MeToo -ett år senare

karamelldrottningen

Trådstartare
Nu har det gått ett år sedan MeToo-rörelsen slog igenom som en bomb runt om i världen.

Vad har blivit förändrat?
Vad kommer att ske sen och hur lång tid kommer det att ta tro?
Vad är det som är viktigt att gå vidare med och hur?
Vart är vi om 10 år?

Har du personligen märkt av detta? -hur?
 
Min tanke är att varje liten sak leder vidare.

Lyssnade på Birgita Dahl i söndagsintervjun idag (hörvärt - lyssna!) och hur hon fått kämpas för kvinnors rättigheter. Sådant som vi tar för ganska självklart idag fick hon fajtas för. Hon är en fantstisk kvinna.

Det går framåt och ibland kommer det nån backlash. Men det går framåt.

Metoo är en del i det stora. Jag tror att många människor har fått upp ögonen för strukturer och definierat om sina egna åsikter.

- - - -
Jag själv är ganska skakad efter att ha tillbringat gårdagskvällen på ett arrangerat bröllop. Det var skapligt hemskt att se bruden som giftes bort med en släkting. Där fanns ingen glädje. Gästerna var glada och det var ett rejält kalas. Men hennes liv kommer att förändas och jag är lite orolig för hur det kommer att bli för den där 19-åringen som äntligen i det här landet fått studera. Fått lära sig läsa och skriva och vill bli undersköterska. Blir hon gravid nu så blir det inga vidare studier.

Vi måste fortsätta kämpa för att jämställdheten ska behållas och utvecklas. För det gör den. Men ibland går det i stå.

/sorgsen men kamplysten tant
 
Det har ju blivit vissa förändringar i tex filmindustrin. Folk har kickats från olika stora projekt när det kommit fram att de betett sig olämpligt.
Men det är fortfarande selektivt. Skådespelare verkar klara sig undan medan vissa regissörer osv fått sparken.
Tänker tex på James Gunn som Marvel Studios har sparkat pga grovt olämpliga tweets för länge sen. Däremot behåller Disney ex Johnny Depp trots allt kvinnovåld.
Det är också uppenbart för synes skull. De vet om allt och reagerar först när det blir mediastorm.
Men ändå - positivt att det händer ngt iaf!

I övrigt tror jag inte me too gjort så stor skllnad. Liten ögonöppnare och liten tankeställare. Kanske framförallt att de som blivit utsatta har vågat tänka eller tom säga att någon gjort dem illa. Hemligheter som kommer upp till ytan.
 
För mig personligen så har det fått upp mina ögon för strukturer och ”små” saker i vardags- och arbetslivet som inte är okej mer än ”större och allvarligare saker” så som våldtäckter. Skriver inom ”” då jag inte riktigt vet vilka ord jag ska använda.
För ett år sedan hade jag kanske inte reagerat på mötet jag var på i fredags. Vi blev välkomnade och de var glada över att ha oss där (3 unga tjejer), men efter att vi ifrågasatt saker under mötet så blev vi inte ens tillfrågade när de gick en runda och kollade om det gick bra med en ändring av mötesdatum. Eller de tre killarna på krogen igår som tyckte det var okej att ta på mig helt o-ombett. Eller för att gå tillbaka till fredagsmötet där bara kvinnor bad om ursäkt för att de ens fällde en (välgrundad) kritisk kommentar. Alltså jag blir frustrerad av att bara skriva de här få exemplen, men det är det #metoo gett mig, nya bra glasögon.
 
Jag tycker tyvärr att #metoo-rörelsen har haft helt fel fokus som gjort kvinnor till offer och män till monster, vilket är lite för svart/vitt för mig. Också att för många riktiga övergrepp har försvunnit i bruset av upplevda kränkningar i kampen i medialjuset.

Jag gillar Nicole, hon har rätt inställning:
 
Min första tanke var att inget förändrats, men det stämmer inte. Jag har det senaste året fått mycket(!) lättare att prata om strukturella problem, normer, och att ta välbehövliga diskussioner med andra för att öppna deras ögon lite. Jag har fått nya tankar kring hur jag kan uttrycka mig och jag vågar ta diskussioner med folk eftersom jag vet att ingenting av det jag säger är någon total nyhet för dem, de vet om sådant här, även om de "bara" hört det via media innan jag diskuterat med dem.

Sedan har jag också märkt att män i min närhet (vänner och kollegor) pratar om kvinnors rättigheter, om hur de själva bemöter andra människor och de reflekterar över hur de uppfattas av kvinnor och om de beter sig så schysst som de hoppas att de gör. Flera av dem kände jag dock inte innan MeToo (började tex nytt jobb i våras) så det är möjligt att de pratade såhär även tidigare.
 
Jag tycker tyvärr att #metoo-rörelsen har haft helt fel fokus som gjort kvinnor till offer och män till monster, vilket är lite för svart/vitt för mig. Också att för många riktiga övergrepp har försvunnit i bruset av upplevda kränkningar i kampen i medialjuset.

Jag gillar Nicole, hon har rätt inställning:
Det där klippet var för rörigt filmat och hackigt för mig, men om jag förstod det hela rätt så anser hon att problemet är att folk ser det som "en gång ett offer, alltid ett offer"? Om jag tolkar det rätt, så känns det som att hon i så fall missat att sådana här saker händer hela tiden. Överallt. Och även om det är "småsaker" så är det en miljard småsaker överallt hela tiden. Det är inte de enskilda personerna som behöver diskuteras. Det är strukturerna, normerna kring manligt och kvinnligt, människors rättigheter och skyldigheter. För de ändras inte annars, och i dagsläget gör de att kvinnor om och om och om igen utsätts för vidriga situationer pga män.
 
Det där klippet var för rörigt filmat och hackigt för mig, men om jag förstod det hela rätt så anser hon att problemet är att folk ser det som "en gång ett offer, alltid ett offer"? Om jag tolkar det rätt, så känns det som att hon i så fall missat att sådana här saker händer hela tiden. Överallt. Och även om det är "småsaker" så är det en miljard småsaker överallt hela tiden. Det är inte de enskilda personerna som behöver diskuteras. Det är strukturerna, normerna kring manligt och kvinnligt, människors rättigheter och skyldigheter. För de ändras inte annars, och i dagsläget gör de att kvinnor om och om och om igen utsätts för vidriga situationer pga män.
Igen, jag pratar om att kvinnor görs till offer och män till monster. Nej jag kan inte generalisera övergrepp på det sättet som du eller den rörelsen gör att det bara står mellan kön.
 
En sak som jag faktiskt tror beror på Me2's kölvatten är att den sk "kulturprofilen" faktiskt blev dömd till fängelse :eek: Det hade inte hänt för 2 år sedan, tror jag iallafall.

Jag var inte den som var glad i Me2-kampanjen när den pågick som värst, för det blev så onyanserat och många slag under bältet.
Men nu när det hela lagt sig och den vettiga debatten får ta plats istället så är jag mycket mera för att belysa de direkta orättvisorna och att fortsätta "kampen". Det är fler med mig som jag tycker gör så.
Det har nog landat i att fler pratar om det hemma i stugorna och det är rätt väg att gå, för då involveras barnen på ett annat sätt och barn gör ju som vi gör - inte som vi säger år dom att göra ;)
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 297
Senast: escodobe
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 295
Senast: tanten
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp