MH avklarat!

KopparbergsEmme

Trådstartare
I det hela är jag jätte nöjd med Quintanas insats!
Frågor och disskusioner om resultat tas gärna emot.
Vilken siffra är viktigt för dig?
Tycker de ska bli intressant med tanke på den stundande MH debbatten i annan tråd :)


1.a) Kontakt hälsning 4

Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök

1.b) Kontakt samarbete 4

Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren

1.c) Kontakt hantering 3

Accepterar hantering

2.a) Lek 1 leklust 5

Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt.

2.b) Lek 1 gripande 4

Griper direkt med hela munnen

2.c) Lek 1 Gripande och dragkamp 5

Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker alt. ruskar-även under den passiva delen-tills Testledaren släpper.

3.a) Förföljande 4-4

Startar med hög fart, målinriktad-bromsar in vid bytet.

3.b) Gripande 3-5

Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek

4. Aktivitet 2

Är uppmärksam och lugn -står,sitter eller ligger

5.a) Avståndslekintresse 3

Intresserad, följer figuranten utan avbrott

5.b) Avståndslek hot/agg. 1

Visar inget hotbeteende.

5.c) Avståndslek Nyfikenhet 1

Går ej fram till figuranten (Kör uppletande vid Leklust 1).

5.d) Avståndslek Leklust 1

Visar inget intresse.

5.e) Avståndslek samarbete 1

Visar inget intresse

6.a) Överrasknig Rädsla

Gör undan manöver utana tt vända bort blicken.

6.b) Överrasknig Hot/agg.

Visar enstaka hotbeteenden.

6.c) Överraskning Nyfikenhet 2

Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden.

6.d) Överraskning Kvarstående rädsla 1

Ingen tempoförändring eller undanmanöver.

6.e) Överraskning kvarstående intresse 1

Visar inget intresse.

7.a) Ljudkänslighet Rädsla 5

Flyr mer än 5 meter.

7.b) Ljudkänslighet Nyfikenhet 2

Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt)lockar på hunden.

7.c) Ljudkänslighet Kvarstående rädsla 2

Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna (första)

7.d) Ljudkänslighet kvarstående intresse 1

Visar inget intresse.

8.a) Spöken hot/agg. 3

Visar flera hotbeteenden under längre tid.

8.b) Spöken kontroll 4

Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott.

8.c) Spöken Rädsla 3

Uppehåller sig i huvudsak framför eller brevid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll

8.d) Spöken Nyfikenhet 2

Går fram till fig. när föraren talar med fig. och lockar på hunden.

8.e) Spöken Kontakttagande med figurant i spökdräkt 4

Tar själv kontakt med figuranten.

9.a) Lek 2 leklust 4

Startar snabbt, leker aktivt.

9.b) Lek 2 Gripande 4

Griper direkt med hela munnen.

10. Skott 5

Föraren avstår skott
 
Sv: MH avklarat!

Jag hade varit mycket nöjd med kampen och leken, men gärna velat att hunden engagerade sig i avståndsfiggen iaf när figgen aktivt bjuder in till lek. Vet du varför hon så gärna lekte först, men inte med avståndsfiggen?

Är hon ljudkänslig (tänker avstår skott och flykten på skramlet?) Hade du bestämt att avstå skott innan?
 
Sv: MH avklarat!

Hehe ja de där med avstånds figgen var lite lustigt. Det var ungerär 20 - 30meter till första lekplatsen och när jag "ställde upp" för avståndslek satt hon klistrad mot den platsen. Hon fick en 3a på intresse, men hon kollade knappt åt figgen, domarn måste stått dumt till. Så när jag väl fick släppa henne körde hon uppletande. Sedan efter en stund när hon fattade att det stod någon i skogen å ropa sprang hon dit. Tyvärr har de ju bara några sekunder på sig att handla så de blev ett dåligt resultat. Är dock inte orolig då hon är väldigt social och inte har svårt att leka med främande personer annars :)

Nja vi har ju börjat med skott på klubben utan att hon reagerat, men jag ville ändå inte skjuta för henne där..när hon kanske är lite uppriven. Sedan så var skotten otroligt skarpa och nära tyckte jag. Fjant kanske men ville inte förstöra våran skotträning som gått så bra.

Skrammlet så backa hon bak mot gruppen (vi hade ju kull MH så publiken var på ca 10 personer) Dock så kom hon på en gång när jag ropade på henne och hoppade upp på skrammlet. En liiten tempoväxling vid första passagen efteråt.

Ljudkänslig är hon, inte så man ser att hon är rädd och skakar Men hon är en hund som reagerar på "onormala" saker. Jag upplever att när hon väl upplevt något en gång tar hon inte så hårt på det..

Som sagt, jag är nöjd :)
 
Sv: MH avklarat!

En sak som jag funderat på när det gäller MH är
varför ska hunden leka med främmande människor?
Om hunden leker kalasfint med ägaren, men är helt obrydd i nytt folk, gör det verkligen någonting? i vilka situationer spelar sådant någon roll?
 
Sv: MH avklarat!

Alltså det beror ju HELT på vilken typ av hund. Står det i rasstandard att en hund ska vara något reserverad förutsätter man ju inte att den ska fram och kampa järnet med en främling. I brukssammanhang är det ju desto viktigare då man behöver en hund som fungerar bland folk och intresserar sig för främlingar då man kanske ska tävla den i någon bruksgren eller ha den i tjänst.

En brukshund som är reserverad och ointresserad av folk likt tex som en vinthund kan vara är nog ganska oduglig. Hunden jobbar ju utanför sin förarzon i många bruksklasser. Tex sök, skydd osv.
 
Sv: MH avklarat!

En sak som jag funderat på när det gäller MH är
varför ska hunden leka med främmande människor?
Om hunden leker kalasfint med ägaren, men är helt obrydd i nytt folk, gör det verkligen någonting? i vilka situationer spelar sådant någon roll?

Det beror ju helt på vad man vill ha? MH är ju som sagt en beskrivning på hunden, spelar det ingen roll för dig om hunden itne leker med okända och den inte gör det på MHt, så är ju det ett bra moment för just dig.
 
Sv: MH avklarat!

Om jag hade varit tvungen att välja tycker jag det sociala bitarna och avrektioner hade varit viktigast. etta på skott hade med varit önskvärt. :)
 
Sv: MH avklarat!

Just den sociala förmågan och att släppa rädslor är viktigt, vilket jag tyckte hon klarade fint. Skottet avstog jag själv från, även fast hon hittils inte har visat sig berörd..
 
Sv: MH avklarat!

Jag hade varit väldigt nöjd med kampen och det sociala samspelet i början, samt hanterandet av "de tråkiga minutrarna" och avreagerandet (alltså inga kvarstående rädslor). Det jag hade velat se mer av var nyfikenhet på avståndsleken (men där har du ju förklarat situationen), mer nyfikenhet på skrammel och dumpe (för min del får hundarna gärna bli rädda, idealt sett dock inte JÄTTErädda, bara de går fram och kollar direkt efteråt, helst utan hjälp) samt 1:a på skott.
 
Sv: MH avklarat!

Jag skulle vilja ha en hund som inte blir så rädd för ljudet så den får en 5a.
Den får gärna reagera, men sen bli nyfiken och snabbt släppa sin rädsla.
Annars skulle jag vara ganska nöjd med din hunds MH. Det beror ju som sagt på vad man vill med leken med konstig figurant en bit bort, men överlag så skulle jag vara nöjd.
 
Sv: MH avklarat!

Det beror ju helt på vad man vill ha? MH är ju som sagt en beskrivning på hunden, spelar det ingen roll för dig om hunden itne leker med okända och den inte gör det på MHt, så är ju det ett bra moment för just dig.

(och till mrsScabtree)

Stämmer iof. Minns bara att jag suttit och lyssnat på en instruktör som berättade för en grupp människor vad ett MH är och hur det går till - och sa då även "Det här är det man helst vill ha" på de olika momenten. Att man inte vill att hunden blir rädd för saker som skräms förstår jag ju fullt ut (vem vill ha annan reaktion?) men hon var även mycket noga med att säga att den reaktion man allra helst ville ha på leken med annan människa var just att den skulle vara supertaggad på det. Därav min fundering.
 
Sv: MH avklarat!

En sak som jag funderat på när det gäller MH är
varför ska hunden leka med främmande människor?
Om hunden leker kalasfint med ägaren, men är helt obrydd i nytt folk, gör det verkligen någonting? i vilka situationer spelar sådant någon roll?

Nu behöver kanske inte en hel RAS göra det, men tex en räddningshund hade ju varit trevlig om den och dess linjer hade lätt för att gilla folk, till skillnad från min knas som står en bit ifrån för att kolla vilken slags leksak de kan tänkas hala fram först.
 
Sv: MH avklarat!

Tyvärr finnns det en elitistisk inställning hos vissa om att det finns bra och dåliga reaktioner. Visst, att hunden lämnar fältet för att aldrig återkomma vid åsynen av testledaren är väl aldrig bra, men annars måste man jämföra det rasmässigt.

Jag har tom hört kommentarer som "Det här är bästa hunden!" på ett MH, och det tycker jag inte hör hemma där. Det är tänkt som en beskrivning och inte en tävling.
 
Sv: MH avklarat!

Jag skulle vilja ha en hund som inte blir så rädd för ljudet så den får en 5a.
Den får gärna reagera, men sen bli nyfiken och snabbt släppa sin rädsla.
Annars skulle jag vara ganska nöjd med din hunds MH. Det beror ju som sagt på vad man vill med leken med konstig figurant en bit bort, men överlag så skulle jag vara nöjd.

Fast där är det ju jag som säger stopp, och det sa jag redan innan jag börja. Så här i efterhand kan jag känna mig otroligt löjlig eftersom hon låg plats med skott igår -även om jag bara var några meter bort. :)
 
Sv: MH avklarat!

Jag hade varit väldigt nöjd med kampen och det sociala samspelet i början, samt hanterandet av "de tråkiga minutrarna" och avreagerandet (alltså inga kvarstående rädslor). Det jag hade velat se mer av var nyfikenhet på avståndsleken (men där har du ju förklarat situationen), mer nyfikenhet på skrammel och dumpe (för min del får hundarna gärna bli rädda, idealt sett dock inte JÄTTErädda, bara de går fram och kollar direkt efteråt, helst utan hjälp) samt 1:a på skott.

Nu fick jag hjälpa min hund lite, men när jag ropa på henne så kom hon på en gång vilket är ett bra tecken enligt mig :) Jag slapp locka och truga! Hon kröp dessutom mellan benen på overallen och hoppade upp och sprang på skrammel annordningen :p
 
Sv: MH avklarat!

Tyvärr finnns det en elitistisk inställning hos vissa om att det finns bra och dåliga reaktioner. Visst, att hunden lämnar fältet för att aldrig återkomma vid åsynen av testledaren är väl aldrig bra, men annars måste man jämföra det rasmässigt.

Jag har tom hört kommentarer som "Det här är bästa hunden!" på ett MH, och det tycker jag inte hör hemma där. Det är tänkt som en beskrivning och inte en tävling.

Instämmer fullt! En hund med mycket humör och temprament reagerar ofta (inte jämnt) kraftigare än en hund med "mindre egen vilja" detta är inte något som är sämre, bara de kan släppa rädslor och gå vidare :)

Jag tycker i stort att man ska gå helt på sin eget omdömme på sin hund, vad man själv anser viktigt. Sedan är det så klart bra att ta in andras åsikter och funderingar. Hundar som ska gå i avel skall man nog dock tänkta till både en och två gånger på ifall den har nått "avvikande" beteende...
 
Sv: MH avklarat!

Testet är väl idag utformat så att det finns idealiska siffror med. Egenskaper som utgör en "bra" hund att jobba med eller ha som familjemedlem känner jag då.

Ang avståndsleken så handlar det en del om socialt. Såklart. Men också om nyfikenhet. Även hundar som är mindre tillgängliga kan ha stor nyfikenhet och vilja springa upp och titta VAD personen gör. Inte VEM som gömde sig.

Det finns hundar som har reservationer för folk men som ändå springer upp och kampar med den okända människan. För att kamplusten väger "tyngre" än reservationerna osv.

Det är mycket man kan titta på med andra ord ;)
 
Sv: MH avklarat!

Testet är väl idag utformat så att det finns idealiska siffror med. Egenskaper som utgör en "bra" hund att jobba med eller ha som familjemedlem känner jag då.

Ang avståndsleken så handlar det en del om socialt. Såklart. Men också om nyfikenhet. Även hundar som är mindre tillgängliga kan ha stor nyfikenhet och vilja springa upp och titta VAD personen gör. Inte VEM som gömde sig.

Det finns hundar som har reservationer för folk men som ändå springer upp och kampar med den okända människan. För att kamplusten väger "tyngre" än reservationerna osv.

Det är mycket man kan titta på med andra ord ;)

O ja det är verkligen en djungel om man börjar vrida och vända på det!

Ang. avståndsleken, var det tankar om min hund eller rent generellt?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Cattis_E
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 628
Trav Imorgon är det dags! :love: Det pratas om att startfältet är det starkaste på länge, så vad tror ni? Vad säger hjärtat? Skall ni se på...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 835
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 621
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp