erfarenhet av Metacam och kräkningar. Nu är det så att min hund har spytt på kvällssidan (fick Metacam vid 8 tiden i morse). Jag är inte säker på om det är för att hon är hungrig, hon har fått minskad matmängd på grund av övervikt från ordination av veterinären som vi träffade igår.

Det är andra dagen hon får Metacam. Inga andra biverkningar. Hon är pigg och glad. Vill tillägga att hon aldrig har reagerat på Metacam tidigare.

Kan det vara Metacamen eller kan det vara något hon har ätit/hårboll eller av hunger?
 
Kan absolut vara Metacamen, vilket väl står i både bipacksedeln och vetFass.Veterinären borde också ha informerat om att man ska vara vaksam på magproblem.

En kräkning kan å andra sidan vara annat också men då vetfass säger att man ska kontakta behandlande veterinär innan man ger mer hade jag gjort det för ifall det är en magbiverkning hade jag inte velat riskera att förvärra den. Kräks hunden upprepade gånger hade jag antagligen även ringt någon sorts jourveterinär för rådfrågning.

Du kan läsa under biverkningar här:
https://www.fass.se/m/produkt/20000324000162/vet/tabproduct

Delar av vad som står:
Baserat på erfarenhet efter marknadsintroduktion har typiska NSAID biverkningar, såsom minskad aptit, kräkningar, diarré, blod i avföringen, mycket sällsynta fall rapporterats.
Om biverkningar uppträder skall behandlingen avbrytas och veterinär skall uppsökas.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lös i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp