M_Elin

Trådstartare
Hej!

Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av hennes kollegor för att rådfråga - men tänkte ändå av intresse fråga er här på bukefalos om era erfarenheter.

Hur började ni ge medicinen, full dos direkt eller ”trappade ni upp”?
Vilket sätt tyckte ni var effektivt att ge medicinen på, uppblött i vatten i spruta, gömt i maten?
Gav ni medicinen i samband med fodring eller ett tag innan?
Tack på förhand :)
 
Hej!

Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av hennes kollegor för att rådfråga - men tänkte ändå av intresse fråga er här på bukefalos om era erfarenheter.

Hur började ni ge medicinen, full dos direkt eller ”trappade ni upp”?
Vilket sätt tyckte ni var effektivt att ge medicinen på, uppblött i vatten i spruta, gömt i maten?
Gav ni medicinen i samband med fodring eller ett tag innan?
Tack på förhand :)
Och vilken dos har ni haft? Nu när jag sitter på kvällskvisten och funderar verkar det som att min veterinär räknat på dubbel dos mot det vanliga. 30 mg/kg 2 gånger om dagen istället för dagligen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
686
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 291
Senast: canine
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 249
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp