"Metallpinnen" på equine fusion....

bettysmatte

Trådstartare
Nu när jag har använt barfotabootsen i några veckor kan jag konstatera att ett av mina stora störningsmoment är den lilla metallpinnen/knappen på sidan. Finns det något knep för att lättare få in den i hålet på flärpen? Jag kan sitta där och pilla en lång stund ibland innan den går in i hålet.... :arghh:
 
Nu när jag har använt barfotabootsen i några veckor kan jag konstatera att ett av mina stora störningsmoment är den lilla metallpinnen/knappen på sidan. Finns det något knep för att lättare få in den i hålet på flärpen? Jag kan sitta där och pilla en lång stund ibland innan den går in i hålet.... :arghh:

Vilken modell är det du har?
 
Det tar mig ungefär 10 minuter att få på fyra stycken boots. Undrar om jag är väldigt långsam? Det står också på försäljningssidan att de ska vara väldigt enkla och användarvänliga. Kanske, jämfört med andra. Jag har inte provat några andra så jag har inget att jämföra med. Men jag tycker att det är rätt meckigt och dessutom väldigt jobbigt för kroppen.... :down:
 
Är det för att den är för tajt? Eller mer att hålet är för litet? Jag har tyvärr aldrig sett den modellen IRL. Vissa moment är lättare om man har en hovkrats eller kanske en smal liten platt skruvmejsel (även bästa verktyget att rensa små håligheter och djupa fåror i hovarna samt applicera Hopf Stuff med i djupa fåror). Eller du kanske kan göra hålet lite större med en håltång? Med risk att det sitter sämre kvar då kanske?

Jag har aldrig tagit tid när jag tar på boots men jag är väldigt petig med att hovarna ska vara rena och pälsen ligga rätt, har ofta olika typer av paddar i som ska hamna helt korrekt osv samt olika typer av hur de sitter fast. Man vill ju ha tryck på rätt ställe osv. Olika typer kräver helt klart olika tekniker. Vet inte om det kan hjälpa dig att ha en pall att sitta på eller en gummiklubbba att slå lite på tån/kanten av bootsen för att få dem att "klicka på" på bättre innan du sätter ner hoven?
 
Är det för att den är för tajt? Eller mer att hålet är för litet? Jag har tyvärr aldrig sett den modellen IRL. Vissa moment är lättare om man har en hovkrats eller kanske en smal liten platt skruvmejsel (även bästa verktyget att rensa små håligheter och djupa fåror i hovarna samt applicera Hopf Stuff med i djupa fåror). Eller du kanske kan göra hålet lite större med en håltång? Med risk att det sitter sämre kvar då kanske?

Jag har aldrig tagit tid när jag tar på boots men jag är väldigt petig med att hovarna ska vara rena och pälsen ligga rätt, har ofta olika typer av paddar i som ska hamna helt korrekt osv samt olika typer av hur de sitter fast. Man vill ju ha tryck på rätt ställe osv. Olika typer kräver helt klart olika tekniker. Vet inte om det kan hjälpa dig att ha en pall att sitta på eller en gummiklubbba att slå lite på tån/kanten av bootsen för att få dem att "klicka på" på bättre innan du sätter ner hoven?
Jag tror tyvärr att ALLT som man måste göra klockan 5:30 varje morgon känns lite extra motigt.... :arghh::D

Pall hade varit toppen, men jag brukar sätta på bootsen i boxen när hon står och äter så det känns lite väl riskabelt att sitta på pall där inne.

Angående metallpinnen. Hålet är väldigt trångt, men precis som du säger måste det nog vara det för att inte "pinnen" ska ramla ur igen....
 
Jag tror tyvärr att ALLT som man måste göra klockan 5:30 varje morgon känns lite extra motigt.... :arghh::D

Pall hade varit toppen, men jag brukar sätta på bootsen i boxen när hon står och äter så det känns lite väl riskabelt att sitta på pall där inne.

Angående metallpinnen. Hålet är väldigt trångt, men precis som du säger måste det nog vara det för att inte "pinnen" ska ramla ur igen....

Usch ja det förstår jag. Du kämpar verkligen för din hästs skull, ge dig kredd för det!

Misstänkte det. Vissa av deras andra modeller har en rem (bla den jag har) och där kan remmen vara otroligt pillig att få in så bör jag väl fått in tekniken att få dem på hoven utan att vara tvungen att öppna hela bootsen helt upp lyckades jag behålla även av remmen genom spännet så jag slapp det momentet. Man blir glad för det lilla liksom 😅
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
921
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp